kalk geven??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Yma
Kuikentje

kalk geven??  Reageer met quote  

oke, ik weet inmiddels al veel over de voeding van een grijsje, maar een ding nog steeds niet..

moet je nu wel of niet kalk geven aan hem?
en grit, sepia en maagkiezel??
ik lees zoveel verschillende verhalen dat ik het nu niet meer weet..
Kwibus krijgt geen van dat alles, dus graag hoor ik even hoe of wat....

Greetzz Nomi
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 2:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat voer je precies?? Er zijn pellets speciaal voor afrikaanse soorten en die bevatten meer kalk. Grit en sepia bevatten idd kalk, maar maagkiezel niet. Maagkiezel dient om de spiermaag te helpen het voedsel te verteren, vogels slikken om die reden ook wel eens grit. Maagkiezel en grit kun je eens in de twee weken aanbieden, een paar steentjes per keer of een beetje grit. Sepia kun je ophangen in de kooi (Cleo hier kijkt er echter niet naar om). Als je goed voert zal het met de 'kalktekorten' ook wel meevallen hoor... Wink
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 2:31 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

coco heeft zon steen in zn kooi hangen en knaagt er af en toe aan maar vind het vooral leuk om zn snavel eraan schoon te maken Surprised

Laatst aangepast door coco&joyce op Dinsdag 10 Februari 2009 5:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 5:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Pico maakt het alleen maar kapot Confused
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 5:18 pm
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Wanneer Bobbie haar fruit of groente krijg, doe ik er altijd een half schepje kalk bij.

Baat 't niet, dan schaad het niet.

Ook krijg ze zeker 3 x per week een bakje met maagkiezel (Vooral als Bobbie meer zaden en noten heeft gegeten ipv fruit of groente.

Grit en sepia moet ze niet als het wordt aangeboden, dus dat wordt ook niet meer gegeven...
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 6:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Windkracht13
Wanneer Bobbie haar fruit of groente krijg, doe ik er altijd een half schepje kalk bij.

Baat 't niet, dan schaad het niet.

Ook krijg ze zeker 3 x per week een bakje met maagkiezel (Vooral als Bobbie meer zaden en noten heeft gegeten ipv fruit of groente.

Grit en sepia moet ze niet als het wordt aangeboden, dus dat wordt ook niet meer gegeven...

Teveel kalk is zeer zeker wel schadelijk! pas hier ajb mee op! Drie keer per week maagkiezel onbeperkt aanbieden is ook veels teveel. Vogels kunnen maagkiezel aanzien voor zaad en er daarom teveel van inslikken, dit leidt tot een ophoping van kiezel in de maag!!! Drie steentjes per twee weken is meer dan zat, als je het uberhaupt geven wil...
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 6:45 pm
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Laura, misschien dat ik het verkeerd neergezet heb, maar Bobbie krijgt niet teveel kalk.

Ook krijgt zij geen onbeperkt maagkiezel aangeboden... 3x per week een beetje, daarvan wordt weinig van genuttigd.

Enne, Bobbie heeft heeeel goed door wat ie pak hoor, zaad of maagkiezel!

Zaad geven, is ook maagkiezel aanbieden...
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 7:09 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Vogels die ook zaad krijgen hoef je niet per definitie maagkiezel te geven er zijn zat eigenaren die het nooit geven en dat gaat prima. Mijn vorige vogel heeft nooit kiezel gehad en die at altijd zaad. Hij kreeg wel soms wat grit.
Feit blijft dat drie keer per week een beetje kiezel gewoon teveel is, zo snel slijten die steentjes echt niet, anders dan bij grit, dat is zachter. Drie steentjes laten zich ook makkelijker natellen, dan weet je altijd wat je gaai binnenkrijgt en is het nooit teveel, doe er je voordeel mee zou ik zeggen... Wink
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 7:44 pm
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Ik snap deze discussie eigenlijk niet zo... Embarassed

Mij is verteld, aangeraden om maagkiezel te verstrekken bij regelmatig eten van zaad en noten.

Bobbie is pas geleden nog onderzocht door Bastiaansen, deze vroeg wat ik haar te eten gaf. (hij kende Bobbie nog niet)
Hem Bobbie haar menu verteld, en ook alle extra verstrekkingen / toevoegingen. En de hoeveelheden hiervan. "Prima" zei hij, Gaat vooral zo door, Bobbie ziet er goed uit!

Dus ja, je advies is goed bedoeld, begrijp me niet verkeerd!
Maar als de dierenarts tevreden is, wie ben, ik om er dan vanaf te wijken???

Maar net zoals Yma, ben ik ook benieuwt naar hoe anderen hierover denken, zonder er echter een discussie van te gaan maken.

Ook ik ken div. papegaaien die dit nooit krijgen, en super gezond zijn.

Ik vraag me ook wel eens af, of die toevoegingen die je voor een heleboel dieren kan kopen wel zoveel nut hebben?
Of spekken wij als dierenliefhebber alleen maar de dierenwinkel?
Wat vinden jullie?

Zo, dan gaat ik nu maar eens eten, anders hoeft het niet meer.
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 9:16 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Met een goed gevarieerd dieet hoef je je zeker niet te druk maken over de toevoegingen Smile

Wat ons betreft, komen ze aan hun mineralen (waaronder kalk) en vitaminen puur uit vers voer, voornamelijk groente, in mindere mate fruit, en uiteraard de pellets. Extra calcium toevoegen in de vorm van Calcivet of Calcilux of dergelijke preparaten doe ik niet, want mijn inziens gaat niks boven de 'natuurlijke' vorm, en je kan er inderdaad op overdoseren en dat wil je zeer zeker niet hebben, is niet mooi.

Wel worden hun bloedwaarden nagekeken tijdens de check-ups eens in de zo veel tijd (inclusief het calciumgehalte).

Sepia geef ik dus ook niet; hebben ze ook nooit naar omgekeken, en met die roze maniak is het al helemaal zinloos, want die zou in staat zijn de hele dag zitten en aan de lopende band van de gegeven sepia's in 10 minuten een berg hele fijne stof maken Rolling Eyes

Grit geef ik zo nu en dan, een beetje over het verse voer strooien, maar dat is meer uit de gewoonte en 'voor de zekerheid', want ik heb genoeg overtuigende en logisch klinkende verhalen gelezen over waarom het eigenlijk niet hoeft voor papegaaien.
Bericht Dinsdag 10 Februari 2009 9:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Yma
Kuikentje

Reageer met quote  

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties.

Ik geef Kwibus zaad te eten ( vitacraft en versele laga door elkaar heen ) , birdy bread zoals hier het recept ergens staat, bonenmix , groente en fruit, kiemzaad, palmnoot/olie, noten en elke dag appelazijn door zijn water heen.

Ik ben nog steeds bezig met leren over de juiste voeding...
Dus ik vroeg me af of ik naast dit alles dus ook nog kalk, maagkiezel en grit geven moest...
Ik wil het graag goed doen....
En inderdaad had ik ook gelezen dat je kan overdoseren en daarom heb ik even gewacht met het geven van extra's...

Ik hoop dat ik het al goed doe...
Greetzz Nomi
Bericht Woensdag 11 Februari 2009 9:38 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

bij ons krijgen ze nooit maagkiezel. ik heb nu een lavasteen hangen voor de kaketoes. hij is zwart en daar wordt flink aan geknaagd maar meer om te slopen dan te eten. ze krijgen bij ons ook geen grit of zo. hebben zaadvoer en daarnaast veel verse groenten en fruit. meer niet.
Bericht Woensdag 11 Februari 2009 11:21 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Ik realiseerde vanmorgen, dat ik beter kan stoppen met het extra verstrekken van kalk.

Dit omdat ik Bobbie sinds een week of 2 Harrison geef. Volgens mij mocht je dan al helemaal niets extra hiervan geven?

Hmmmmm....
Bericht Woensdag 11 Februari 2009 12:35 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik ben ook van mening dat ze bij een goede voeding hun kalk uit hun dieet halen.
Over maagkiezel...tsja, papegaaien malen hun zaden niet, die pellen ze. daar is maagkiezel dus niet voor nodig. Hier staat een interressant stuk (scroll even door naar de reactie van pluisje)

http://www.fluffies.org/nl/voe.....80-15.html
Bericht Woensdag 11 Februari 2009 2:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Tommy, geweldig bednkt voor de link. Hier heb ik zeker weer wat van geleerd Exclamation Exclamation Exclamation

De kalk en maagkiezel gaan vanavond bij thuiskomst gelijk de prullenbak in.

Goed onderbouwt stukje tekst...
Bericht Woensdag 11 Februari 2009 2:50 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:21 pm
  Berichten van afgelopen: