Hoe moet ik dit aanpakken?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Kipje
Kuikentje

Hoe moet ik dit aanpakken?  Reageer met quote  

Is het me na telang doorgaan met pap eindelijk gelukt. om Peertje (Pyrrhura hypoxantha) aan het vastvoer te krijgen. Ze eet nu zaadmengsel met groenten en fruit. Ik had al heel lang pellets in huis, maarja die wou ze niet Droog

Nu word het toch echt tijd dat ze pellets gaat eten Ja

Ze bijt ze door midden en laat het vallen..

Hoe ga ik dit aanpakken..? Ze weegt al best weinig. 63 gram. Ik voel dr borstbeen niet echt uitsteken en ze is al best klein voor een pyrhurra.. maar toch. ik weeg haar elke dag en ze valt niet af maar komt niet aan.

Hoop dat jullie me kunnen helpen..
Bericht Maandag 18 Oktober 2010 7:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Hoe moet ik dit aanpakken?  Reageer met quote  

Fijn dat Peertje nu zelf eet! Very Happy
Vogels kunnen soms erg koppig zijn. Echter, als je ze overdag pellets geeft en 's avonds een beetje van hun gewone voer gaan ze (meestal) vrij snel pellets eten.
Hoe oud is Peertje?

Je kan ook eerst een andere methode proberen. Pellets fijn maken, of op fruit aanbieden. (Zodat ze alvast aan de smaak wennen!) Heb je al geprobeerd het zelf 'voor te doen'? Sommige vogels willen namelijk alles hebben wat hun mens eet. Laughing
Bericht Woensdag 20 Oktober 2010 8:35 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Kipje
Kuikentje

Reageer met quote  

Peertje is nu 15 weken.
Ja ik heb het geprobeert.. maar ze gaat gewoon in hongerstaking Sad

Op fruit aanbieden is ook een idee. Ze is echt verslaafd aan mango dus ik ga dat eens proberen Very Happy
Bericht Woensdag 20 Oktober 2010 8:47 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dol op mango? Dat is hartstikke goed! Mango is een hele gezonde vrucht. Beter dan appel. Smile
Kan je proberen om steeds iets meer pellet door de mango heen te prakken?

Hongerstakingen ken ik wel. Maar.. Ik heb ze tot nu toe allemaal gewonnen. Mr. Green
Bericht Woensdag 20 Oktober 2010 8:49 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Kipje
Kuikentje

Reageer met quote  

Haha ja mango is zeker haar lievelingsfruit. Ze "valt het echt aan" als een monster en binnen 1 minuut zit dr bekje helemaal onder de mango Laughing

Paar dagen terug heb ik d'r vleugeltes geknipt. Dat scheelde veel. want elke keer als ik haar mee wilde nemen.. vloog ze voor me weg, en als ik even weg wou lopen vloog ze JUIST achter me aan Droog
Ook kon ze niet rustig eten van fruit enzo. want als ze een onbekend geluid hoorde, schrok ze en vloog ze gelijk weg Denken

Ze is totaal niet schuw trouwens. Ze houd ervan om op je hoofd te zitten en door je haar heen te "surfen". en zich zo te wikkelen dat ze in je haar hangt en in slaap valt Hartje Ook slaapt ze graag in de zakken van mijn vest Hartje
Bericht Woensdag 20 Oktober 2010 8:57 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Toen Pipo hier kwam was het een echte zaadverslaafde, maar ook hij moest van mij over op de pellets. Ik gaf m de eerste weken iig pellets door zn zaadvoer, zodat hij ze iig kon proeven (hij liet alles liggen.... Nanaaa! ). De dagen erna at ik voor zn neus, zonder m aan te kijken onder luid mmmm lekker zeg roepend, een paar pellets voor zn neus op (nee ik vond ze niet heel vies) Na een paar dagen was hij zo nieuwsgierig dat hij er een aanpakte. In eerste instantie liet hij ze snel vallen, maar na een paar dagen at hij er een op. Ik heb m de hemel in geprezen en toen at hij er al snel een paar achter elkaar. De volgende dagen kreeg hij weinig zaadjes en veel pellets. Hij moest ze toen wel eten, hij kreeg niks anders. Toen hij ze goed at, kreeg hij weer zaad erbij. Hij krijgt nu 's ochtends een schepje zaad en een paar schepjes pellets. Als 's middags de pellets op zijn krijgt hij weer wat zaad of een nootje...
Bericht Woensdag 20 Oktober 2010 5:07 pm
Kipje
Kuikentje

Reageer met quote  

Ik heb het geprobeert. Met de mango. maar ze wou de mango niet meer omdat er gemalen pellets overheen zaten..

ik heb dr nu 2 dagen alleen pellets gegeven en 's avonds wat zaad. Nu woog ik haar en schrok ik me kapot Sad

Nu weet ik het dus niet meer. Dat eten ga ik proberen. Ookal is Peertje nog niet zo heel nieuwsgierig naar dingen die ik doe.. tot nu toe, wilt ze alleen altijd op mn schouder zitten en het enige moment dat ze speelt is als ze in de kooizit Paranoide
Bericht Woensdag 20 Oktober 2010 5:12 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Pipo ging achteraf gezien vrij makkelijk over, maar ook hij heeft gezeurd/geschreeuwd om zaad die eerste tijd. Als je dit wilt zul je door moeten zetten. Je kunt ook een overzetschema gebruiken, dit schijnt ook te werken.
Bericht Donderdag 21 Oktober 2010 5:59 pm
Ann
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Misschien de pellets laten weken in sap van het fruit dat ze lekker vind, zodat ze zacht worden en ook naar dat fruit smaken. En dan mengen met stukjes van dat fruit.
Na verloop van tijd kan je ze dan geleidelijk wat droger aanbieden.

Dat is hoe ik de ara's hier pellets heb leren eten. Nu eten ze er in gewone droge vorm, en graag ook.
Bericht Donderdag 21 Oktober 2010 10:09 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:16 pm
  Berichten van afgelopen: