Hoeveelheid voer

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
PinoPino
Net uit het ei

Hoeveelheid voer  Reageer met quote  

Ik lees op het forum veel over sochtends voer soort 1 en savonds 2 en of groente/fruit..

Even voor mijn gerust stelling...bij Pino (Meijer Papegaai) staat altijd een bakje met grit..kan hij nemen wat hij wil... een bakje vers water (ook al gebruikt hij deze om zich in te wassen Smile ) en daarnaast een bakje met pellets (helemaal gek van) en in zelfde bakje zaad... paar keer per week een takje gierst en wat papegaai lekkernijen. iedere dag savonds wat fruit..

Ik heb dus niet 2 verschillende soorten voor savonds en overdag...is dit verkeerd ? ij eet natuurlijk ook niet zoveel als kleine vogel dat iedere dag bakje leeg is ...

Ik denk variatie de hele dag door zou goed moeten zijn ?

Graag reaktie !
Bericht Dinsdag 25 Augustus 2009 8:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Wij hebben ook een meijer (en bb'tjes) dus die zijn even groot.
Zij krijgen van mij 'smorgens pellets (afgewogen hoeveelheid, 5% van lichaamsgewicht), 's middags nootjes en 's avonds zaad (10% van het lichaamsgewicht. Tevens grit en vers water tot hun beschikking. Bij warm weer ververs ik het water 3 tot 4 keer per dag. OP normale dagen krijgen ze 's morgens vers water en 's avonds als ze zaad krijgen nog een keer vers water. Natuurlijk als ik zie dat ze het water vies hebben gemaakt wat nog al eens gebeurd hier, dan ververs ik het ook.

Ik geef expres niet alles tegelijk, want gaaien zijn vogels die zoeken en sorteren. Als je alles tegelijk geeft, geef je ze de kans om op een dag alleen de lekkere (en vaak minder gezonde) dingen te eten. Als je het verspreid aanbiedt, zullen ze eieren voor hun geld moeten kiezen en ook de minder lekkere dingen moeten eten.

Hoop dat mijn verhaal duidelijk is, anders moet je het maar even vragen hoor! Vindt het soms lastig om uit te leggen wat ik waarom doe zo via het forum en merk dat ik dan ook nog wel eens wat vergeet. Maar goed, als ik nu nog wat vergeet, dan post ik het nog wel een keertje extra!
Bericht Dinsdag 25 Augustus 2009 9:04 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
PinoPino
Net uit het ei

Reageer met quote  

5% ..is dat niet heel weinig ? pino is nu 118 gram dan zou ik hem 7 gram pellets kunnen geven.. en savonds 12 gram zaad.. heeft hij dan geen honger al hij in de ochtend al de pellets op heeft ? Zomaar wat vragen hoor Smile Zal het morgen eens proberen..

leuke fotos van henniz en mauriz zie ik in je album welke soort is dat ?

je uitleg is duidelijk hoor Smile voorkeur van pino is gelukkig de pellets en niet alleen zaad ...nootjes krijgt hij niet door de week.. in het weekend een paar ...
Bericht Dinsdag 25 Augustus 2009 11:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
ellenparrot
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by PinoPino
5% ..is dat niet heel weinig ? pino is nu 118 gram dan zou ik hem 7 gram pellets kunnen geven.. en savonds 12 gram zaad.. heeft hij dan geen honger al hij in de ochtend al de pellets op heeft ? Zomaar wat vragen hoor Smile Zal het morgen eens proberen..

Ik heb o.a. Mickey, een bonte boer, dus net zo een 'maatje' als een meyer. Mijn gaaien krijgen gewoon sochtend pellets. Ik kan niet tussendoor andere dingen geven, moet werken he? In het weekend is dat anders. als ik thuiskom, dan krijgen ze eerst vers voer (fruit/groente). daarna (tijdje later hoor) nog een schepje zaad. Ook eens tussendoor een nootje, of andere lekkere dingen die ik bestel bij www.parrotparadise.eu (zoals bananenchips, gedroogd fruit, zoals ananas, rode trosgierst) Ik denk dus NIET dat je iets fout doet. Het zou misschien beter zijn, maar ja.. als je geen baan hebt, kan dat, anders moet je het dus op een andere manier oplossen.
Bericht Dinsdag 25 Augustus 2009 11:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoihoi,

Hier hebben ze de hele dag toegang tot hun pellets omdat ik gemerkt heb dat ze nu en dan een pellet gaan eten en er niet fanatiek hun bakje leegeten en zitten te wachten op de volgende menu dus de pellets hebben ze de hele dag toegang op, al doe ik er maar telkens een klein beetje in, anders zijn het speeltjes in plaats van voeding.
Dan krijgen ze hun gezonde voeding, birdy bread wat ik maak, erwtjes, ff gekookte prinsesseboontjes, ff gekookte brocolli, wortels, rauw of kort gekookt, eens een spruitje gekookt, klein beetje boerenkool gekookt, witlof, venkel, rozebottel, tomaatje, kokosnoot (waar mams lekker van meesmult, mmmmm) granaatappel, kikkererwten, rode bonen, groene bonen, ... er is enorm veel keuze. Ik maak vaak een combi van verschillende dingetjes en zo is het altijd een lekkere maaltijd. Zijn ze gek van en dan ben ik ook zeker dat ze hun gezonde kost ook haast aanvallen. Beetje werk aan elke dag maar goed, zolang ze het maar lekker vinden. Dit blijft met een maximum van 4 uurtjes in de kooi (om schimmel te voorkomen) en daarna krijgen ze hun kiemzaad (maximum 2 theelepels voor mijn grijsje en anderhalf lepeltje voor mijn Bonte boer), dit laat ik niet langer als 2 uurtjes in de kooi. Daarna gaat het er terug uit en doen ze het op hun pellets tot de avond en pas 's avonds krijgen ze elk een thelepeltje of 2-3 droge zaadjes, dit doe ik elke dag en zo heb ik ze ondertussen het best op hun voeding.

Wink
Bericht Woensdag 26 Augustus 2009 8:02 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Mijn Bb-tje heeft ook de hele dag beschikking tot zijn pellets. Ik werk dan wel niet maar ook Herman eet verschillende keren per dag een paar pellets.
Verder krijgt hij rond 12.00 uur fruit/groente (verschillende soorten) dat wordt om 16.00 verwisseld voor birdybread.
En dan 's avonds wanneer wij gaan eten krijgt hij bonenmix of een andere warme hap.
Voor het slapen nog een paar zaadjes.
Zo tussendoor af en toe een pijnboompitje of gedroogde ananas.
Bericht Woensdag 26 Augustus 2009 9:05 am
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by PinoPino

leuke fotos van henniz en mauriz zie ik in je album welke soort is dat ?

je uitleg is duidelijk hoor Smile voorkeur van pino is gelukkig de pellets en niet alleen zaad ...nootjes krijgt hij niet door de week.. in het weekend een paar ...

Nee hoor, dat is niet te weinig. Ze zitten hier erg goed op gewicht. Ze krijgen rond 15 uur al weer nootjes he en dan rond 17 a 18 uur zaad. Ik heb dit van Kea (kweker hier van het forum waar Joris vandaan komt) en op deze manier eten ze alles op. Het nadeel wat ik hier ook merk is dat als ze te veel pellets hebben, dan eten ze het niet op, want het is te veel, maar gooien ze het in het waterbakje en spelen ermee of gooien het op de grond (kunnen ze er niet meer bij, want ze hebben een rooster in de kooi)

Henniz en Maurits zijn pyrrhura's (molinea). Erg leuke vogeltjes! Very Happy
Bericht Woensdag 26 Augustus 2009 9:47 am
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Het dagmenu van Spetter:

stukje banaan in z'n pootje + appel in voerbakje.
een paar eetlepels Beak Appétit (avond ervoor gekookt), eet hij op gedurende de dag.
Afrikaantje (zelf in de bloembak).
tussendoor: fruit (kiwi, aardbei, annanas of mango) + groenten + knoflook en gember (natuurlijk afwisselend).
klein beetje zaad met zonnepitten in de avond (bakje is nooit echt leeg).
vers water, maagkiezel, trosgierst altijd tot beschikking, om de paar dagen een noot.
een paar keer per week rozenblaadjes.
tussendoor beloningen (pijnboompitjes).
als ik een koekje eet krijgt hij ook een stukje van een biologisch koekje (verschillende smaken heb ik op voorraad).
biogarde om de dag (1 theeleptje).
kiemen als ik ze gemaakt hebt.
Bericht Vrijdag 28 Augustus 2009 2:56 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:17 pm
  Berichten van afgelopen: