Extra vitamine D en calcium geven of niet...

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Laura B
Moderator
Moderator

Extra vitamine D en calcium geven of niet...  Reageer met quote  

Graag jullie mening!!! Op verschillende sites wordt aangeraden om extra calcium in combi met vitamine D te geven aan de meeste afrikaanse soorten... Dit omdat veel huiskamervogels niet elke dag buiten komen en dus extra vitamine D nodig hebben...
Nu heb ik even op de site van Harrison's gekeken en daar staan calcium en vit. D wel onder de ingrdienten, maar is dit genoeg??
Bericht Zondag 31 December 2006 9:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
marleen
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Bij mij krijgen ze wel extra calcium....1 keer per week
krijgen ze psittamix door hun voer.
Dit zijn vitaminen, mineralen en aminozuren met
extra calcium. Niet alleen de grijsjes krijgen het, de
anderen ook allemaal.
Ze vinden het ook lekker, en het ruikt ook nog lekker Very Happy
Bericht Woensdag 3 Januari 2007 7:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Extra vitamine D en calcium geven of niet...  Reageer met quote  

Volgens mij zijn die extra toevoegingen niet nodig als je ze HPC geeft hoor. Ik weet ook niet of je vitamine D kan overdoseren?
Je zou Cleo een kwartiertje per dag buiten kunnen zetten, dan maakt ze geloof ik ook vitamine D aan. Very Happy
Bericht Zaterdag 6 Januari 2007 5:31 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
abthijs
Eitje

Calcium en vitamine D  Reageer met quote  

Probeer eens de palmnoot en de amandelnoot deze soorten noten bevaten veel calcium , dit is en ieder geval beter dan alerlei middeltjes die ons worden aangesmeert. En waar je vaak ook nog niet van weet hoeveel je precies moet geven. Mijn idee probeer zoveel mogelijk natuurlijke producten inplaats van alerlei middeltjes.zo geef je tenminste geen overdosis.
Bericht Zondag 25 Maart 2007 3:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Mijn (Afrikaanse) vogels krijgen ook calcium in het drinkwater.
Ze eten pellets van Harrison's, niet de regulair maar premium, ze komen buiten en zitten (als ie schijnt) lekker in het zonnetje. Ik geef ze 1x per week calcium in het water.

Vitamine D geef ik niet. Ik weet eigenlijk niet of je dit kan overdoseren.
Bericht Zondag 25 Maart 2007 3:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb gewoon een kalk blok in de kooi hangen. Af en toe gaat ie erbij.

vitamine D zorgt voor opname van calcium en fosfor uit voedsel

Op deze site: http://www.kruidenvrouwtje.nl/vitaminen/D.htm
staat dat:

Vitamine D is het meest giftig van alle vitaminen en een overdosering leidt tot misselijkheid, braken, hoofdpijn, depressiviteit en nog andere symptomen. Neem niet meer dan maximaal 10 microgram per dag.

Ik weet niet in hoeverre dat voor dieren geldt. Maar het lijkt me als je vogel buiten komt en goed voer krijgt dat het denk ik niet nodig is om apart vitamines bij te voeren. (behalve eventueel bij ziektes)
Bericht Zondag 25 Maart 2007 4:53 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Wat ik begrepen heb,is dat je de gaaitjes alleen calcium moet bijvoeren als je er mee kweekt.

Een kalkblok en geregeld een amandel doen het ook.
Alleen weer ff er rekening met de amandelen houden,dat deze blauwzuur bevatten,en je ze dus niet meerdere dagelijks moet geven.
Bericht Zondag 25 Maart 2007 5:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Ik had begrepen dat Afrikaanse papegaaien een chronisch tekort aan calcium hebben Confused .

Er is zelfs speciaal pelletvoer voor Afrikaanse papegaaien waar dus extra calcium in zit. Hoe dan ook, teveel wil ik ze ook niet geven, daarom krijgen ze het maar 1 keer per week.
Bericht Zondag 25 Maart 2007 5:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Tsjaaa, moeilijk vind ik het hoor!! amandelen durf ik ook niet zo goed te geven idd ivm het blauwzuur... ik denk dat ik toch maar wat door het water ga mengen, zo eens per week. Ze heeft een kalkblok, maar ze doet er niks mee...Ik las trouwens op de site van het voedingscentrum dat noten ook calcium bevatten en die krijgt ze ook, net zoals groene groenten, dus met een tekort zal het denk ik wel meevallen...Ik denk dat ik eerder te weinig calcium binnen krijg... Mr. Green
Bericht Zondag 25 Maart 2007 6:26 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Tja,ik denk dat je deze vraag het beste eens kunt voorleggen aan wat artsen. Wink Wink
Bericht Zondag 25 Maart 2007 6:48 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Denk dat je op dit gebied meer hebt aan een voedingsdeskundige ipv een dierenarts? Het is namelijk best een studie! Shocked
Bericht Zondag 25 Maart 2007 7:38 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Als jij me daar adressen van kan geven,wil ik het best eens nagaan.
mss. kan ik eens contact opnemen met Vandersande.
Ik weet dat hij met collega's veel onderzoek doet naar voeding voor vogels.
Bericht Zondag 25 Maart 2007 8:34 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb geen adressen.. Embarassed Maar het lijkt me gewoon erg logisch. Heb wel eens geprobeerd wat dingen uit te zoeken: Alles staat met elkaar in verband. Rolling Eyes
Ontwikkelt vandersande ook voer?
Bericht Zondag 25 Maart 2007 9:20 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik weet iig. zeker dat hij voor de duivensport 1 of ander onderscheiding heeft gekregen,voor het mede ontwikkelen van voer.
Bericht Zondag 25 Maart 2007 9:25 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik geef t niet extra...t zit genoeg in t voer dat ik geef Smile

Dit is trouwens een boeiend artikel over grijsjes en calcium...zou een fabel zijn? Wink

http://www.birdsnways.com/wisdom/ww26evij.htm
Bericht Maandag 26 Maart 2007 10:39 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 5:07 pm
  Berichten van afgelopen: