Informatief: Pellets & de stoffen die ze bevatten

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Gek mens! Laughing
Bericht Zondag 16 Maart 2008 7:40 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Nooou ja zeg!!!
Noem je MIJ gek??? Nou???

Wat je zegt, ben je zelf. Neneneh.

Zo, die was kinderachtig zeg. Laughing Laughing
Bericht Vrijdag 21 Maart 2008 5:41 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Wat je zegt ben je zelf.. Daar hoort dit icoontje bij: Nanaaa!
Maarre, ik noemde jou inderdaad gek mens. Prettig gestoord. Heel prettig! Laughing
Bericht Zaterdag 22 Maart 2008 8:19 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ooh, kijk eens aan.

Dan doe ik ipv dit icoontje Nanaaa! (stom dat ik dat niet eens door had), dit icoontje Hulde!

Laughing
Bericht Dinsdag 25 Maart 2008 12:54 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Hahaha, zo mag ik het zien! Twisted Evil
Bericht Woensdag 26 Maart 2008 9:02 am
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Surprised Surprised Surprised Surprised

NU val je door de mand!!!
Jij wil graag dat mensen buigen voor je, het liefst nog op de knieeen gaan!! Nee! Nee!

En ik ben er nog in getrapt ook. Stom! Stom!

Heel sluw Sue. Maar petje af hoor.
Hulde!

OH, doe ik het weer. Laughing Laughing
Bericht Woensdag 26 Maart 2008 4:46 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ik kan zo sluw zijn! Mr. Green Maar eventjes tussendoor: zo heb ik het helemaal niet het liefst hoor. Wink
Bericht Donderdag 27 Maart 2008 8:06 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Informatief: Pellets & de stoffen die ze bevatten  Reageer met quote  

Gekopieerd uit topic: http://www.fluffies.org/nl/voe.....17-45.html
Met dank aan Joyce

Even doorgaand op de discussie biologisch, dynamisch of niet... Om te beginnen, op de site www.skal.com is alle informatie te vinden die er is over bio etc.
Daar heb ik ook het volgende weggetrokken met betrekking tot de vraag wat dan in de overgebleven niet-biologische 5 % zit.

DE SAMENSTELLING VAN EEN BIOLOGISCH PRODUCT
...informatie over waar een biologisch product uit moet bestaan; over welke niet-biologische ingrediënten mogen worden toegevoegd en welke niet.

..Het percentage biologische ingrediënten
Op basis van het percentage biologische agrarische ingrediënten in het product zijn twee categorieën biologische producten te onderscheiden;

- producten waarin het aandeel agrarische ingrediënten voor minstens 95% van biologische oorsprong is; deze producten mogen als biologisch worden aangeduid en het EKO-keurmerk voeren,
- producten waarin het aandeel agrarische ingrediënten voor 70% tot 95% van biologische oorsprong is; deze producten mogen slechts de biologische ingrediënten op de verpakking declareren en niet het EKO-keurmerk voeren.
Wanneer het aandeel agrarische ingrediënten van biologische oorsprong minder is dan 70%, dan mag de verwijzing naar biologische productie op geen enkele manier worden gebruikt.

Het percentage biologische ingrediënten wordt als volgt berekend:
- Reken met de ingrediënten van agrarisch oorsprong. De overige ingrediënten en hulpstoffen zoals bijvoorbeeld zout of toegevoegd water vallen buiten de berekening
- Reken met het gewichtspercentage
- Reken met het percentage op het moment van bereiding van het product. Echter, wanneer u bij de bereiding een geconcentreerd agrarisch ingrediënt gebruikt, telt het water dat toegevoegd wordt om het product te reconstitueren tot het oorspronkelijke vochtgehalte mee als behorend tot het agrarische ingrediënt.

Het is bij een biologisch product met minimaal 95% biologische agrarische ingrediënten toegestaan maximaal 5 % agrarische ingrediënten te gebruiken welke van niet-biologische oorsprong zijn. In de categorie 70-95% is dit maximaal 30%. Voorwaarde voor het gebruik is echter dat deze ingrediënten niet in voldoende mate of van voldoende kwaliteit biologisch verkrijgbaar zijn en als zodanig zijn erkend door de EU.

Gebruik van niet-biologische ingrediënten
Het is toegestaan een aantal ingrediënten van niet-agrarische oorsprong, namelijk een beperkt aantal additieven en technische hulpstoffen, in biologische producten te verwerken. Daarnaast is het toegestaan een beperkt aantal agrarische producten in een biologisch product te verwerken die van niet biologische oorsprong zijn.

Ingrediënten van niet-agrarische oorsprong
Levensmiddelenadditieven
Sommige additieven (E-nummers) worden door de EU beschouwd als onmisbaar bij het bereiden van een levensmiddel; het is toegestaan deze ook in biologische producten te gebruiken. Van de meeste additieven op deze lijst is het gebruik algemeen toegestaan; enkele additieven mogen slechts in bepaalde producten of voor bepaalde doeleinden worden gebruikt.

Aroma’s
De tweede categorie van toegelaten stoffen op deel A zijn de aroma’s. Voor deze categorie wordt verwezen naar Richtlijn 88/388/EEG. Hieruit volgt dat alleen natuurlijke aromastoffen en natuurlijke aromatiserende preparaten toegelaten zijn.
Water en zout
De derde categorie van deel A bestaat uit de veelgebruikte ingrediënten water en zout. Aan biologische producten mag alleen drinkwater worden toegevoegd, er mogen geen andere stoffen zoals desinfectiemiddelen zijn toegevoegd.
Preparaten op basis van micro-organismen
Als vierde categorie zijn preparaten op basis van micro-organismen toegelaten die gewoonlijk worden gebruikt bij de bereiding van levensmiddelen. Onder deze categorie vallen bijvoorbeeld biergist, bakkersgist en zuurselcultures voor gebruik in de zuivelbereiding.
Mineralen, vitaminen, aminozuren en andere stikstofverbindingen
Gebruik van stoffen uit deze categorie is alleen toegelaten wanneer de wet de toevoeging van deze stoffen aan het betreffende product verplicht stelt. In Nederland komen dergelijke verplichtingen niet veel meer voor. Een voorbeeld is de verplichte toevoeging van bepaalde vitamines aan babyvoeding; ook biologische bereiders moeten zich hier aan houden.

Deel B - Technische hulpstoffen
Technische hulpstoffen zijn stoffen die tijdens de bereiding van een product worden gebruikt voor een bepaald technisch doel, maar die op zichzelf niet als ingrediënt worden geconsumeerd. Een voorbeeld van een technische hulpstof is isinglass (vislijm) dat bij de bereiding van dranken gebruikt kan worden om te klaren. Omdat deze stof na filtratie achterblijft beschouwt men het niet als ingrediënt.

Deel C – Ingrediënten van agrarische oorsprong die niet biologisch zijn geproduceerd
Bepaalde agrarische ingrediënten welke benodigd zijn voor de bereiding van biologische levensmiddelen zijn niet of nog onvoldoende biologisch verkrijgbaar.

Hopelijk word dit een beetje begrepen Cool
Mocht je echt geiteresseerd zijn in de regelgeving vwb bio etc dan verwijs ik je nogmaals naar www.skal.com.
Bericht Donderdag 27 Maart 2008 8:25 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Informatief: Pellets & de stoffen die ze bevatten  Reageer met quote  

Gekopieerd uit topic: http://www.fluffies.org/nl/voe.....17-45.html

Hier mijn mail van Harrisons:

Dear Sue,
Thank you for your inquiry.
The "5%" or "up to 5%" is made up of items necessary to formulation of our diet, but simply unavailable in certified organic form. Of the 5% we can only use items allowed on a strict controlled USDA N.O.P. list, which does not allow various things like GMO, various synthetic items etc.

In our foods, that "up to 5%" is mainly our vitamin/mineral content.

I hope this answers your question..
Please feel free to contact me directly if you need any further assistance.

Thanks again,
Jean
Bericht Donderdag 27 Maart 2008 8:26 am
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Wat een info allemaal.
Ik heb zo het idee dat we dat niet allemaal kunnen onthouden. Laughing

En Sue, ik weet heus wel dat je een goed mens bent en niet gemeen en sluw. Hartje
Bericht Woensdag 2 April 2008 6:22 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

't Is best wat info he? Smile

Bedankt dat je me zo ziet! Laughing
Bericht Donderdag 3 April 2008 7:53 am
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Okee, ik moet even wat zeggen.
Ik stelde natuurlijk zoveel vragen aan Loriaux.
Eigenlijk was ik het uiteindelijk wel met haar eens. Hoop dat jullie niet boos op me worden..... Rolling Eyes
Zij vond dat mensen toch wel erg ver gaan. He, alsof de gaaitjes van porselein zijn. We maken elkaar eigenlijk wel een beetje gek op een forum.
Bijvoorbeeld, ik heb gelezen dat ze geen rabarber mogen. Loriaux zei dat dat helemaal geen probleem is. Ze mogen alles, behalve advocado.
He, en dat sommige mensen de spullen van de gaai altijd met gekookt water schoonmaken..... Niet nodig, ze moeten natuurlijk ook weerstand opbouwen.
En een aantal dingen heb ik in het andere topic gezet.

Om een lang verhaal kot te maken:
Ik denk dat ze gelijk heeft. Ik ga sindsdien ook meer op m'n gevoel af en denk gewoon realistisch na.
Bericht Donderdag 3 April 2008 8:24 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ik ben nog steeds erg voorzichtig.. Maar niet supervoorzichtig.. Embarassed (Moet me er ook nog fijn bij voelen) Maar je hebt gelijk: Gaaitjes moeten weerstand opbouwen. Cool
In de VS gaan mensen soms zo ver dat ze meerdere keren per dag de kooi schoon maken!
http://zachary.avianavenue.com/LivingQuarters.html
(Verder een hele mooie site! Deze site was eerlijk gezegd een voorbeeld voor mij toen ik met Fluffies begon)
Bericht Zaterdag 12 April 2008 8:01 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Hier de mening van een biologe: http://www.fluffies.org/nl/voe.....vt743.html
Bericht Zondag 15 Juni 2008 11:24 am

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 19, 20, 21
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Vrijdag 29 Augustus 2008 10:33 pm
  Berichten van afgelopen: