|
|
|
tangus
Fladderaar
| HELP, wie moet ik nu geloven over de pellets |
|
|
Hallo,
Afgelopen donderdag met Sid en Diego naar de vogelarts in Zelhem geweest. Mijn vriend vertelde dat Sid pellets eet.
Hij is hier helemaal niet mee eens.
Hij vertelde ons dat ze, als ze pellets eten van sommige voedingsstoffen te veel binnen krijgen.
Hij adviseerde ons om gewoon zaadvoer, eivoer, fruit en groente en het amnotiv te geven. Wat moeten we nu doen. En wie moeten we geloven.
Groetjes |
Maandag 30 Maart 2009 7:23 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
hier zijn de meningen over verdeeld. de een zegt dit de ander dat. je kan gewoon pellets geven en daarnaast ook zaadvoer. afwisseling houdt de vogel bezig en zal dan ook gewoon blijven eten. bij ons willen ze geen pellets en krijgen ze zaadvoer met veel fruit en groenten. |
Maandag 30 Maart 2009 7:25 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
pellets zijn afgemeten hoeveelheden. adhv gewicht weet je hoeveel je vogel moet eten. Als hij teveel voedingstoffen binnen zou krijgen poept hij deze weer gewoon uit.
Als jij er voor kan zorgen dat je vogel een uitgebalaceerd en volledige voeding kan krijgen dmv het zelf bereiden van zijn maaltje is dat helmaal geweldig. Kan jij niet voor die afwisseling zorgen, dan zou ik kiezen voor pellets.
Naast de pellet, mag je gewoon fruit en groente blijven geven en een nootje als beloning is natuurlijk helemaal lekker
goede soorten zijn oa Harrison, scenic, ecobird en zupreem |
Maandag 30 Maart 2009 7:35 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: HELP, wie moet ik nu geloven over de pellets |
|
|
Hmmm wat raar dat deze dierenarts het over overdoseren heeft. Met zo'n voedingssupplement is de kans op overdosering veel groter. (amnotiv/vit?) is volgens mij zo'n supplement. |
Maandag 30 Maart 2009 7:45 am |
|
|
esjo
Moderator

Veel soorten voeding en daarmee ook heel veel verschillende meningen.
Ik heb ze samengevoegd en voer pellets, bonenmix, groente/fruit, en aan het einde van de dag een paar zaadjes.
Herman doet het er goed op. En ik denk dat dat het belangrijkste is: kijk hoe jou vogel het doet op de voeding die je geeft. Ziet zijn verendek er mooi uit, is hij levendig, actief, kijkt hij helder uit zijn oogjes etc. |
Maandag 30 Maart 2009 8:04 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
let wel. Teveel eenzijdig voer (alleen zaad bijvoorbeeld) is wel heel slecht. De lever kan vervetten en de aderen kunnen verkalken.
het eigenlijk vooral belangrijk dat ze dus veelzijdigvoer binnenkrijgen. of dat in de vorm van een pellet is, of in de vorm van een gevarieerd dieet, maakt niet.
even een sprongetje naar het voor ons wel bekende voer.
katten en honden eten ook brokken. Hier zit alles in wat de hond of kat nodig heeft. Dit vinden we heel normaal, waarom niet dus voor de papegaai |
Maandag 30 Maart 2009 8:28 am |
|
|
|
|
tangus
Fladderaar
Bedankt voor jullie reactie hierover.
Bij mij krijgen ze eigenlijk elke dag wel wat anders te eten.
Maar eigenlijk staan er wel altijd zaadjes.
Diego hebben we sinds gisteren een week.
Hij kent alleen maar zaadvoer.
Sid eet pellets en ook eivoer.
Verder eten ze allebei graag fruit en groenten.
Sid houd niet van bonen maar omdat Diego dit wel lekker vind eet Sid nu ook.
Inderdaad is het amnotiv een voedingssuplement. Dit doen we er nu nog doorheen omdat eerst Sid met de aderverkalking zat en Diego nu met de schimmel. Dit op advies van de vogelarts. Maar doe dit eigenlijk niet altijd door het voer. Bij mijn ouders krijgen ze het dus niet. |
Maandag 30 Maart 2009 9:16 am |
|
|
babe
Fladderaar
|
hoi
wat ik apart vind dat je dDA die afwijst mijn DA zegt juist met mijn papegaaien zet ze op pellets...
jij heb halsbanden toch?
en Diego heeft schimmel in zijn krop let je wel op dat halsbande gevoelig zijn voor KDS...(kliermaagverwijderingsyndroom)
en met pelletjes zal ie nog wel lang leven maar op zaad niet.
helaas is er bij een kweker in den haag KDS uitgebroken bij zijn papegaaien en ik kan je vertellen dat het geen leuk dood is voor een vogel....
ik denk dat Diego geen KDS hebt daar zal de DA wel naar gekeken hebben...
groetjes. |
Maandag 30 Maart 2009 8:04 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Wat zit er allemaal in dat aminotiv? Ik kan me voorstellen dat je het geeft als ze zaadvoer krijgen maar bij pellets is het misschien een beetje dubbelop? Ik ben natuurlijk geen vogelarts he! |
Dinsdag 31 Maart 2009 6:40 am |
|
|
|
|
tangus
Fladderaar
Ik geef inderdaad dat aminotiv alleen door het zaadvoer.
Maar eigenlijk ook niet elke dag.
Bij pellets is het inderdaad dubbel op dus daarom doe ik het daar niet mee.
Ik heb overigens geen idee waar Diego last heeft van schimmel.
Hij doet het erg goed. En begint er ook al mooier uit te zien.
En eet ook goed. |
Dinsdag 31 Maart 2009 7:10 am |
|
|
Rocco
Vlieger
quote:
Originally posted by MariekevC
pellets zijn afgemeten hoeveelheden. adhv gewicht weet je hoeveel je vogel moet eten. Als hij teveel voedingstoffen binnen zou krijgen poept hij deze weer gewoon uit.
Dit is niet altijd waar, denk aan bepaalde vitamines ea stoffen die in vet worden opgeslagen, of denk aan vet zelf!
Vit A overschot bij een kat kan dodelijk zijn, als je bv teveel lever voert, om maar een voorbeeldje te noemen... |
Zondag 2 Augustus 2009 7:17 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Daarom is de hoeveelheid vit a ook altijd zo afgepast mogelijk. En als het goed is eet een papegaai nooit meer pellets dan ze opkunnen
geld voor mensen trouwens ook hoor. OoK wij slaan vit A op in de lever.
Nu ik zwanger ben mag ik bijvoorbeeld geen leverworst (nou ja 1 plakje zou mogen) vanweg de hoge concentratie Vit A |
Zondag 2 Augustus 2009 9:33 pm |
|
|
|
|
PinoPino
Net uit het ei
De discussie over zaad of pellets zal wel altijd blijven. Persoonlijk ben ik van mening dat een combi een goede oplossing is. Variatie doet eten ! Ik herken de discussie van mijn leguaan en ook bij reptielen heb je korrels met alles erin wat een reptiel nodig zou hebben. IK geloof er niet in ...veel verse groente en fruit en veel variatie. Prachtige leguaan zeer gezond goede vervelling prachtig van kleur en actief.
Ik zie het zo ..als ik dagelijks alleen maar pillen zou nemen waar alle voedingsstoffen inzitten zou het niet echt goed met me gaan  |
Dinsdag 4 Augustus 2009 10:01 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Daarom zeg ik ook altijd, als jij er voor kan zorgen dat je gaai voldoende van alles binnen kan krijgen door lekker voor hem te koken. helemaal super.
Ik geef toe, ik heb er geen tijd voor |
Woensdag 5 Augustus 2009 3:47 pm |
|
|
margreet
Fladderaar
Even over vitamines.
De vitamines A, D, E, F en K worden bij overdosering opgeslagen in het lichaam.
Alle overige vitamines worden onschadelijk gemaakt, niet opgenomen en/of verlaten het lichaam weer. |
Woensdag 5 Augustus 2009 9:23 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:15 pm
|
|
|
|
|