Extra vitamine D en calcium geven of niet...

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Laura B
Moderator
Moderator


Geregistreerd op: 17-1-2006
Berichten: 5480
Woonplaats: Amsterdam
 Reageer met quote  

wat een intererssant artikel, zo zie je maar weer...de meningen verschillen hier dus ook over....Ik denk dat ik het maar gewoon houd bij de huidige manier van voeden....geen supplementen dus voor Cleo!!
Bericht Maandag 26 Maart 2007 1:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Marlies R
Vlieger


Geregistreerd op: 28-9-2006
Berichten: 571
 Reageer met quote  

Met het geven van extra vitamines zou ik extreem voorzichtig zijn. Een teveel is namelijk vaak schadelijker dan een tekort!! Neem ze dan liever een keer extra mee naar buiten en geef wat stukjes vers fruit zo nu en dan.

Caclium kun je niet echt te veel geven bij mijn weten?
Ik heb hier in elk geval ook calcium in de kooien. Voor het geval ze er behoefte aan hebben. Normaal zitten ze er nooit bij. Maar na Ferdie een ei had gelegd opeens wel.....
Bericht Maandag 26 Maart 2007 3:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator


Geregistreerd op: 13-1-2005
Berichten: 48763
 Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Marlies R
Caclium kun je niet echt te veel geven bij mijn weten?

Ehm ik weet het niet hoor, het kan zijn dat ik de klok heb horen luiden en niet weet waar de klepel hangt..
Maar ik had gehoord dat veel melk drinken (calcium?) zou kunnen leiden tot botafbraak? (Of zeg ik het nu helemaal verkeerd?)
Zou dit ook bij papegaaien kunnen?
Bericht Maandag 26 Maart 2007 5:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator


Geregistreerd op: 25-3-2006
Berichten: 19924
Woonplaats: Meppel
 Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue

Maar ik had gehoord dat veel melk drinken (calcium?) zou kunnen leiden tot botafbraak? (Of zeg ik het nu helemaal verkeerd?)
Zou dit ook bij papegaaien kunnen?


Klopt, was een tijd terug bij radar. Dit heb ik van het radar forum gekopieerd:
Kalk
De mens heeft calcium nodig om de botten te versterken om zo botontkalking ofwel osteoporose tegen te gaan. In Nederland wordt al vanaf de jaren '60 reclame gemaakt om veel melk te drinken voor sterkere botten

Prof. Walter Willett, voedselwetenschapper aan de Harvard University, onderzoekt al sinds1976 de relatie tussen zuivel en osteoporose. Hij zegt dat uit onderzoek blijkt dat er helemaal geen verband is tussen het drinken van veel melk en het voorkomen van botbreuken. Dat druist toch in tegen alles wat wij altijd gehoord hebben. En Willett staat hier niet alleen in. Prof. Colin Campbell, biochemicus Cornell University, deelt deze mening. Hij is zelfs van mening dat door de eiwitten in de melk, een zuur wordt aan gemaakt die juist voor een afbraak van het bot zorgt.

En dat blijkt ook wel uit het volgende: 12 op de 10.000 Nederlanders heeft een heupbreuk gehad. Ook in Zweden, waar veel zuivel wordt gedronken, breken veel mensen een heup. Namelijk wel 20 op de 10.000. In landen waar veel minder zuivel wordt geconsumeerd, zoals China en Japan, ligt het getal veel lager. In China namelijk 10 op de 10.000 en in Japan zelfs 9 op de 10.000.

Het staat vast dat het menselijk lichaam calcium nodig heeft voor zijn botten. Volgens Willet krijgen we al genoeg binnen via ons normale dieet. Het is in ieder geval belangrijk veel buiten te zijn om vitamine D binnen te krijgen. En veel groene groenten te eten. Een koe komt ook aan het calcium door het eten van groen gras.

Lactose intolerantie
Het overgrote deel van de wereld wordt trouwens ziek van het drinken van melk, ze zijn lactose-intolerant. Dit betekent dat zij de melksuikers, de lactose, niet goed kunnen verteren. Alhoewel moedermelk ook lactose bevat, kunnen baby's dat wel verteren. Dit stopt over het algemeen wanneer er gestopt wordt met borstvoeding. Behalve bij de Europeanen en Noord Amerikanen, zij zijn zo geëvolueerd dat ze melk kunnen blijven drinken. Maar was dat wel de bedoeling van Moeder Natuur?

Negentig procent van de Aziaten, zeventig procent van de Afrikanen en vijftig procent van de Zuid Amerikanen zijn lactose intolerant. Terwijl maar vijftien procent van de blanken niet tegen het drinken van melk kan. Maar liefst zeventig procent van de wereldbevolking kan helemaal niet tegen melk. En het is opvallend dat als je stopt met melk drinken, je lichaam vanzelf lactose-intolerant wordt.

Beide wetenschappers zijn ervan overtuigd dat het menselijk lichaam niet gebouwd is om koemelk te drinken.Volgens hen is koemelk bedoeld voor het kalf, net zoals moedermelk is bedoeld voor de baby.
Bericht Maandag 26 Maart 2007 7:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Fluffies bewoner


Geregistreerd op: 13-4-2005
Berichten: 10172
Woonplaats: friesland
 Reageer met quote  

Ja dat klopt idd...en is eigenlijk ook best logisch als je er over nadenkt he? Alleen zijn we zoo opgevoed met t idee dat melk oke is dat je t heel lang voor waar aanneemt Laughing
Bericht Maandag 26 Maart 2007 8:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
esjo
Moderator
Moderator


Geregistreerd op: 25-3-2006
Berichten: 19924
Woonplaats: Meppel
 Reageer met quote  

Ik heb het alleen als baby gedronken. Daarna vond ik het niet meer lekker. (Ik wist al vroeg dat dat niet goed voor mij was Twisted Evil )
Maar inderdaad omdat melk producten zo belangrijk waren kreeg ik chocolade melk en later Yoghi drink.
Bericht Maandag 26 Maart 2007 8:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator


Geregistreerd op: 17-1-2006
Berichten: 5480
Woonplaats: Amsterdam
 Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Marlies R
Met het geven van extra vitamines zou ik extreem voorzichtig zijn. Een teveel is namelijk vaak schadelijker dan een tekort!! Neem ze dan liever een keer extra mee naar buiten en geef wat stukjes vers fruit zo nu en dan.

Caclium kun je niet echt te veel geven bij mijn weten?
Ik heb hier in elk geval ook calcium in de kooien. Voor het geval ze er behoefte aan hebben. Normaal zitten ze er nooit bij. Maar na Ferdie een ei had gelegd opeens wel.....


Even een aanvulling, met supplement bedoelde ik in dit geval extra kalk, absoluut geen vitamine preparaat...Cleo krijgt nl. elke dag fruit en groente naast de HPC, dat heeft ze dus echt niet nodig. Een mineraal is echter wat anders dan een vitamine Wink ...maar ook dit kan gevaarlijk zijn, dit vond ik op een apothekerssite

Bij langdurig gebruik van hogere doseringen kan het calciumgehalte in het bloed verhoogd raken, vooral in combinatie met vitamine D of bij een verminderde nier- of schildklierwerking. U voelt zich dan zwak, met gebrek aan eetlust, verstopping, veel dorst en veel plassen. In extreme gevallen kan zich kalkgruis in de urinewegen vormen

Ach overdaad schaadt...dat wisten we allang Very Happy Very Happy
Bericht Maandag 26 Maart 2007 9:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 5:10 pm
  Berichten van afgelopen: