Grit Overbodig ???

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Kai
Fladderaar

Grit Overbodig ???  Reageer met quote  

Hoi

ik gebruik Kattenbakvulling als bodembedeking
de Agas nemen dit ook op

Rolling Eyes neem aan dat dit spul op hetzelfde efect neerkomt als grit
en dat ik dus geen grit hoef tegeven Rolling Eyes Question

Kai
Bericht Zondag 23 December 2007 10:41 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
vlindertje
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Dat lijkt me niet, het is speciaal gemaakt om dingen te absorberen dus het is geen natuurlijk spul. Zo gauw mogelijk vervangen, dit kan heel gevaarlijk worden voor je aga Shocked
Bericht Zondag 23 December 2007 11:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Kai
Fladderaar

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by vlindertje
Dat lijkt me niet, het is speciaal gemaakt om dingen te absorberen dus het is geen natuurlijk spul. Zo gauw mogelijk vervangen, dit kan heel gevaarlijk worden voor je aga Shocked

hmmm raar weer
meende dat dit spul gewoon bestond uit grit en klei Rolling Eyes
zijn die houten kattenbak korrels dan wel geschikt Question
Bericht Zondag 23 December 2007 11:25 am
Liz
Vlieger

Reageer met quote  

Die houten zou je kunnen gebruiken, maar er zit meer troep in dan gewone beukensnippers voor vogels. Dus waarom dat niet gebruiken? Is nog goedkoper ook^^.
Bericht Zondag 23 December 2007 11:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
vlindertje
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Er zijn verschillende soorten vulling, maar die korrels, daar dacht ik aan. Die gaan in de kattenbak aan elkaar klitten, in dierenmagen doen ze dat ook. Dat zorgt af en toe ook voor problemen bij kittens en puppies, dus als je dan aan zo'n kleine aga maag denkt.... Shocked

Maar ik dacht bij mijn reactie niet aan hout, dus als je dat hebt moet je mijn reactie maar als niet geplaatst beschouwen.
Bericht Zondag 23 December 2007 12:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Grit Overbodig ???  Reageer met quote  

Hoi Kai.. Je hoeft sowieso niet zoveel grit te geven hoor. Een paar steentjes in de 2 weken zijn genoeg. Teveel grit (vrije toegang tot, waardoor ze te veel kunnen opnemen --> Ik meen dat dit vooral het geval is als ze maag darm problemen krijgen) kan ernstige gevolgen hebben.

Ik zou geen kattenbakvulling gebruiken.
Bericht Zondag 23 December 2007 1:38 pm
Kai
Fladderaar

Re: Grit Overbodig ???  Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Hoi Kai.. Je hoeft sowieso niet zoveel grit te geven hoor. Een paar steentjes in de 2 weken zijn genoeg. Teveel grit (vrije toegang tot, waardoor ze te veel kunnen opnemen --> Ik meen dat dit vooral het geval is als ze maag darm problemen krijgen) kan ernstige gevolgen hebben.

Ik zou geen kattenbakvulling gebruiken.

hmmmm

hoor en lees juist dat het gewoon constant aanwezig moet zijn dit gritspul Rolling Eyes
Bericht Dinsdag 1 Januari 2008 4:56 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Vogels hebben een spiermaag (geen maagzuur zoals wij), dus slikken zo nu en dan steentjes in om te helpen bij de vertering van zaadjes....je kunt daarvoor grit geven of maagkiezel. Grit is vaak van kalkhoudend spul gemaakt (gemalen schelp bijv.) maagkiezel zijn hele kleine afgeronde steentjes, maar vaak niet kalkhoudend.
Je kunt beide soorten geven, maar met mate..een paar steentjes per week is echt meer dan zat!!!! Als je je zorgen maakt over een kalktekort kun je ook een kalkblokje of zeeschuim ophangen in de kooi... Wink

Kattenbakgrit is hier echt niet voor geschikt! Niet voor op de bodem en al helemaal niet als verteringshulpmiddel
Bericht Dinsdag 1 Januari 2008 6:33 pm
Liz
Vlieger

Reageer met quote  

Ik sluit me bij Laura aan, sommige aga's gaan echt van grit of maagkiezel eten, dus daarom kun je beter niet te veel geven. Hier krijgen 1x in de 1 à 2 weken wat grit en maagkiezel 's avonds door hun zaadjes.
Bericht Dinsdag 1 Januari 2008 7:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Kai
Fladderaar

Reageer met quote  

volgens mij is dat dus bij mij het geval
hoewel meschien dat er ook veel op de bodemt valt Rolling Eyes

het gritbakje is in elk geval om de paar dagen leeg Rolling Eyes
Bericht Dinsdag 1 Januari 2008 9:14 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou gewoon hetzelfde bakje blijven gebruiken, maar er gewoon heel weinig indoen...
De enige vogels die volgens mij constant grit kunnen eten zijn kippen (???), maar die hebben de kalk nodig om sterke eischalen te produceren Laughing Laughing
Bericht Dinsdag 1 Januari 2008 9:22 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ehm, is het echt zo snel leeg? Ik zou echt niet meer geven. Misschien zou ik zelfs even langs een vogelarts gaan. Vogels die veel grit eten hebben meen ik vaak last van maag en darm stoornissen. (Tenminste, volgens een vogelarts)
Bericht Dinsdag 1 Januari 2008 10:14 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:06 pm
  Berichten van afgelopen: