|
|
|
Kai
Fladderaar
| Grit Overbodig ??? |
|
|
Hoi
ik gebruik Kattenbakvulling als bodembedeking
de Agas nemen dit ook op
neem aan dat dit spul op hetzelfde efect neerkomt als grit
en dat ik dus geen grit hoef tegeven
Kai |
Zondag 23 December 2007 10:41 am |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Dat lijkt me niet, het is speciaal gemaakt om dingen te absorberen dus het is geen natuurlijk spul. Zo gauw mogelijk vervangen, dit kan heel gevaarlijk worden voor je aga  |
Zondag 23 December 2007 11:15 am |
|
|
|
|
Kai
Fladderaar
quote:
Originally posted by vlindertje
Dat lijkt me niet, het is speciaal gemaakt om dingen te absorberen dus het is geen natuurlijk spul. Zo gauw mogelijk vervangen, dit kan heel gevaarlijk worden voor je aga
hmmm raar weer
meende dat dit spul gewoon bestond uit grit en klei
zijn die houten kattenbak korrels dan wel geschikt  |
Zondag 23 December 2007 11:25 am |
|
|
Liz
Vlieger
Die houten zou je kunnen gebruiken, maar er zit meer troep in dan gewone beukensnippers voor vogels. Dus waarom dat niet gebruiken? Is nog goedkoper ook^^. |
Zondag 23 December 2007 11:55 am |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Er zijn verschillende soorten vulling, maar die korrels, daar dacht ik aan. Die gaan in de kattenbak aan elkaar klitten, in dierenmagen doen ze dat ook. Dat zorgt af en toe ook voor problemen bij kittens en puppies, dus als je dan aan zo'n kleine aga maag denkt....
Maar ik dacht bij mijn reactie niet aan hout, dus als je dat hebt moet je mijn reactie maar als niet geplaatst beschouwen. |
Zondag 23 December 2007 12:01 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Grit Overbodig ??? |
|
|
Hoi Kai.. Je hoeft sowieso niet zoveel grit te geven hoor. Een paar steentjes in de 2 weken zijn genoeg. Teveel grit (vrije toegang tot, waardoor ze te veel kunnen opnemen --> Ik meen dat dit vooral het geval is als ze maag darm problemen krijgen) kan ernstige gevolgen hebben.
Ik zou geen kattenbakvulling gebruiken. |
Zondag 23 December 2007 1:38 pm |
|
|
Kai
Fladderaar
| Re: Grit Overbodig ??? |
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Hoi Kai.. Je hoeft sowieso niet zoveel grit te geven hoor. Een paar steentjes in de 2 weken zijn genoeg. Teveel grit (vrije toegang tot, waardoor ze te veel kunnen opnemen --> Ik meen dat dit vooral het geval is als ze maag darm problemen krijgen) kan ernstige gevolgen hebben.
Ik zou geen kattenbakvulling gebruiken.
hmmmm
hoor en lees juist dat het gewoon constant aanwezig moet zijn dit gritspul  |
Dinsdag 1 Januari 2008 4:56 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Vogels hebben een spiermaag (geen maagzuur zoals wij), dus slikken zo nu en dan steentjes in om te helpen bij de vertering van zaadjes....je kunt daarvoor grit geven of maagkiezel. Grit is vaak van kalkhoudend spul gemaakt (gemalen schelp bijv.) maagkiezel zijn hele kleine afgeronde steentjes, maar vaak niet kalkhoudend.
Je kunt beide soorten geven, maar met mate..een paar steentjes per week is echt meer dan zat!!!! Als je je zorgen maakt over een kalktekort kun je ook een kalkblokje of zeeschuim ophangen in de kooi...
Kattenbakgrit is hier echt niet voor geschikt! Niet voor op de bodem en al helemaal niet als verteringshulpmiddel |
Dinsdag 1 Januari 2008 6:33 pm |
|
|
Liz
Vlieger
Ik sluit me bij Laura aan, sommige aga's gaan echt van grit of maagkiezel eten, dus daarom kun je beter niet te veel geven. Hier krijgen 1x in de 1 à 2 weken wat grit en maagkiezel 's avonds door hun zaadjes. |
Dinsdag 1 Januari 2008 7:50 pm |
|
|
Kai
Fladderaar
volgens mij is dat dus bij mij het geval
hoewel meschien dat er ook veel op de bodemt valt
het gritbakje is in elk geval om de paar dagen leeg  |
Dinsdag 1 Januari 2008 9:14 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik zou gewoon hetzelfde bakje blijven gebruiken, maar er gewoon heel weinig indoen...
De enige vogels die volgens mij constant grit kunnen eten zijn kippen (???), maar die hebben de kalk nodig om sterke eischalen te produceren  |
Dinsdag 1 Januari 2008 9:22 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ehm, is het echt zo snel leeg? Ik zou echt niet meer geven. Misschien zou ik zelfs even langs een vogelarts gaan. Vogels die veel grit eten hebben meen ik vaak last van maag en darm stoornissen. (Tenminste, volgens een vogelarts) |
Dinsdag 1 Januari 2008 10:14 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:06 pm
|
|
|
|
|
|