|
|
|
Apple740
Kuikentje
|
| Grijze Roodstaart in de natuur echte vetbek? |
|
|
Eigenlijk wist ik nooit precies wat nu het hoofdmenu van Grijsjes in de natuur is. Veel artikels zijn nogal algemeen hierover en scheren veel papegaaisoorten over 1 kam wat betreft hun voedsel (zaden/noten/insecten/plantscheuten etc, we kennen allemaal deze verhalen wel).
Nu las ik echter ergens dat de Grijze Roodstaart voornamelijk palmnoten eet in de vrije natuur? Heel hun lichaam (bouw v/d snavel, stofwisseling) schijnt gebouwd te zijn op de vette palmnoot.
Zie: http://www.papegaaienhulp.nl/voeding.htm
Als dit verhaal klopt, dan begrijp ik waarom Grijsjes zo graag alleen de zonnebloempitten uit een zaadmengsel eten, het is het enige voer wat een vetpercentage heeft wat in de buurt komt van palmnoten. |
Donderdag 6 Mei 2010 11:02 pm |
|
|
ParrotLady
Kuikentje
Denk maar aan roodborstjes en meesjes, die proberen zich zo vet mogelijk te eten zodat ze reserves hebben voor de periode van honger (hier de winter).
Bovendien krijgen de vogels in de vrije natuur veel meer beweging dan onze huis-tuin-en-keuken-papegaai.
Zonnebloempitjes bevatten trouwens minder gezonde vetten (onverzadigde vetten) dan macademia's en palmnoten. |
Vrijdag 7 Mei 2010 9:40 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Grijsjes hebben vet ook echt nodig, dus logisch dat ze dit ook zelf uitzoeken. |
Vrijdag 7 Mei 2010 11:18 am |
|
|
|
|
Apple740
Kuikentje
|
quote:
Originally posted by ParrotLady
Denk maar aan roodborstjes en meesjes, die proberen zich zo vet mogelijk te eten zodat ze reserves hebben voor de periode van honger (hier de winter).
De vraag die dan in mij opkomt is is de palmnoot seizoensgebonden in Centraal Afrika? |
Vrijdag 7 Mei 2010 12:54 pm |
|
|
ParrotLady
Kuikentje
Er zullen zeker periodes van voedselschaarste zijn, maar die zijn denk ik populatie-gebonden, aangezien Congo niet echt seizoenen heeft.
Maar ik denk persoonlijk dat palmnoten een zeer gezonde aanvulling zijn voor de huiskamer-papegaai. Alleen in veel mindere mate, vet bevat veel, heel veel energie en die kan hij in de huiskamer niet allemaal verbranden.
Dus dan kan je zeggen, dan geven we alleen palmnoten, maar niet zo veel. Maar dat is niet erg diervriendelijk, een papegaai met een lege maag krijg je dan.
Nee, dan kan je toch beter een berg vezels ipv vet erin stoppen. Dan kunnen ze een gewone hoeveelheid eten, zonder dat ze meer energie binnen krijgen dan dat ze gebruiken. |
Vrijdag 7 Mei 2010 1:09 pm |
|
|
Apple740
Kuikentje
|
Om een antwoord te geven op m'n eigen vraag; de palmnoot schijnt het hele jaar door beschikbaar te zijn. (zie: http://www.realmacaw.com/pages/palms.html )
Dat komt omdat iedere boom afzonderlijk haar eigen cyclus heeft (dus niet seizoensgebonden).
80% van de dagelijkse voedselopname door Grijsjes in de vrije natuur, het hele jaar door, bestaat dus uit palmnoten. En natuurlijk beweegt een Grijsje in de vrije natuur meer dan een kooivogel, maar meer beweging is geen vrijbrief om vetter te eten. Als wij mensen meer bewegen en op gewicht willen blijven dienen we simpelweg meer te eten (meer van hetzelfde), niet vetter. Te vet is simpelweg ongezond voor ons, ook al ben je marathonloper.
Voor Grijsjes is dat dus anders. Hun spijsvertering is van nature afgestemd op de vette palmnoot. Een vogel in gevangenschap dient dus eigenlijk hetzelfde soort voedsel te eten als zijn natuurbroeder, alleen in een kleinere hoeveelheid vanwege de lagere caloriebehoefte. |
Vrijdag 7 Mei 2010 1:16 pm |
|
|
|
|
Apple740
Kuikentje
|
|
|
|
quote:
Originally posted by ParrotLady
Zonnebloempitjes bevatten trouwens minder gezonde vetten (onverzadigde vetten) dan macademia's en palmnoten.
Dat lijkt juist andersom te zijn. Een interessante anekdote over palmolie versus zonnebloemolie:
De fabrikant Conimex is wat betreft het bakken van haar kroepoek overgestapt van palmolie naar zonnebloemolie, vanwege een gezondere/gunstigere vetzuursamenstelling die zonnebloemolie zou hebben. Zie;
http://www.vettefeiten.nl/doss.....epoek.html
Als je hiernaast rekening houdt met het feit dat de palmnoot 65%(!) vet bevat, en de zonnebloempit "slechts" 30-35%, kunnen we dan niet heel voorzichtig concluderen dat de verguisde status die de zonnebloempit heeft, gewoon onterecht is? Tenminste, voor wat betreft Grijsjes. Kaketoe's en Amazones eten van nature veel minder vet en groeien wel snel dicht van vette spijzen.
Koko, een 55 jarige Grijze Roodstaart die al z'n hele leven enkel zonnebloempitten als hoofdmaaltijd eet (zie een ander topic hier), is mogelijk minder slecht bezig dan we allemaal denken? Hij is niet voor niets 55 geworden.  |
Maandag 10 Mei 2010 1:42 am |
|
|
Apple740
Kuikentje
|
Copy/paste van bovenstaande link naar het Conimex kroepoek artikel ging niet goed, hier de juiste link:
http://www.vettefeiten.nl/doss.....epoek.html |
Maandag 10 Mei 2010 2:02 am |
|
|
ParrotLady
Kuikentje
|
|
|
Palmnoot:Oil is extracted from both the pulp of the fruit (palm oil, an edible oil) and the kernel (palm kernel oil, used in foods and for soap manufacture). For every 100 kilograms of fruit bunches, typically 22 kilograms of palm oil and 1.6 kilograms of palm kernel oil can be extracted.
Dus 23.6 KG op 100 KG = 23.6%
Zonnebloempitjes: Nutritional value per 100 g (3.5 oz)
Energy 2,385 kJ (570 kcal)
Carbohydrates 18.76 g
Sugars 2.62 g
Dietary fiber 10.5 g
Fat 49.57 g
saturated 5.20 g
monounsaturated 9.46 g
polyunsaturated 32.74 g
Protein 22.78 g
Dus 49.57 gram op 100 gram = 49.57 %
Zonnebloempitjes bestaan dus uit meer dan het dubbele aan vet dan palmnoten.
Overigens had je inderdaad gelijk, zonnebloempitjes bevatten meer onverzadigde vetten dan palmnoten. Helaas zijn dit voornamelijk meervoudig-onverzadigde vetten i.t.t. palmnoten die meer enkelvoudige-onverzadigde vetten bevat. (vooral Oleic monounsaturated C18)
Maar de echte winnaar zijn dan macademia's!
Quote:
Macadamias are highly nutritious nuts. They have the highest amount of beneficial monounsaturated fats of any known nut.
Overigens kreeg Koko veel variatie aan voeding van deze beste man. Hij at namelijk elke avond mee met de pot en kreeg elke dag verse groente en fruit.
Wat ik zelf denk dat het grootste probleem met zonnebloempitjes is; de gaaitjes zijn kieskeurig en de baas niet consequent.
De vogel krijgt 2 keer op een dag zaadjes, op het pak staat dat het voer volledig is dus de baas hoeft niks anders ernaast te geven. De vogel eet natuurlijk de pitjes als eerste op en laat het meeste van de rest staan of gooit het eruit. Baasje vult braaf het bakje aan in de avond en het beestje eet weer voornamelijk zonnebloempitjes.
Overigens is zo'n vervette gaai geen fraai gezicht. Ik heb zo'n 4 jaar geleden ivm mijn studie 3 grijsjes samen met Dr. Dorrestein mogen ontleden. Twee van de drie hadden een enorme vetophoping en een vervette lever. |
Maandag 10 Mei 2010 9:00 am |
|
|
|
|
Apple740
Kuikentje
|
quote:
Zonnebloempitjes bestaan dus uit meer dan het dubbele aan vet dan palmnoten.
Ik heb hier een zak biologische palmnoten van het merk Vogeljungle en de verpakking vermeldt
58,4
gram vet per 100 gram palmnoot, dus 58,4% vet. (de 65% die ik eerdere noemde had ik van een andere website).
Dat volgens jouw info uit 100 kilo palmnoten 23 liter olie kan worden gewonnen wil m.i. niet zeggen dat de palmnoot dus slechts 23% vet bevat. In de pulp blijven blijkbaar veel
vaste
vetten over die zich niet tot olie laten persen. |
Maandag 10 Mei 2010 12:24 pm |
|
|
ParrotLady
Kuikentje
Ik kan maar bar weinig over palmnoten vinden. Ik kon deze waardes alleen vinden op Wikipedia. (helaas geen fantastische bron, maar beter dan niets)
Palmolie is op kamertemperatuur vast, maar wordt het verhit dan heb je een vloeibare olie. Volgens mij kan je vet extraheren door middel van persdruk en verhitting.  |
Maandag 10 Mei 2010 1:02 pm |
|
|
Apple740
Kuikentje
|
quote:
palmolie is op kamertemperatuur vast
?
Ik ben in de veronderstelling dat palm
vet
vast is, palmolie is vloeibaar. Palmvet en palmolie zijn 2 verschillende producten.
Als je palmnoten koud perst krijg je een vloeibaar gedeelte (olie, de 23 liter waar je over sprak), en in de overgebleven pulp zitten de vaste vetten, het palmvet. Om dit er uit te krijgen zal je inderdaad moeten verhitten. |
Maandag 10 Mei 2010 1:32 pm |
|
|
|
|
ParrotLady
Kuikentje
Het grote verschil tussen olie en vet is of het op kamertemperatuur vast of vloeibaar is. Kokosolie/vet en palmolie/vet zijn de grootste grensgevallen, omdat deze zowel vloeibaar als vast kunnen zijn bij 25 graden. Dus je mag zowel olie als vet gebruiken. (De aantal bindingen zorgen ervoor of de substantie vloeibaar/vast is bij een bepaalde temp.)
De 23.6 kg waar ik over sprak gaat over de zowel de gehele noot, dus ook de pulp: "Oil is extracted from both the pulp of the fruit (palm oil, an edible oil) and the kernel (palm kernel oil, used in foods and for soap manufacture)" |
Maandag 10 Mei 2010 1:41 pm |
|
|
Apple740
Kuikentje
|
quote:
For every 100 kilograms of fruit bunches, typically 22 kilograms of palm oil and 1.6 kilograms of palm kernel oil can be extracted.
Dus 23.6 KG op 100 KG = 23.6%
Ik zie nu waar de schoen wringt: 23,6 kilo palmolie gewonnen uit 100 kilo "fruit bunches". Een "fruit bunch" (=tros) van 100 kilo bevat niet 100 kilo pure palmnoot, maar ook het diverse tak materiaal waar de noten in-/aanzitten. Zie deze quote uit een artikel over de oorsprong van palmolie:
"Palm fruit contains about 56 percent oil (25 percent on a fresh fruit bunch basis)"
http://www.fao.org/DOCREP/005/y4355e/y4355e03.htm
Die 56% komt aardig overeen met wat de verpakking van Vogeljungle palmnoten vermeldt: 58,4% vet.  |
Dinsdag 11 Mei 2010 1:22 am |
|
|
ParrotLady
Kuikentje
Aha, dat zal het zijn!
De laatste zin hadden ze ook helemaal aan het begin mogen zetten, had ik niet dat hele stuk hoeven lezen!  |
Dinsdag 11 Mei 2010 11:06 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:06 pm
|
|
|
|
|
|