HOEVEEL EIVOER

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
SPREEUW
Eitje

HOEVEEL EIVOER  Reageer met quote  

Hoi, ik ben pas nieuw hier en heb al een vraagje.

Hoeveel eivoer mag een grijsje hebben als hij alleen zaadvoer krijgt.
Iedere dag een eetlepel of is dat teveel?
Bericht Dinsdag 6 Mei 2008 10:51 am
 Gebruikers profiel bekijken  
alexandraatje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

bij ons hebben ze altijd een klein bakje waar ze zelf uit kunnen eten. zodra het leeg is komt er weer nieuw in. dus zou ik me niet zo druk maken. het is gezond. maak je het zelf of koop je het in de dierenwinkel. geef ze anders eens ter afwisseling een lekker stuk chili peper of verse paprika. daar zijn ze ook dol op.
overigens, welkom hier. heel veel plezier en hopelijk zien we ook foto's van je gaai. zijn we dol op
Bericht Dinsdag 6 Mei 2008 1:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Spreeuw. Ja, eivoer kan geen kwaad al geef ik het zelf niet zoveel per week omdat onze Jos, grijsje, er niet zo gek van is en dan ook zijn fruit waar ik het onder meng wel eens durft te laten staan. Daarom geef ik het 1 tot 2 keer per week, 1 koffielepel onder zijn fruit gemengd omdat hij het anders niet eet. Wink
Bericht Dinsdag 6 Mei 2008 8:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: HOEVEEL EIVOER  Reageer met quote  

Volgens mij kan teveel eivoer slecht zijn voor de nieren? Ik weet echter niet wat 'te veel' is. (Ik geef geen eivoer)
Een eetlepel per dag lijkt me wat veel?
Bericht Dinsdag 6 Mei 2008 10:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
swanny
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Als je alleen zaad geeft zou ik ook wat fruit of groente gaan verstrekken. Strooi daarover het eivoer zodat het vast plakt. Op die manier geef je zeker niet teveel en krijgt hij het toch elke dag binnen, samen met de vitamientjes van het fruit en groente.
Bericht Woensdag 7 Mei 2008 8:00 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
SPREEUW
Eitje

Reageer met quote  

Ik geef hem iedere dag ongeveer een eetlepel. Ik maak dat een beetje vochtig met water, en maak er dan drie balletjes van. Hij vindt het heerlijk.
Ook is hij niks te dik en zijn ontlasting ziet er prima uit. Van fruit moet ie niks hebben alleen voor een druif doet ie alles.

Verder krijgt ie een premium zaadmengsel met gedroogde banaan, perzik en annanas. Hij is 10.
Bericht Woensdag 7 Mei 2008 9:26 am
alexandraatje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

je doet het prima zo hoor.
Bericht Woensdag 7 Mei 2008 10:07 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Ik zou, als ik jou was, toch echt proberen zijn menu uit te breiden. Het dieet is essentieel voor de gezondheid, voor het immuunsysteem en uiteindelijk ook voor de psyche, want alleen een papegaai die zich lichamelijk lekker voelt zit lekker in zijn vel.

De voeding van papegaaien (en alle andere organismen, overigens) moet koolhydraten, vetten en proteinen bevatten, en daarnaast mineralen, vitaminen en enzymen. Een zaadmengsel bevat veel vet en koolhydraten, en verder onvoldoende proteinen, mineralen in slechte verhouding (te veel fosfor en te weinig calcium) en vrijwel geen vitaminen. Eivoer bevat ook maar heel weinig vitaminen, en geen van beide heeft de nodige enzymen die je alleen in 'levend' voer zoals groente en fruit kan aantreffen.

Daarom zie je bij huiskamerpapegaaien ook vaak allerlei tekorten, voornamelijk calcium (daar zijn Grijsjes nog extra gevoelig voor), vitamine A (rode, oranje groente en fruit - wortel, pompoen, mango, papaya) en vitamine D.

Een teveel aan eiwitten is trouwens weldegelijk slecht; het belast de nieren, zoals Sue zegt, en als de nieren de hoeveelheid niet meer kunnen verwerken, wordt het overschot opgeslagen rondom de organen of in de gewrichten en ontstaan de 2 soorten jicht. Allebei heel onaangenaam en gevaarlijk voor de papegaai. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel hij zou moeten hebben, maar een eetlepel per dag lijkt mij echt te veel.

Als het niet lukt om hem aan fruit en vooral groente te krijgen, wil je misschien overwegen om een deel van het zaadmengsel door pellets te vervangen. Wil je nog veel zaad erbij geven, kun je het laten kiemen.

D'r bestaan inmiddels hopen en hopen websites over voeding van papegaaien, dus als je nix te doen hebt en iets interessants wil lezen, kan je misschien even hier kijken:

http://www.rationalparrot.com/.....troduction
http://www3.upatsix.com/liz/ar.....ition.html
http://www.landofvos.com/articles/sprouts.html

Hier : http://www.birdsnways.com/wisdom/ww1.htm vind je een hele hoop artikelen over allerlei onderwerpen; ook interessant, en bovendien een hele hoop artikelen over voeding.

Succes ermee; het blijft zoeken, maar het is duidelijk dat jij om hem geeft en het beste voor hem wil Smile
Bericht Donderdag 8 Mei 2008 12:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
SPREEUW
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor jullie reacties.

Als eivoer echt slecht voor em is ga ik em morgen de helft geven.

Ik gaf hem in het begin alleen zaad, op internet las ik vanalles over pellets. Om hem nou alleen pellets te geven vond ik niks. Ik eet ook niet graag elke dag hetzelfde. Toen ben ik harrisons door zijn zaad gaan mengen. Ik deed er 20 door zijn zaad. De volgende ochtend lagen er nog precies 20 in. Ik heb het een half jaar geprobeerd. Hij heeft er nooit een van gegeten. Dus daar ben ik ook mee gestopt. Toen dacht ik geef em eivoer en zaad, dan krijgt ie nog iets binnen. Dat heeft ie nou een jaar of twee en hij vindt het heel lekker.

Fruit lust ie echt niet. Ik heb van alles al geprobeerd. Ophangen aan draadjes, in een apart bakje. Maar hij is er gewoon bang van. Als ik fruit in een bakje doe naast zijn zaad dan eet ie gewoon heel de dag niet, hij komt nog niet in de buurt. Gekiemde zaden heb ik nog nooit geprobeerd.

Ik ga in iedere geval die sites is lezen en toch maar weer proberen met fruit. Als jullie nog tips hebben Question
Bericht Donderdag 8 Mei 2008 2:15 pm
alexandraatje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

je kunt proberen zelf een stukje banaan voor hem te eten en er heerlijke geluiden bij maken. maak het heel interessant. je kunt dan een klein stukje afbijten en het hem geven. kan zijn dat hij er even aan moet wennen hoor. of een stukje appel. in het begin vinden ze het echt vies maar de aanhouder wint en opeens gaat het knopje om en dan lukt het.
Bericht Donderdag 8 Mei 2008 2:50 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Fruit is niet zo belangrijk als groenten hoor. Wink Papegaaien hebben meer behoefte aan 'vitamine A'
Bericht Dinsdag 10 Juni 2008 11:23 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

als je vogel dol is op eivoer, kun je misschien eens een birdy bread maken, das een soort koek voor vogels. Cleo hier vindt het super, maar die eet alles, dus dat zegt niks Laughing
Je kunt er dan een hoop fijngesneden groente door mengen en zo zn dieet verbeteren. Op www.parrotbunch.com staat een recept. Overigens, als je vogel zaadgewend is en je voert er dan pellets naast zullen ze de pellets amper eten. Zaad is lekker vet en bekend. Je kunt je vogel dan beter 'omzetten' naar pellets en als dat lukt kun je vaak pellets naast zaad geven. Wederom kun je op bovenstaande site hierover meer info vinden, mocht je dat willen proberen...succes! Wink
Bericht Dinsdag 10 Juni 2008 12:01 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ah een lastige eter dus. Heb je wel eens andere pellets dan Harrisons geprobeerd? Scenic?
Bericht Zaterdag 28 Juni 2008 9:30 am

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Vrijdag 29 Augustus 2008 11:06 pm
  Berichten van afgelopen: