HELP, wie moet ik nu geloven over de pellets

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik ben het helemaal met PinoPino eens! Hier krijgen ze ook pellets, maar daarnaast als standaard voeding ook noten en zaad. En ik moet zeggen dat ze het er beter op doen dan wanneer ze alleen pellets krijgen. Ze zijn vrolijker, levendiger, vernielen de kooi niet meer wat ze eerst wel deden, enz. enz. enz.
Bericht Woensdag 5 Augustus 2009 9:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Alleen A kan niet meer opgenomen worden terug voor gebruik. De rest wel.

vitamine D wordt gemaakt doormiddal van zonlicht en (weet ff niet welke vit). Deze heb je weer nodig samen met de E om de winter door te komen.

A gaat in de lever zitten en in je vetlaag. Als je dus ineens gaat afvallen, kan er een overdossis A vrijkomen die in het vet was opgeslagen, die normaal niet vrij had kunnen komen
Bericht Donderdag 6 Augustus 2009 8:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
bert
Eitje

voeding  Reageer met quote  

Ik ben voorstander voor een sterk afwisselend dieet, waarin zaad niet mag ontbreken, maar waar pellet een basis moet zijn, natuurlijk wordt fruit en noten bijgevoerd.
let wel op ik las op dit forum dat vitamnines en voedingstoffen natuurlijk worden uitgescheiden met de ontlasting dat is niet zo, een teveel aan vitaminies is evenzo schadelijk als een te arm dieet. teveel wordt opgeslagen in organen, dit is waarom ik mijn kweekvogels ook zaad bijvoer.

gr bert
Bericht Donderdag 26 November 2009 4:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Apple740
Kuikentje

Reageer met quote  

De hoeveelheid vitamines in pellets zijn afgestemd op de hoeveelheid pellets die een vogel normaliter uit eigen behoefte eet op een dag wanneer hij pellets als hoofdvoer krijgt. Dus alleen als je vogel een gigantische veelvraat is, veel meer eet dan zijn soortgenoten van hetzelfde gewicht, zou er een kans bestaan op overdosering.

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat als je naast pellets ook nog andere hoofdmaaltijden geeft zoals zaad je de vitamine berekening van de pelletfabrikant verstoort. Zij gaan er namelijk vanuit dat je 3 x per dag pellets geeft. Geef je echter daarnaast zaad dan kan de vogel alsnog een tekort opbouwen.
Bijv Harrison adviseert dan ook om 90% van het dagelijkse voer uit pellets te laten bestaan, en de overige 10% uit groentes en fruit (kleine beetjes dus). Aparte vitaminesupplementen dienen achterwege te blijven.
Bericht Vrijdag 4 December 2009 2:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:15 pm
  Berichten van afgelopen: