Gewoon zaad of pellet?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
ValkRuben
Eitje

Gewoon zaad of pellet?  Reageer met quote  

Hallo,

Ik heb 2 valkparkieten en vroeg me af wat het beste zou zijn voor hun
"gezondheid".Ik weet dat iedereen een andere mening heeft over gebruik van gewoon zaad of pellets.Maar tog vroeg ik me af wat eventueel het beste is.en als je pellets pakt.Zit er daar dan alle goeie stoffen/vitaminen en ook BV:maagkiezel,grit,eivoer ect...
Of moet je dat dan ook nog in een apart bakje doen?
En wat is het beste pellet merk:Harisson of nutribird eventueel andere....
EN waarom precies moet je die harisson invriezen??
Of kan je pellets ook gebruiken als afwisseling voor je vogels??
En nog vraagje over clikker training,Wat is het beste voor hen te belonen:
Trosgiert of pellets?? Of hangt dat van de vogels zelf af?

Grtz Ruben
Bericht Zaterdag 7 November 2009 7:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Hoi Ruben,

ik heb geen ervaring met valkparkietjes. je zou kunnen kijken onder het speciale topic van valkparkieten.

Succes.
Bericht Zondag 8 November 2009 10:10 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Gewoon zaad of pellet?  Reageer met quote  

Zaad alleen is echt niet genoeg. Sad Ik zou voor een goede pellet gaan, met af en toe wat zaad met groenten & een beetje fruit. (Fruit hebben ze minder hard nodig dan groenten) Ik zou maagkiezel niet vrij verstrekken. Te veel vogels zaten bij sectie helemaal vol met maagkiezel.
Bericht Zondag 8 November 2009 10:36 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hier krijgen ze dagelijks de hele dag toegang tot pellets, daarnaast krijgen ze hun gezonde kost (groenten, eens een beetje fruit), dan krijgen ze ook kiemzaad hier, elke dag een theelepel tot anderhalve theelepel en dan niets meer (alleen hun toegang tot pellets) tot 's avonds waar ze dan elk een klein beetje zaadjes krijgen.
Bericht Zondag 8 November 2009 1:52 pm
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

hier meng ik de pellets en het zaad dooreen (ze eten niet graag pellets Confused ) dan krijgen ze iedere dag nog fruit/groenten en een paar keer maagkiezel in de week plus nog nootjes/snoepjes Laughing
Bericht Zondag 8 November 2009 4:37 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Binkieboertje
Net uit het ei

Reageer met quote  

Binkie eet Harrison pellets, 's avonds een klein schepje fruit/noten mix, overdag gekookte boontjes met eivoer/papegaaienbrood(zelfgemaakt)vogelkoekje/groente iets(zijn allemaal groente moet je ff de kook overheen doen en klaar) en hij heeft nog een paar dingen. Dus als je pellets geeft moet je niet alleen pellets geven Wink (is slimmer)
Bericht Zaterdag 14 November 2009 8:43 am
Rocco
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by stephen
hier meng ik de pellets en het zaad dooreen (ze eten niet graag pellets Confused ) dan krijgen ze iedere dag nog fruit/groenten en een paar keer maagkiezel in de week plus nog nootjes/snoepjes Laughing

paar keer per week maagkiezel? Ik dacht dat dit zo'n 3 tot 4 weken in de vogel aanwezig blijft, dan hoeven ze niet een paar keer per week nieuw Wink

het best is een goede kwaliteit pellet, zoals harrisons, zupreem, scenic oid. Nutribird staat niet als erg goed bekend (volgens mij zijn hier geen wetenschappelijke bewijzen voor nog), hoewel elke pellet beter is dan zaad!

Mocht het absoluut niet lukken om hem over te zetten (niet dwingen! ze kunnen namelijk echt verhongeren, net als grasparkieten, maar wel volhouden) dan is zaad, eivoer, groenvoer, fruit, kiezel, grit e.d. van belang om hem gezond te houden. Veel vogels eten niet alles en daarom is het lastig om ze op die manier goed te eten te geven. Bij pellets hoef je je hier niet druk om te maken. Alle stoffen zitten hier in. Je hoeft niet bij te voeren, maar kan wel, vooral wat groente, fruit en noten kan geen kwaad. Met eivoer e.d. moet je wel weer oppassen omdat de vitaminen en mineralen die hier in zitten ook al in de pellets zitten en je dus een risico hebt op bv een te hoog gehalte vitamine A of nierproblemen.

Harrisons kan je invriezen als je grote hoeveelheden koopt, het blijft dan langer goed, maar is niet nodig als je het op tijd op krijgt.

Het best om te belonen is iets dat hij erg lekker vind en dat je in kleine stukjes kan geven, dit moet je zelf even uitproberen. Ik gebruik hier mini-stukjes walnoot.

succes!
Bericht Zondag 22 November 2009 4:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Binkieboertje
Net uit het ei

Reageer met quote  

De kaytee pellets heb ik in het begin ook geprobeerd, heb nog een mega zak liggen maar Bink vind ze dus echt niet lekker Rolling Eyes Toen ik een harrison gaf at hij hem meteen op, terwijl een kaytee'tje er toch wel leuker en lekkerder uit ziet toch!!?? Very Happy
Bericht Maandag 23 November 2009 4:11 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is wel knap hoor dat Binkie onmiddellijk de harrisons verkoos. Kan gewoon niet beter zou ik zeggen. Veertje
Bericht Dinsdag 24 November 2009 12:30 pm
Rocco
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Binkieboertje
De kaytee pellets heb ik in het begin ook geprobeerd, heb nog een mega zak liggen maar Bink vind ze dus echt niet lekker Rolling Eyes Toen ik een harrison gaf at hij hem meteen op, terwijl een kaytee'tje er toch wel leuker en lekkerder uit ziet toch!!?? Very Happy

ik vind ze er een beetje chemisch uitzien en ze smaken ook niet echt ergens naar, harrison's wel Very Happy

Het nadeel van gekleurde pellets is dat ze alle kleuren moeten eten, ook terwijl sommige kleuren in de natuur bijvoorbeeld niet gegeten worden ivm giftigheid ed en dat ze kleurstoffen bevatten natuurlijk Razz
Bericht Dinsdag 24 November 2009 1:32 pm
Binkieboertje
Net uit het ei

Reageer met quote  

Geen idee hoe ze smaken, heb echt geen trek in gaaienvoer hoor Droog Neutral Een ananas blokje heb ik weleens geproeft maar verder laat ik het aan Bink over Laughing
Bericht Dinsdag 24 November 2009 8:16 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Binkieboertje
Een ananas blokje heb ik weleens geproeft ............ Laughing

Vies zijn die hé Mr. Green
Bericht Dinsdag 24 November 2009 8:23 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik proef de pellets van de gaaien gewoon. harrisons smaakt een beetje nootachtig. De powertreats wat nootachtig zoet
Ecobird is wat zoeter maar erg droog poederig.
Nutribird smaakt muffig zoet.
Bericht Donderdag 26 November 2009 12:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:48 pm
  Berichten van afgelopen: