Het beste voer voor mijn kaketoe

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Appiesmama
Net uit het ei

Het beste voer voor mijn kaketoe  Reageer met quote  

Wij zijn de trotse verzorgers van niet alleen de inmiddels bekende Appie de kaketoe, maar ook van twee prachtige maine coon jeweetwel-katers. Omdat de katten speciaal en duur voer voor hun ras krijgen, echt het beste wat er voor Maine Coons te bieden is, vraag ik mij af of er ook voor kaketoes een top voer is! Er is veel keuze in papegaaienvoer, soms is er ook voer speciaal voor kaketoes, maar welk voer is een top voer? Appie is 6 jaar oud en onlangs geslachtsrijp geworden: ze heeft in 4 dagen 2 eieren gelegd en maakt het heel erg goed. De eieren zijn inmiddels weggehaald, ze negeerde of sloopte ze. Dus: welk voer is het beste dat er voor grote witkuifkaketoes te krijgen is? Alvast bedankt voor je reacties!
Bericht Dinsdag 17 Maart 2009 11:18 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

de meningen zijn hier verschillend over. de een zweert bij harrison pellets, de ander bij zaadvoer.
bij ons krijgen ze gemengd zaadvoer waar ook fruit in zit. ceder nootjes, fruitmix en groenten. ik denk dat als je een afwisselend veelzijdig menu geeft dat het in orde is. je kan ook zaadvoer en pellets geven afwisselend.
de keytee wordt afgeraden omdat daar kunstmatige stoffen in zitten. pretty bird gebruik ik wel eens maar ook daar zijn de meningen over verschillend.
ik kijk altijd hoe of de vogels zijn, de veren glanzen, zij actief zijn etc. meer kun je niet doen denk ik.
Bericht Dinsdag 17 Maart 2009 11:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Het beste voer voor mijn kaketoe  Reageer met quote  

Hoi Appiesmama. Ik denk dat je het beste een (gecertificeerde!!!) biologische pellet kan kiezen ZONDER kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen. In de kaytee en prettybird zit ethoxyquin, een ontzettend schadelijke stof die niet gebruikt mag worden voor menselijke consumptie. (Waarom wel voor dierlijke consumptie?!)
Zaad in de dierenwinkel komt vaak uit ontwikkelingslanden waar ze het niet zo nauw nemen met vergif en bestrijdingsmiddelen.
Vogels zijn ontzettend gevoelig voor chemicaliën en allerlei andere dingen. Zo ook voor bepaalde dampen: teflondampen kunnen voor vogels dodelijk zijn. Dit gezegd hebbende lijkt mij voor onze overgevoelige vogeltjes alleen datgeen geschikt wat vrij is van rare stoffen.

Ik zelf geef Harrisons bird foods aangevuld met biologische groenten, fruit en noten. Ik haal de laatste drie bij de natuurvoedingswinkel omdat vogelvoer niet gecertificeerd kan worden en er dus ook geen controle op mogelijk is.

EDIT: Voor mezelf ben ik niet zo'n biofreak hoor. Wink Ik eet alleen wel altijd biologisch vlees maar dat is meer omdat dat diervriendelijker is. Als voorbeeld de biologische kip: Elke bio-kip heeft maar 4 vierkante meter ter beschikking in de frisse lucht, vergeleken met: 18 legbatterij kippen op één vierkante meter en 9 scharrelkippen op 1 vierkante meter. (Geeft maar weer aan wat voor wassen neus het woord 'scharrelkip' is.)
Bericht Dinsdag 17 Maart 2009 5:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Appiesmama
Net uit het ei

Reageer met quote  

ok hier heb ik wat aan, dank voor het advies!
Bericht Dinsdag 17 Maart 2009 7:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat voor voer krijgen je katten trouwens? Is daar echt speciaal voer voor?
Bericht Dinsdag 17 Maart 2009 8:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Appiesmama
Net uit het ei

Reageer met quote  

royal canin, maine coon. prima spul
Bericht Dinsdag 17 Maart 2009 9:22 pm
Bimar
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Wij geven onze witkuif een zadenmengeling van versele-laga, de algemene papegaaien mix met de ara erop.
En pellets van ecobird

Daarnaast dagelijks groente, fruit, nootjes, gedroogde vruchten, af en toe wat eivoer, een gekookt eitje, stukje vlees, brood, bonen etc etc.
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 12:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oh oké! Ik wist echt niet dat ze speciaal voer voor maincoons hadden. Weer wat geleerd!
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 6:46 am
Appiesmama
Net uit het ei

Reageer met quote  

Gekookt eitje! Dat klinkt zo... kannibalistisch! vinden ze dat lekker??
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 10:34 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ze zijn gek op ei. het liefst als het nog lauwwarm is.
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 10:52 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja! Dat vinden ze zalig! En kip vinden ze hier ook erg lekker. Zazu tenminste wel.
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 11:10 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Appiesmama
Gekookt eitje! Dat klinkt zo... kannibalistisch! vinden ze dat lekker??

Dat vind ik dus ook! Natuurlijk eten vogels in het wild genoeg eieren, maar ik vind het gewoon vreemd klinken Embarassed.
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 11:19 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wij koken ook regelmatig een eitje en dan krijgt Herman ook een beetje. En idd, lauw warm blieft meneer het liefst Mr. Green
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 11:25 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Krijgt hij dan een ongepeld ei, of een klein stukje? Ik kook ook wel eens ei, misschien zal ik volgende keer een stukje in Sol's snoepbakje doen. Is het geel niet te vet voor ze?
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 11:35 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het kan wel ongepeld, zit kalk in de schaal. Maar Herman blieft dat natuurlijk niet. Hij eet het liefst het eigeel.
Ik weet niet of het te vet is, maar hij krijgt maar een beetje dus dat kan volgens mij geen kwaad.
Bericht Woensdag 18 Maart 2009 11:52 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:15 pm
  Berichten van afgelopen: