Klier -en spiermaag en pellets

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
esjo
Moderator
Moderator

Klier -en spiermaag en pellets  Reageer met quote  

Een papegaai heeft twee magen, de kliermaag en de spiermaag. Als eerste stop is de kliermaag. Daar wordt het gemengd met maagsappen. Hierdoor wordt de voeding zacht. De hardere stukjes van de voeding worden verder vermalen in de spiermaag.
Bij zaadvoer is het nodig om dan maagkiezel bij te voeren omdat die steentjes helpen bij het vermalen in de kliermaag. Let wel, niet te veel van geven omdat bij overdosering van maagkiezel kan er een maagperforatie ontstaan.
Maagkiezel is niet nodig wanneer je papegaai op pellets staat. En daarmee kom ik tot het volgende.

Ik lees steeds vaker dat wanneer je pellets voert het toch raadzaam is om eens in de week zaad bij te voeren.
Dit om de spier en kliermaag in conditie te houden.

Laatst las ik zelfs een verhaal van een koppel papegaaien die vanaf hun jonge jeugd op pellets had gestaan. Deze werd verkocht, en de nieuwe eigenaar wilde ze op zaad overzetten. Dat bleek niet mogelijk. De pop (de man in mindere mate) kon de zaden niet verteren en binnen enkele dagen zag de kweker achteuit gang bij deze pop. Door bezoek aan een va - is men tot de conclusie gekomen dat de spier -en kliermaag als het ware buiten werking waren. Deze vogel kon dus alleen nog maar op pellet voer.

Nu is pelletvoer (mits een goede pellet) natuurlijk goed voor onze papegaaien maar de spier en kliermaag hebben ze niet voor niets en het lijkt mij dan ook noodzakelijk om deze actief te houden d.m.v. het voeren van zaad. Al is het maar 1 x in de week.

Dat alleen zaad voeren kwalijke gevolgen heeft na verloop van jaren weten we inmiddels. Maar wat doet het jarenlang alleen voerne van pellets met onze papegaaien?
Hoe lang zijn de pellets op de markt. Wat weten wij wat het doet met een vogel die bv 20 jaar op pellets heeft gezeten? Oke, ze krijgen hun vitaminen en mineralen binnen, maar wat is het gevolg van een jarenlange inactieve spier -en klieremaag?

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Bericht Woensdag 2 September 2009 9:43 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik ben een erge voorstander van het geven van alles. Ik geef pellets zodat ze de nodige vitamientjes binnen krijgen. Maar een pellet is wel een kunstmatige voeding en geen natuurlijke voeding. Papegaaien in het wild eten geen pellets maar zaad. Ook papegaaien in het wild worden erg oud. Ik kan me dus niet voorstellen dat zaad een slecht iets is voor een gaai. Ik vind het juist een zeer natuurlijke voeding.

Met die reden geef ik hen in de ochten pellets en in de avond zaad. Ongeacht of ze de pellets op hebben of niet, hier krijgen ze zaad. Hebben ze nog veel in hun bakje aan pelletjes, dan krijgen ze wel minder zaad. OP dat moment merk ik dat ze vaak juist de pellets wel op gaan eten. Gogo is hier een voorbeeld van. Die eet de pellets niet helemaal op overdag. Krijgt hij daarom 's avonds geen zaad, dan zijn de volgende morgen er nog steeds pellets over. Geef ik hem wel zaad, dan is de volgende morgen alles op, zowel het zaad als de pellets.

Ik denk ook dat het voor het natuurlijke gedrag belangrijk is dat ze zaad eten. Het is voor hen een andere bezigheid dan die brokjes naar binnen werken.

Maar vooral denk ik dat het gezond is voor ze om ook zaad te eten. Zoals ik al zei: in het wild eten ze geen pellets en daar worden ze ook oud. Hier is hun levenswijze natuurlijk anders, dus is het wel goed om extra erop te letten dat ze alle vitamines binnen krijgen (in de vorm van pellets dus), maar om ze dan geen zaad meer te geven wat vanuit hun natuurlijke instinct de voeding is voor een gaai...nee, daar ben ik het niet mee eens.
Bericht Woensdag 2 September 2009 9:52 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik ben het helemaal eens met deze visie en net daarom dat ik zaadjes niet verban uit hun dieet. Hier krijgen ze dagelijks 's avonds, net voor ze gaan slapen een theelepeltje of 2 zaadjes. Meestal eten ze er enkel een heel klein beetje van, een aantal zaadjes zeg maar en zelfs niet alles maar dan weet ik wel dat ze iets binnen hebben om hun maagje in werking te houden.
Ik kan die visie dus helemaal volgen en ben ervan overtuigd dat enkel pellets voeren niet goed is voor ze.
Bericht Woensdag 2 September 2009 9:57 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

bij ons krijgen ze hoofdzakelijk zaad. de pellets zo af en toe als snoepje tussendoor omdat ze ze niet willen eten.. wij geven ze een variatie van zaad en fruit met groenten. als ze dan wat van de pellets eten is het geweldig maar het is bij ons niet de hoofdzaak dat ze die eten. tot nu toe merken we dat alle gaaien gezond zijn en zelfs onze oudste goed is bijgekomen sinds we hem hebben.
Bericht Woensdag 2 September 2009 10:44 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb een tijdje geleden pellets gekocht, en hij trekt er z'n snavel voor op. Ik doe er een paar bij het zaad + cedernootjes. Maagkiezel kan hij altijd aan in een apart bakje.

In de ochtend krijgt hij koolhydraatrijk voer (spierverwarmend) en door de dag heen fruit en groenten en wat lekkers (biologisch).

Ik ban ook de zaadjes niet uit zijn menu, alleen al een feest om te zien hoe hij in het bakje zoekt en bezig is Hartje

Eenzijdig voedsel is in mijn ogen nooit echt jevanhet. Huisdieren vinden het fijn om tijd door te brengen met hier en daar een hapje van het een en ander Very Happy
Bericht Woensdag 2 September 2009 2:40 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik voer ook al vanaf het begin zowel pellets als ook zaden (plus dan natuurlijk ook fruit/groente etc,etc)

Ook omdat ik toen al wat hoorde over de spier - kliermaag, maar ook omdat ik het een heel knappe kunst vind dat ze zelfs hele kleine zaadjes kunnen pellen. En dat is toch ook een bezigheid op zich.
Bericht Vrijdag 4 September 2009 12:23 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja juist! Ik vind het een hele goede bezigheid.
Sterker nog: als Weekamp alleen pellets krijgt, dan gaat haar kooi eraan, die knauwt ze kapot en als ze elke dag ook zaad krijgt, dan laat ze haar kooi met rust.
Bericht Vrijdag 4 September 2009 12:48 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Er zin toch vast wel meer mensen die hier een mening-idee over hebben?????
Ik ben erg benieuwd Very Happy
Bericht Zaterdag 12 September 2009 8:56 am
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Bij mij krijgen de vogels, van kanarie tot papegaai, al jaren pellets.
Maar ook zaad (met daar doorheen gemengd grit/maagkiezel), fruit, noten, takken etc etc.
Dit wordt ook geadviseerd door mijn vogelarts waar ik de pellets koop.
Eerst kregen ze het zaad 1x per week, inmiddels zit ik op 2x per week.
Dit bevalt uitstekend, ze doen het er allemaal goed op.
Bericht Zaterdag 12 September 2009 9:12 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat vind ik leuk om te horen dat je vogelsarts dat ook adviseerde. Vertelde hij ook waarom het goed is om zaad bij te voeren?
Bericht Zaterdag 12 September 2009 9:20 am
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Gut, dat is al jaren geleden, dat weet ik eigenlijk niet meer. Denken
Ik weet nog wel dat ze het benadrukte. Ja
Bericht Zaterdag 12 September 2009 9:22 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oke, wel goed dat ze het al jaren geleden benadrukte Wink
Het is pas van de laatste tijd dat je er steeds meer over leest
Bericht Zaterdag 12 September 2009 9:36 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:23 pm
  Berichten van afgelopen: