hoe kiemzaad geven?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
loulou
Net uit het ei

hoe kiemzaad geven?  Reageer met quote  

Voel me een beetje dom om dit te vragen, maar lees met regelmaat over kiemzaad en heb ook een zakje gekocht vanmorgen.
Nu de grote vraag: Ik wil het eens proberen bij de papaegaai en forpus, maar geef ik dit zo uit het zakje of gekiemd?
Indien gekiemd , hoe laat ik dit kiemen? Ik las net namelijk dat als dat niet goed gebeurd dan kan het gevaarlijk zijn.
Ik wil graag weten hoe ik dit goed kan doen voor ik het geef.
Alvast bedankt.
Bericht Maandag 19 Juli 2010 12:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ann
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Je moet inderdaad beetje oppassen met kiemzaad, het schimmelt zeer snel (en zeker in dit warme weer), daarom moet je er zorgvuldig mee omgaan.

Ik doe het als volgt :
Ik neem 's morgens een bakje met water en doe daar een portie kiemzaad in. Tot de volgende dag 's morgens blijven ze in dat bakje maar tussendoor worden de zaadjes een paar keer gespoeld. Dus in een zeefje gieten, even goed onder de waterstraal, terug in het bakje met vers water.
De volgende morgen spoel ik die weer goed en giet ze dan in een ander bakje zonder water erin. Daaroverheen gaat een deksel, zodat ze in het donker zitten en ze niet helemaal uitdrogen. Dat blijft tot de volgende morgen, maar weer enkele keren zeer goed spoelen tussendoor.
(Terzelfdertijd doe ik ook weer zaadjes in het bakje met water zodat die ook weer klaar zijn voor de dag erna.)
De volgende morgen worden ze een laatste keer zeer goed gespoeld en dan zijn ze voor de vogels.

De methode is van veel mensen een beetje anders, en dat kan allemaal, maar de zaadjes spoelen moet altijd en is zeer belangrijk.

En het is trouwens helemaal geen domme vraag, juist heel slim om je goed te informeren Wink
Bericht Dinsdag 20 Juli 2010 6:09 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Helemaal eens met ann, ik heb hier wel schaaltjes om te kiemen (gekocht in een vogelzaak) en ook hier is de regel dat spoelen o zo belangrijk is. Je kan er ook aan ruiken, je leert die geur herkennen en kiemzaad moet fris ruiken. Als dat niet is ruik je dat echt wel hoor. Spoelen en ruiken, dat is waar ik me op focus bij hun kiemzaad.
Ook is het niet goed om teveel te geven. Geef je teveel ineens dan kunnen ze diarree gaan krijgen.
Ik geef per dag een koffielepeltje tot anderhalf koffielepeltje, meer niet.
Ook niet TE lang in de kooi laten indien het niet wordt gegeten want ook daar gaan schimmels opkomen. Hier krijgen ze het maximum 2 uurtjes in de kooi. Bij onze grijze heeft het eigenlijk geen half uur nodig Laughing maar onze Bonte boer heeft soms wat tijd nodig, vandaar de tijdslimiet hier.
Bericht Woensdag 21 Juli 2010 4:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
loulou
Net uit het ei

Reageer met quote  

Heb het zaad laten kiemen, en was heel benieuwd hoe hier op gereageerd werd.
Nou Timmie bekeek het niet, en heeft er niets van gegeten.
Timmie is wel een lastige eter, want wat hij niet kent is ''eng''.
Ga het gewoon rustig aan proberen, en zie wel of hij het wil eten.
Mag het kiemzaad ook ongekiemd aangeboden worden?
Bedankt alvast!
Bericht Zondag 25 Juli 2010 10:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Pipo hier lustte ook niks, maar van kiemzaad smult hij ondertussen...Je kunt ook eens een dagje alleen kiemzaad aanbieden, meestal proeven ze het dan wel....wel de porties regelmatig vervangen dan ivm schimmelvorming.... Wink
Of je kiemzaad ook zo aan kan bieden ligt denk ik aan je mengsel....In mijn mengsel zitten ook bonen en erwten, die kan je niet ongekiemd geven, andere soorten zaden wel. Bij twijfel: niet doen... Wink
Bericht Maandag 26 Juli 2010 12:09 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb een artikel over kiemen uit de Pakara.
Heb je interesse.................dan mail ik het naar je toe.
Bericht Maandag 26 Juli 2010 12:25 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 7:47 pm
  Berichten van afgelopen: