|
|
|
Pluisje
Vlieger
Ik denk dat je je iig geen zorgen hoeft te maken over te hoge (misschien toch soort-specifiek?) Vit A gehalte in Zazu's bloed.
Je geeft toch Harrison's? In Harrison's vit A is toegevoegd als twee componenten. Een - pure Vitamine A (niet te veel) en de andere is caroteen (spirulina is een hele rijke bron van deze precursor vorm). Je zegt het zelf hieronder dat caroteen pas in Vit A wordt omgezet als het nodig is. Eigenlijk heel slim systeem van deze twee componenten.
Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat hij overdosis van zou krijgen.
En tweede is dat ALS hij een probleem zou hebben dan zou het, naar boven komen uit andere standaard bloedtesten. Ik denk dat uit bloedbiochemie zou komen dat leverfunctie enigzins aangetast is
(dat weet ik niet zeker?).
Hebben ze trouwens gemeten caroteenen plus Vit A of puur vit A in bloed? |
Donderdag 26 Februari 2009 11:27 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ik gaf Zazu inderdaad Harrisons. (Ik wil nu graag eventjes kijken of het uitmaakt voor zijn plukken, omdat teveel vitamine A ook tot huidproblemen kan leiden)
Ik ben hard op zoek naar een pellet waar geen pinda's in zitten en die biologisch is PLUS waar ook wat meer onderzoek naar is gedaan/duidelijkheid over is. (De Totally Organics pellets vond ik nogal geheimzinnig)
Als jij nog suggesties hebt, heel graag!  |
Vrijdag 27 Februari 2009 6:28 am |
|
|
Pluisje
Vlieger
Sue ik geloof echt niet dat de oorzaak van te hoge vit A gehalte (plus dat het misschien helemaal geen probleem is = soort specifiek?) aan Harrison's pellet ligt. -> Als het echt een problematisch te hoog is dan is er eerder iets met metabolisme aan de hand (denk ik).
Kan je de waarden noemen en wat precies is gemeten (carotenen, retinol??). Of mail me anders, ik ben benieuwd.
Apart daarvan: Ik zocht ook naar een pellet met een goed achtergrond (voldoende kennis achter) zonder pinda (dat was jaar of 4-5 geleden). De enige pellet met goed naam zonder pinda wat ik gevonden had was Zupreem. Het is niet biologisch. Ik had het aan Aphyna toen 2 maanden gegeven en dat beviel me niet. Plukken was niet minder en ontlastingen waren veel wateriger dan op Harrison's.
Ben dus mee gestopt en haar weer op Harrison's gezet. |
Maandag 2 Maart 2009 11:49 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik heb het via de telefoon doorgekregen, ik zou niet meer precies weten hoe hoog de waarden zijn. Ik zal eens bellen en vragen of ze de uitslag nog ergens hebben en wat er dan precies is gemeten. Ik zou denken dat het echt om de vitamine A zou gaan want ze haalde aan dat ik geen rare vitamine A druppels gaf waardoor zijn vitamine A zo hoog zou zijn. (Geen carotenen denk ik)
Wat vind jij evt van de Scenic? (IK vind het jammer dat deze pellet niet biologisch is.. ) |
Dinsdag 3 Maart 2009 6:37 am |
|
|
|
|
Pluisje
Vlieger
|
|
|
Scenic, hmm... Dat is, geloof ik, een van de pellets die vrij lang op de markt is en die ik nog niet heb geprobeerd.
Er was een reden, even denken...
- Er was niet genoeg (iig niet voldoende voor mij) info erover beschikbaar. Veel gepraat zonder (genoeg) feiten.
- Het is ondanks lange ervaring in het buitenland nooit populair geworden. Waarom? En we weten dat in het buitenland pellet veel langer basisvoer is voor papegaaien.
Nu is het opeens erg in Nederland gepromoot, als je (nu) googlet vind je vooral nederlandse sites die het verkopen/promoten - waarom?
- Een aantaal slogans waarmee ze komen "de eerste en de enige bla-bla-bla.." zijn (naar mijn weten) niet waar. Dat maakt me waantrouwend.
- Plus biologisch pellet vertrouw ik veel meer. Dat er iig geen grondstoffen besmet met pesticiden voor worden gebruikt etc..
Dat is enkel mijn mening plus gevoel vooral van een aantal jaren geleden. Het hoeft geen slechte pellet te zijn, hoor.
Geef je nu Scenic? Ik ben erg benieuwd naar je ervaring. Jouw kennende je bent heel observerend, kritisch en met veel kennis (ha-ha-ha, ode aan Sue ). Als het jou bevalt zal ik het misschien ook proberen  |
Vrijdag 6 Maart 2009 10:43 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:17 pm
|
|
|
|
|