|
|
|
Spetter
Vlieger
| Kiemgroenten. |
|
|
In het Pakara nummer van jan/febr. 2010 staat een interessant artikel over kiemen. Mocht iemand interesse hebben kan ik het scannen en mailen.
Ik heb een topic gelezen met een vraag over kiemen. In dit artikel staat veel info: hoe te doen, welke kiemen welke vitaminen etc. |
Donderdag 18 Maart 2010 8:23 pm |
|
|
Laura B
Moderator

kiemgroenten? zijn dat kiemen van groentezaden oid?? Misschien kun je beter, wellicht met toestemming van pakara een korte samenvatting plaatsen? |
Donderdag 18 Maart 2010 10:01 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Mag ik deze dan ook gelijk maar  |
Donderdag 18 Maart 2010 10:21 pm |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Goed idee. Ik ga het hen vragen  |
Vrijdag 19 Maart 2010 9:51 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Voor een samenvatting in eigen woorden heb je echt geen toestemming nodig hoor da's alleen als je het artikel echt direct hier zou willen kopieren. |
Vrijdag 19 Maart 2010 10:45 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Interessant! Volgens mij zijn deze gegevens ook op het net te vinden. Met een beetje moeite, dat wel.  |
Vrijdag 19 Maart 2010 10:46 am |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Ga ik het op m'n gemak samenvatten. Veel wist ik al omdat ik al lang kiem, en andere dingen waren weer nieuw. Wordt vervolgd. |
Vrijdag 19 Maart 2010 9:11 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Leuk!! Ik ben benieuwd...kiemen doe ik ook regelmatig, ben ook begonnen met het verzamelen van droge bonen voor het recept voor shinayne maar de supermarkten zijn niet erg ruim bevoorraad...  |
Vrijdag 19 Maart 2010 11:12 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Hai Laura,
Daarin kan ik je alleen maar gelijk geven; de toestand van supermarkten en bonen is treurig
Het makkelijkste is als je ergens of naar een internationale winkel/toko gaat, eventueel bij de reform/natuurvoeding winkeltjes hebben ze dat soort macrobiotisch voer meestal wel  |
Zaterdag 20 Maart 2010 10:29 am |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Klopt. Ik ga bij onze plaatselijke bio-boer . In elke reformwinkel hebben ze de gehele collectie bonen, en er gaat niets boven biologisch voer.
Hier houden ze van een granen-bonen schotel met verse groenten (het lijkt wel een restaurant).
Ik ga morgen een samenvatting maken. |
Zondag 21 Maart 2010 9:50 pm |
|
|
Laura B
Moderator

wat spannend!!! Ik ben erg nieuwsgierig...stom he van die supermarkten...ik was bij een hele grote AH en die had niet eens bruine bonen, nou ja!!!  |
Maandag 22 Maart 2010 10:33 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Ik heb gelezen dat niet alle bonen geschikt zijn voor de papegaai. Ga ik ook even opzoeken. Als ik jou was zou ik bio bonen kopen. In prijs maakt het niet veel uit, in kwaliteit wel  |
Maandag 22 Maart 2010 10:53 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

ga ik doen, in de natuurwinkel hebben ze volgens mij alleen maar bio, maar zal het eens vragen.... |
Maandag 22 Maart 2010 11:19 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Had ik het helemaal klaar...........................is ie weg. Een knopje verkeerd ingedrukt.
Zo dadelijk opnieuw. |
Maandag 22 Maart 2010 11:27 am |
|
|
Spetter
Vlieger
|
|
|
Waarom kiemen als voedselbron ?
-gekiemde voeding zit vol energie en voedingsstoffen, is licht verteerbaar en heeft een hoge voedingswaarde.
Wat gebeurt er als een zaadje gaat kiemen ?
-Er worden enzymen geproduceerd, waarbij voedingsstoffen worden omgezet die de plant laten groeien.
-Koolhydraten worden suikers en proteïnes worden omgezet in aminozuren, en vetten worden vetzuren.
Dit proces geeft een licht verteerbare voedingsbron. Tijdens het kiemen worden er meer vitaminen geproduceerd, en kiemen nemen ook mineralen op uit het water (zuiver water), waarbij aminozuren vrij komen. Door dit proces worden ze beter in het lichaam opgenomen.
Wat is het verschil met verse groenten ?
-Bij kiemen neemt de voedingswaarde toe tot het moment van consumptie. Bij verse groenten nemen de voedingswaarde af na het oogsten..
Welk effect hebben kiemen op het lichaam ?
-Ze helpen de lever ontgiften, hoge voedingswaarde, licht verteerbaar en zijn vol energie. In combinatie met andere voeding is het een volledig verantwoord dagmenu.
Risico’s tijdens het kiemen.
-Bederf (slecht zaad, vies water, teveel warmte of onvoldoende ventilatie). Let ook op de seizoenstemperatuur m.b.t. meerdere malen per dag spoelen. Koop biologisch kiemzaad.
Volgorde van kiemen.
-handen wassen. Naast dit kiemverhaal is het hygiënisch om je handen te wassen voordat je je vogel aait. Ik heb bij elke wastafel desinfecterende zeep staan.
-gebroken, gebarsten en verkleurde zaden verwijderen.
-zaden wassen.
-zaden gaan in de kiembak met water.
-weekproces; 12 uur of minder (kijk op de verpakking).
-drijvende zaden verwijderen.
-na de weektijd het water afgieten, kiemen spoelen en uit laten lekken.
-3 maal spoelen met water vermengd met een beetje appelazijn (is een bescherming tegen bacteriën en schimmels). Appelazijn kan ook in het drinkwater van je vogel.
Wanneer zijn de kiemen klaar ?
Na de weektijd, je ziet dan eerste scheutjes (heel klein). Ze hebben dan hun hoogtepunt bereikt m.b.t. voedingswaarde.
Wat dan ?
-Je doet de kiemen goed uitgespreid in je kiembak en zet ze donker met een goede ventilatie weg. Ik zet ze in mijn kelderkast, er is een ventilatie systeem aanwezig, of in mijn keukenkastje met het deurtje op een kier. Ik heb een kiembak met 2 verdiepingen. Er zijn meerdere kiem attributen, je kunt het vinden in boeken, tijdschriften (Pakara), en internet. Ook in reformwinkels hebben ze kiembakken. Ik heb de mijne al ruim 30 jaar, gekocht bij De Kleine Aarde.
Hoe bewaar je de kiemen ?
Droog in de koelkast om bederf te voorkomen. Maak nooit teveel, je krijgt namelijk al viermaal zoveel. Doe het liever meerdere malen en geef de kiemen in de eerste 2 dagen (voedingswaarde).
Dit verhaal is zeker niet compleet. Elke kiem heeft een eigen voedingswaarde. B.v. veel calcium zit in: sesamzaad, amandel, kikkererwt. Dit is allemaal op te zoeken. |
Maandag 22 Maart 2010 11:51 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:22 pm
|
|
|
|
|