|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| Granaatappel |
|
|
Men nemen een granaatappel en het goede voornemen de kindjes te verwennen.
Ja...en toen kwam ik niet verder...
Hoe slacht je een granaatappel?
Wat mogen de gaaien hebben van de granaatappel?
En natuurlijk alle andere nuttige tips betreffende deze intrigerende vrucht die ik nog nooit eerder gezien heb...  |
Dinsdag 27 Januari 2009 5:33 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
ik kan je ook niet helpen sorry |
Dinsdag 27 Januari 2009 5:42 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Granaatappel |
|
|
Volgens mij haal je de pitjes eruit (nadat je 'm doorgesneden hebt) en dan geef je die pitjes. (rode pitjes)
Zo at ik 'm vroeger altijd.  |
Dinsdag 27 Januari 2009 5:49 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Maar mogen ze daar de pitjes dan wel van hebben?? Die van een appel en zo zijn toch uit den boze...ik dacht dat het dan van een granaatAPPEL ook niet mocht... |
Dinsdag 27 Januari 2009 7:19 pm |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Ik heb ook altijd alleen maar de pitjes gegeten, dus klopt denk ik wel.
Misschien kun je hem ook gewoon door de helft snijden zodat ze zelf de pitjes eruit kunnen pakken, maar misschien eten ze dan ook de schil en ik weet niet of dat schadelijk is.
Succes ermee in ieder geval. |
Dinsdag 27 Januari 2009 7:20 pm |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
quote:
Originally posted by Egwene
granaatAPPEL
Een sinaasAPPEL ook niet |
Dinsdag 27 Januari 2009 7:21 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Een sinaasAPPEL krijgen ze hier niet....  |
Dinsdag 27 Januari 2009 7:28 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Volgens mij mag dat gewoon. Shi is niet online, zij geeft vaak granaatappel. Ann geef ook granaatappel meen ik! |
Dinsdag 27 Januari 2009 7:43 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ok, dan ben ik ook nog benieuwd naar de reacties van hen.
(Niet dat ik jullie niet geloof hoor, maar gewoon....) |
Dinsdag 27 Januari 2009 7:46 pm |
|
|
|
|
Ann
Beginnende vlieger
|
|
|
|
Even wat ik weet over de granaatappel :
Een granaatappel is ongeveer even groot als een grote sinaasappel en heeft een dikke rode leerachtige schil, die niet eetbaar is. De vrucht is binnenin door een witachtig vlies in compartimenten verdeeld en deze compartimenten zijn gevuld met massa’s rode besjes. Deze rode besjes zijn het eetbare gedeelte van de granaatappel en bestaan uit licht tot donkerrood geleiachtig vruchtvlees met een wit pitje er in. Ook dit pitje is eetbaar. Papegaaien en parkieten zijn dol op deze rode zaden waarvan de frisse smaak zo’n beetje tussen die van rode bessen en appel ligt.
Je kunt ze op verschillende manieren aanbieden. Ofwel de granaatappel gewoon in parten snijden en met schil en al geven. Ofwel in parten snijden, de partjes naar buiten buigen zodanig dat de besjes loskomen en ze zo los of samen met ander fruit en groente geven. En een derde interessante mogelijkheid is om met deze besjes en het vrijgekomen sap het eivoer vochtig te maken. Meer sap kan je bekomen door de besjes met een vork door een zeef te drukken.
Door de dikke schil zijn granaatappels wekenlang houdbaar zodat we ze voor langere periode regelmatig aan onze vogels kunnen geven. Het beste is ze op een koele en droge plaats te bewaren. Ook kunnen we een voorraadje aanleggen door de besjes uit te halen en in te vriezen, klaar voor later gebruik. Na ontdooien is er enkel wat meer sap vrijgekomen, anders zijn ze opnieuw zoals voorheen.
Voedingswaarde per 100 gram :
- Energie : 79 kcal/333 kJ
- Eiwit : 1,0 g
- Koolhydraten : 17,5 g
- Suikers : 12,0 g
- Vet : 0,5 g
- Vezels : 2,5 g
- Vit. A : 0,01 mg
- Vit. B1 : 0,05 mg
- Vit. B2 : 0,02 mg
- Vit. B6 : 0,3 mg
- Vit. C : 6,5 mg
- Natrium : 3,0 mg
- Kalium : 200 mg
- Calcium : 10,0 mg
- Fosfor : 10,0 mg
- Magnesium : 10,0 mg
- IJzer : 0,30 mg
- Koper : 0,20 mg
- Zink : 0,40 mg
Dat is veel Vit.C en B2 en een hoge waarde aan Kalium, IJzer en Foliumzuur.
En nog een paar weetjes :
- Vlekken van de granaatappel zijn zeer moeilijk van kledij of muren te verwijderen !
- Als je een granaatappel op de grond laat vallen spatten de zaadjes alle kanten op. Aan die gelijkenis met een granaat heeft de vrucht haar naam te danken.
- Granaatappelstruiken kun je hier als kuipplant houden. Het is een zeer traag groeiende plant die pas 6 jaar na aanplanting begint te bloeien. De felrode bloemen zijn prachtig, daarna ontwikkelen zich mooie vruchten maar door ons klimaat komen die zelden tot volle rijpheid. De plant moet koel maar vorstvrij overwinteren. |
Dinsdag 27 Januari 2009 8:09 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Dank je wel voor de gigantisch uitgebreide reactie!
Ik blijf wel de vrucht apart vinden, hoor! Maar dat komt ook omdat ik hem niet kende en het een niet zo standaard vrucht is.
Als je hem in partjes zou geven, eten ze dan automatisch alleen de eetbare deeltjes? |
Dinsdag 27 Januari 2009 8:20 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Heel goede reactie Ann. En het is zoals je zegt, je krijgt het moeilijk ergens vanaf de vlekken. Jos heeft de neiging om de eerste keer dat hij iets krijgt ermee te gooien, dus ook met granaatappel , kan je het je voorstellen? Mams op haar knietjes en schrobben maar, hihihi. Gelukkig doet hij dat maar een paar keer en gelukkig heb ik de honden die altijd paraat zijn om dweil te spelen als de gaaitjes iets krijgen. |
Dinsdag 27 Januari 2009 9:30 pm |
|
|
|
|
Ann
Beginnende vlieger
|
quote:
Originally posted by Egwene
Als je hem in partjes zou geven, eten ze dan automatisch alleen de eetbare deeltjes?
De schil blijft liggen en die witte vliesjes zijn overal in het rond gevlogen
Maar ik geef het niet zo vaak op die manier, soms een stuk, maar meestal geef ik granaatappel samen met hun andere groente en fruit of doe de zaadjes in birdiebread.
Het is eigenlijk niet zo'n leuk werkje, die zaadjes losmaken (vind ik toch) maar van 1 granaatappel heb je toch een behoorlijke hoeveelheid en zo loont het wel de moeite.
Dat gooien kan ik me levendig voorstellen, Sarah. En het schrobben als gevolg daarvan ook  |
Dinsdag 27 Januari 2009 10:17 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Gets, lekkere vlekken! Die krijgen ze dus alleen maar buiten op de boom. Ik heb namelijk al een gespikkelde muur.  |
Woensdag 28 Januari 2009 6:39 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Bij mij gooien ze gelukkig niet!!
Ok, maar heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg. Dat gaan we snel een proberen met ze!! |
Woensdag 28 Januari 2009 7:54 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:05 pm
|
|
|
|
|