Geen verse knoflook en uien?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
OmaLisa
Vlieger

Geen verse knoflook en uien?  Reageer met quote  

Ik las ergens dat verse knoflook en uien soorten niet goed was voor je gaai, wat is daar van waar???

Af en toe geef ik ze een teentje knoflook en een stukje verse gember, ze vinden dat heerlijk.
Uien lusten ze niet.
IK ben benieuwd wat hier van waar is, voor mensen is knoflook en verse gember heel gezond.
En natuurlijk alles met mate, je geef dit ook niet elke dag Wink
Bericht Zondag 18 Maart 2007 9:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Geen verse knoflook en uien?  Reageer met quote  

Dat van die verse knoflook weet ik niet. Volgens mij is dat juist wel goed? Verse uien geloof ik niet.
Bericht Zondag 18 Maart 2007 9:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat ik wel weet is dat verse ui voor honden heel erg slecht is. Voor gaaien...geen idee.
Bericht Zondag 18 Maart 2007 10:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het heeft meen ik iets met bloedlichaampjes te maken?
Bericht Zondag 18 Maart 2007 10:25 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

uien geef ik nooit, maar knoflook soms wel Very Happy . Volgens mij is dat juist best wel goed voor ze? wordt ook wel gegeven tegen plukken of om parasiet te helpen voorkomen. Alleen 1 nadeel... stinken dat ze dan doen Shocked Laughing Echt raar...ik vind knoflook nooit echt vies ruiken, maar als zij t eten bluhhh Embarassed Laughing
Bericht Zondag 18 Maart 2007 10:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Eet je toch gezellig een rauw teentje mee Laughing Laughing Laughing
Bericht Zondag 18 Maart 2007 10:41 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Hahaha,dit onderwerp ruikt. Laughing Laughing Laughing
Ik meen ook gelezen te hebben,dat knoflook mag,maar uien niet.
Van beide hebben de gaaien hier nog niet gekregen.

En over stinken of ruiken van de gaaien gesproken. geef ze leker een peper en geef ze daarna een kusje. Laughing Laughing veel sterkte.
Bericht Maandag 19 Maart 2007 12:53 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Danny
En over stinken of ruiken van de gaaien gesproken. geef ze leker een peper en geef ze daarna een kusje. Laughing Laughing veel sterkte.

Ja ze stinken daarna inderdaad uit hun snaveltje. Lokie-gaaien! Laughing

Dat met een pepertje eten: ARGH! Lekker is dat als je erna in je ogen wrijft.
Bericht Maandag 19 Maart 2007 1:07 am
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, dat hebt ik gelezen bij Senna's papegaaienforum onder voeding Smile
Bericht Maandag 19 Maart 2007 6:51 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik geef beide eigenlijk niet, naar knoflook ruikende Cleo: bleeeegh, dat lijkt me niks Laughing Laughing
Bericht Maandag 19 Maart 2007 9:42 am
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Dat is nou het gekke, ik ruik niks aan ze als ze knoflook hebben gegeten, wel als ze pepers gegeten hebben, en dan een kus van ze krijgen Confused Confused Confused

Probeer ook eens een verse gember wortel dat vinden ze hier heel erg lekker, mijn man maakt er gember thee van, heel gezond Wink
Bericht Maandag 19 Maart 2007 9:47 am
evilparrots
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

verse knoflook is erg goed voor de gaai, maar niet te vaak. het is een natuurlijk ontworm middel en verdrijft ook een aantal parasieten (welke weet ik zo snel ff niet op te noemen).
verse uien zijn slecht, ook gebakken uien zijn slecht, hele ui is fout, dus nooit geven. in uien zit een stof die te vergelijken is met blauwzuur in appelpitten e.d.
Bericht Maandag 19 Maart 2007 12:36 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dit vond ik over uien, wist dat het iets met hemoglobine te maken had:

Vergiftiging door ui veroorzaakt Heinz body bloedarmoede/hemolytische anemie. Heinz lichaampjes zijn kleine bel of blaasachtige delen die uit een rode bloedcel steken en kunnen worden gezien als de cellen gekleurd zijn. Deze bel is een zwakke plek in de rode bloedcel en daarom heeft de cel een verminderde levensduur en wordt vroegtijdig afgebroken. Wel is de mate van vergiftiging afhankelijk van de dosering, dus hoe groter het dier, hoe meer ui genuttigd moet worden om giftig te zijn.

Als er veel rode bloedcellen geïnfecteerd zijn en afgebroken worden, is het resultaat bloedarmoede, een vorm van hemolytische anemie. Niet alleen uien, maar ook Acetominophen (Tylenol) en benzocaine bevatten stoffen, die Heinz body bloedarmoede kunnen veroorzaken bij de hond.

Symptomen van ui-vergiftiging zijn onder andere:

- Donkerrood-bruine urine (hemoglobine in de urine)
- Bleke slijmvliezen
- Snelle, zwakke pols
- Wankelen, waggelen, duizeligheid
- Collaps
- Vaak een opvallende uiengeur in de bek, ontlasting, urine en melk.

Het giftige effect van de uien is hetzelfde wanneer de ui rauw, gekookt of gedroogd is. De afbraak van de rode bloedcellen is vaak verscheidene dagen na inname van de ui zichtbaar in het bloed (laagste hematocriet rond 5 dagen na inname). Dagelijks voeren van uien kan een toenemend effect hebben, vanwege voortdurende vorming van Heinz lichaampjes, dan wanneer het dier een enkele keer ui heeft gegeten met een tussenpoos tot de volgende blootstelling en dus zo het beenmerg de kans geeft de rode bloedcellen te regenereren.
Bericht Maandag 19 Maart 2007 12:58 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dank je Sue. We vertellen altijd wel op de hondenschool dat o.a. ui giftig is voor honden maar nooit waarom. Dit is in het kort wel te vertellen. Super.
Bericht Maandag 19 Maart 2007 1:01 pm
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Gelukkig heb ik ze nog nooit uien gegeven, maar wel knoflook en gember wortel, mag dat wel, (gember wortel)?

Nooit geweten dat uien zo'n invloed had op honden en vogels

Bedankt voor de uitleg, hier hebben we wat aan Wink
Bericht Maandag 19 Maart 2007 3:06 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:48 pm
  Berichten van afgelopen: