|
|
|
anjef
Eitje
| help hoe wordt ik zelfstandig? |
|
|
hallo allemaal,
wij zitten met een probleem.
wij hebben een ara die nou 17 weken oud is maar die het vertikt om zaad te gaan eten.
wij geven hem nog steeds pap .
hij doet geen enkele moeite om naar de zaadjes te gaan of om er mee te spelen.
als we minderen met pap of een dag niets geven weigert hij nog steeds om naar de zaadjes te gaan.
heeft iemand een idee hoe we ons kindje zelfstandig kunnen krijgen.
we zitten met onze handen in de veren.
groetjes jeffrey en anja  |
Zondag 18 November 2007 1:51 pm |
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Ik heb nog nooit een ara gehad, dus ik weet niet hoelang die erover doen om zelfstandig te worden.
Maar ik maak de vogels altijd op de volgende manier zelfstandig:
Als de vogel hoort uit te vliegen zet ik in zijn verblijf een schaaltje met zaadjes. Koop ik babyvoeding (gewoon voor mensen) met fruit erin, voer ik dat met een lepel. En dan geef ik de vogels af en toe een stukje fruit en geweekte mais. Ze gaan vanzelf daar aan knabbelen als ze er klaar voor zijn. Dan als ze op de 2 voedingen zitten, eten ze meestal wel alles op wat ik ze geef. Het zelfstandig worden duurt bij grotere vogels meestal veel langer en het hangt er ook vanaf hoe snel de vogel het oppikt. Een kennis van mij heeft een rose kaketoe van 6 maanden die hij nog pap moet geven . Maar je moet het echt eens proberen met fruit en mais, want zaadjes daar eten ze vaak niet meteen van. |
Zondag 18 November 2007 2:23 pm |
|
|
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Het lijkt me trouwens geen goed idee om te minderen met voeding of niets te geven. Dat lijkt me echt heel erg slecht. |
Zondag 18 November 2007 2:24 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: help hoe wordt ik zelfstandig? |
|
|
Hoi Anjef.. Ik weet persoonlijk niet wanneer een ara zelfstandig wordt. Wat zei de kweker hierover?
Mocht hij op een leeftijd zijn waarop hij zelfstandig moet zijn, dan zou ik toch beginnen met afbouwen. Niet ineens niets geven, maar de voedingen drastisch verminderen. Vooral 's ochtends. Hij heeft dan de tijd om in het licht wat bij elkaar te scharrelen. Houd z'n gewicht wel goed in de gaten! |
Zondag 18 November 2007 8:39 pm |
|
|
|
|
stephen
Ervaren vlieger
wel als dit hetzelfde is als bij een hyacinth dan duurt het 35 weken eer dat ze zelfstandig zijn daarom is het zo moeilijk om ara's te kweken of met de hand groot te brengen |
Zondag 18 November 2007 9:16 pm |
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Hyancinten zijn wel héél erg moeilijk om groot te brengen. Gewone ara's wel makkelijker maar het blijft toch een hele opgave. |
Dinsdag 20 November 2007 3:47 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Had wel eens begrepen dat caiques behoorlijk lastig kunnen zijn. Da's natuurlijk niet hetzelfde als een ara..
Anjef: Hoe gaat het nu? |
Woensdag 21 November 2007 9:20 pm |
|
|
anjef
Eitje
| bedankt |
|
|
bedankt voor de reakties,
we denken inderdaad dat we gewoon wat meer geduld moeten hebben. we voeren hem nu weer 2 keer per dag in plaats van 1 keer en hij is er een stuk fitter onder.
we gaan ook dat fruit hapje eens proberen.
verse mais gaven we hem al en dat ging in het begin heel goed toen het vers was maar nu kijkt hij er niet meer naar om misschien dat die geweekte mais wel een optie is.
maar hoe laten we die weken of is het mais uit een potje of blikje?
dat fruit hapje zet je dat gewoon in een bakje in de kooi of voer je hem dat?
groetjes jeffrey en anja |
Zaterdag 24 November 2007 12:21 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: bedankt |
|
|
Ah beter dat hij fitter is!
Mais uit een potje of blik vinden ze vaak superlekker. Het is zachter, maar het is niet iets wat je 'm z'n hele leven moet blijven geven ivm toegevoegde suikers enzo.
Fruithapje kan je samen met hem eten, maar je kan het ook bij z'n eten doen in de kooi. Ik zou het alleen niet te lang laten liggen. |
Zaterdag 24 November 2007 12:48 pm |
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Ik geef ze gewoon van die mais uit blik want dat is heel zacht. Die fruithapjes doe ik gewoon in een bakje en zet ik in de kooi. |
Dinsdag 27 November 2007 3:11 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:12 pm
|
|
|
|
|
|