HPC steeds harder?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Apple740
Kuikentje

HPC steeds harder?  Reageer met quote  

Ik kreeg vandaag de 3e zak hpc binnen (5pound). De 1e zak hpc die ik ooit kreeg (1pound) waren mooie krokante brokjes die je makkelijk kon breken tussen de vingers van 1 hand. Bij zak 2 (5pound) ging dat breken niet meer met 1 hand, ik had bij veel brokjes 2 handen nodig. Nu bij zak 3 (ook weer 5pound) gaat breken met 2 handen bij sommige brokjes zelfs niet meer, het lijkt bijna beton zo hard. De datum op de verpakking meldt "best before december 2010" dus dat is het probleem niet.

Zijn ze bij jullie ook zo knetterhard geworden?
Bericht Vrijdag 28 Mei 2010 10:37 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Leuk om dit hier te lezen, ik kan het bevestigen.

Laatste zak die ik haalde zijn ook erg hard, Chefke de roodstaart, gooit de meest harde brokken eruit.
Ze worden een stuk minder smakelijk opgegeten.
Maar er staat ook op de verpakking, dat kleur en hardheid kan verschillen.

Het wordt nu wel een extra duur grapje, als ze er alles uit flikkeren Fluiten
Bericht Vrijdag 28 Mei 2010 12:31 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
millie
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ja we hebben hier al eens een topic over geopend ook met foto's

Het is helaas zo Sad
Bericht Vrijdag 28 Mei 2010 2:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ze veranderen inderdaad wel eens vaker maar hier heb ik er niet echt problemen mee, ik maal ze hoe dan ook voor ze omdat ze ze anders toch als knikkers gebruiken, hoe hard of zacht ze ook zijn. Nu worden ze gemalen en maal ik er dagelijks een andere noot door, kwestie van variatie en nu eten ze met smaak en vooral met manieren.
Bericht Vrijdag 28 Mei 2010 10:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat malen Sarah, hoe doe je dat? In de keukenmachine oid? Welke verhoudingen gebruik je? Ik merk de laatste tijd dat Cleo de pellets minder eet, dus ik wil hier voor haar toch (nog) meer variatie in aanbrengen...De juvenile met palmolie gaat er altijd heel goed in, dus misschien is gemaald ook wel wat voor haar. Ze eet alles prima, groenten fruit juvenile bonenmix ei en kiemzaad, maar de pellets vaak alleen 's ochtends even, als ik ga werken en terugkom liggen ze er vaak nog... Denken
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 10:32 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb me zo'n klein maalmachine gekocht, zo eentje waar je koffiebonen en zo mee kan malen, koste maar iets van een 25 euro maar het is handig omdat het zo klein is. Ik gebruik het ook alleen voor hun pellets.

Ik neem om te beginnen voor elk een 16tal brokjes en doe er dan een nootje bij, de ene dag een palmnoot, de andere dag een cashewnoot, vaak doe ik eer ook een schepje vruchtenpaté bij van versele omdat ze die graag hebben maar dat is maar een klein koffielepeltje dat ik erbij doe.
Dat maal ik en zo krijgen ze het.

Merk ik dat ze niet genoeg hebben dan maak ik nog wat maar zo heb ik eigenlijk haast geen verlies meer.

Ik neem ook wat van die gemalen pellets die ik over het kiemzaad doe. Als het kiemzaad juist gespoeld is en goed uitgeweekt is het nat genoeg om er de pellets die gemalen zijn aan te doen kleven en zo krijgen ze het ook binnen bij mij, moet je Jos zijn snaveltje vaak zien, hihihihi.
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 10:42 am
millie
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Worden de pellets dan geen poeder?
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 10:56 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

vraag me af of een vijzel ook zal werken?? Of de staafmixer (heb er een met maalgedeelte), wil eigenlijk niet nog een keukenapparaat aanschaffen... Mr. Green Ik ga het eens proberen...Pipo is een echte pellet-vreetmachine, die eet er een hele hoop van, maar wil niet zo snel iets nieuws proberen, ben benieuwd of ik die aan pellet-puree krijg... Very Happy
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 10:58 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb zelf ook een keukenrobot hoor maar die vind ik gewoon te groot om elke dag uit de kast te halen, af te wassen Embarassed , vandaar dat ik dit kleine apparaat zo handig vond maar het zou kunnen dat het met een staafmixer ook wel kan lukken, heb ik niet geprobeerd eigenlijk omdat ik maler al langer wou hebben omdat hij zo klein was en handig voor meerdere dingen als ik de grote keukenrobot TE vond, vandaar dus.
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 11:01 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dus jij hebt ook van die ongebruikte apparaten in de kast... Mr. Green
Hier: een ijsmachine, een wafel/tosti ijzer, een citruspers, een voedselstomer... Stom! Stom!
Ik gebruik alleen de mixer en staafmixer wel eens...verder.... Embarassed
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 11:07 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm, ongebruikt eigenlijk niet want mijn keukenrobot gebruik ik elke keer ik birdy bread maak maar voor zo die pellets vind ik dat ding gewoon te lomp en te groot Laughing , mocht mijn wafelijzer stuk zijn weet ik toch niet of ik zo direct een ander koop, dat gebruik ik niet zo vaak want wij bakken liever een cake of een taart. Verder heb ik niet echt toestellen wat ik niet gebruik eigenlijk moet ik zeggen. Een tosti heb ik al lang niet meer, heb een grill gekocht toen, dat gaat ook en die grill gebruiken we dan wel weer redelijk wat maar ik gebruik hem ook als tosti Laughing
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 11:12 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Heb het even geprobeerd, maar heb de stukjes denk ik iets te klein gemaakt, het was meer poeder en Cleo keek echt zo van: wat moet ik hier nu weer mee...krijg je ook niet gewoon stukjes pellet met stukjes noot? Misschien moet je eens een foto plaatsen van jouw mengsel...dan heb ik een idee (hint hint... Mr. Green ) ga ook die vruchtenpate eens opsnorren...heb dr nog nooit van gehoord... Denken
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 2:25 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Is het orlux tropical patee?
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 2:34 pm
Apple740
Kuikentje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Laura B
Heb het even geprobeerd, maar heb de stukjes denk ik iets te klein gemaakt, het was meer poeder

Misschien een idee om wat pellets in een schone theedoek te wikkelen en er met een hamer wat klappen op te geven? Niet te lang doorslaan anders wordt het alsnog poeder. Smile
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 5:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

De staafmixer werkt uitstekend, zelfs iets te goed als je m te lang aanzet...ik ga het gewoon een poosje proberen. Ze eten beide toch graag vanuit de poot en dat gaat nu een stuk moeilijker.... Wink
Bericht Zaterdag 29 Mei 2010 5:29 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 7:46 pm
  Berichten van afgelopen: