|
|
|
Sue
Moderator

|
| Hoog vitamine A gehalte? |
|
|
De uitslagen van Zazu's test zijn terug. Zazu had een vrij hoog vitamine A gehalte. Nu vond de dierenarts dit niets om zich zorgen over te maken (ze had het over soortgebonden), maar aangezien ze ook noemde dat dit bij katten reden kon zijn voor huidproblemen (?) vroeg ik me af of meerdere vogels hoge waarden hebben. Voor degenen die hun vogels hebben laten prikken: wat waren de waarden en wat voor vogels heb je?
Ik heb Shi inmiddels al gevraagd naar de vitamine A waarden van Tas maar die had ze niet bij de hand. |
Woensdag 7 Januari 2009 8:40 pm |
|
|
esjo
Moderator

Huidproblemen - plukken. Was het eerste wat in me op kwam. zou Zazu's plukgedrag daar ook mee samen kunnen hangen?
Fijn dat er geen verontrustende dingen naar boven zijn gekomen. |
Woensdag 7 Januari 2009 8:53 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ja daar dacht ik dus ook aan. Ik ben heel erg benieuwd of het wellicht soortgebonden is, het hogere vitamine A gehalte en anders ga ik waarschijnlijk proberen om dit gehalte omlaag te krijgen. |
Woensdag 7 Januari 2009 9:01 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Hoe kun je dat omlaag halen? Ze/ Hij krijgt neem ik aan qua groente en fruit als de anderen toch? Moet je dan aanpassen wat je hem/haar geeft? |
Woensdag 7 Januari 2009 9:23 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik heb geen idee. Ik wil eerst eventjes wat reacties afwachten en dan moet ik dingen gaan uitzoeken etc. Ik wil het sowieso ook in samenspraak met mijn dierenarts doen.  |
Woensdag 7 Januari 2009 9:33 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ja, zeker dat laatste lijkt me erg belangrijk! Ik ben wel benieuwd dan naar de reacties... |
Woensdag 7 Januari 2009 9:37 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Dit ga ik dus voor je uitzoeken bij Hedwig.
Ik heb nog wel van een laboratorium in de VS een tabel met de gemiddelde waarden van hematologie/chem voor een heleboel soorten inclusief de Inka; dat kan ik ook ergens online neerzetten als je wil...?
(Vitamine A zit er net niet bij, natuurlijk ) |
Woensdag 7 Januari 2009 10:08 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Ik denk dat het zeker een probleem als plukken kan laten ontstaan.
Bij mensne is het namelijk ook bewezen dat een teveel aan Vit aan de huid kan laten schilferen en roodaxchtig laat worden. OOk haar verlies is een reactie die je er van kan krijgen.
Vit A zit veel in oranje en gele groentes en fruit. (worteltjes bv)
Maar ook in donker groene blad groente
Ook in sommige noten zitten veel vit A.
Je zou kunnen kijken hoe je haar dieet het beste kan uitbalanceren, want in de meeste groentes fruit en noten zitten weer andere viatamines en mineralen die ze wel hard nodig heeft.
Je zou het er is over kunnen hebben met Yvonne van Zeeland. Zij doet uiteindelijk onderzoek naar plukgedrag en dan niet alleen als gedragsprobleem |
Woensdag 7 Januari 2009 10:58 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Dit ga ik dus voor je uitzoeken bij Hedwig.
Ik heb nog wel van een laboratorium in de VS een tabel met de gemiddelde waarden van hematologie/chem voor een heleboel soorten inclusief de Inka; dat kan ik ook ergens online neerzetten als je wil...?
(Vitamine A zit er net niet bij, natuurlijk )
Alvast heel erg bedankt! Ik ben erg benieuwd naar de gemiddelde waarden. Als je die zou willen plaatsen, heel graag! |
Donderdag 8 Januari 2009 9:52 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Marieke, gaat dat ook om vitamine A? (Ik meen dat de A was weggevallen of was het gewoon vitamine in het algemeen)
Ik meen dat het betacaroteen/provitamine A is waar jij het over hebt. Het teveel daarvan zou toch eigenlijk niet omgezet moeten worden?
Ik zal je zo even een mailtje sturen.. |
Donderdag 8 Januari 2009 9:53 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
A is spontaan van mijn beeldscherm gevallen hahahahaha
Vitamine A (waaronder dus ook betacarogeen) wordt opgeslagen in de lever als er een teveel aan is.
Nu kan de lever hierdoor vergiftigd raken en allerlei aandoeningen zoals huidproblemen veroorzaken.
En omdat veren vanuit de lever aangemaakt worden kan dit ook vertraging oplopen
het grappige is dat het andersom ook het geval is.
Te weinig Vit A kan ook huidproblemen veroorzaken |
Donderdag 8 Januari 2009 11:34 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Shi: Bedankt! Ik ga eventjes kijken naar het schema wat ik heb meegekregen en dat ga ik vergelijken.
Marieke: Teveel aan betacaroteen zetten ze toch verder niet om? Tenminste, dat is wat ik had begrepen. Je kan er wel flink oranje van worden.  |
Vrijdag 9 Januari 2009 7:13 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Laat zeker weten wat de uitkomst is, Sue! Ik ben ook benieuwd naar dit soort dingen, altijd handig om te weten
Ja, daar was ik ook van overtuigd... provitamine raken ze nog wel kwijt (al is het via de huid ), maar al klare in vet oplosbare vitaminen niet. En daarmee verpesten ze de lever. |
Vrijdag 9 Januari 2009 7:28 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Grmbl, al is het via de huid! Het ziet er trouwens niet uit. Mijn moeder vond het destijds fijn om veel rauwe worteltjes te knabbelen. De dokter had het haar verboden toen ze hem een bezoekje bracht.  |
Vrijdag 9 Januari 2009 7:33 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:17 pm
|
|
|
|
|