Kruiden, echt zo slecht?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Sue
Moderator
Moderator

Kruiden, echt zo slecht?  Reageer met quote  

Ik vroeg me af of kruiden écht zo slecht zijn voor gaaien? (Op een stukje vlees ofzo) Dit omdat het altijd afgeraden wordt.

Natuurlijk is het ene kruid het andere niet.. Maar aan kaneel worden bijvoorbeeld gunstige eigenschappen toegeschreven.
Ook is mij aangeraden om kruidenthee te geven. (Oa tijm)
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 12:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Zover ik weet,mogen sommige kruiden wel en sommige weer niet!!! Rolling Eyes Rolling Eyes
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 12:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Heb nooit iets met kruiden gegeven (denk ik) Confused
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 1:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik denk eerlijk gezegd dat gewone kruiden geen kwaad kunnen, maar dat in die mengels vaak veel zout zit en dat dat niet zo geweldig is voor je gaai????
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 9:31 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Nee, kruiden zijn niet per definitie slecht. Gewone huis tuin en keuken kruiden kun je prima geven en sommige zijn zelfs goed. Maar ga niet kruidenmengsels met zout doen...en ook niet van die smart shop kruiden Laughing
Bericht Maandag 30 Oktober 2006 11:37 am
Karel-gek
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het soort kruiden. Zout is wel echt slecht in ieder geval. Maar dat wisten jullie al Wink Ik zal es kijken in m'n boeken. Ik kom er later nog op terug!
Bericht Maandag 30 Oktober 2006 5:42 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Karel-gek
Fladderaar

Reageer met quote  

Nou ik heb nog even gekeken in de 2 boeken die ik hier heb maar ik kan er niets over vinden! Sorry Embarassed
Bericht Dinsdag 31 Oktober 2006 6:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Karel-gek
Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het soort kruiden. Zout is wel echt slecht in ieder geval. Maar dat wisten jullie al Wink Ik zal es kijken in m'n boeken. Ik kom er later nog op terug!

Weet je, op de site van een vogelarts staat dat je zoutwater kan geven? Ik ben eventjes vergeten bij welke omstandigheden? Ik was wel erg verbaasd toen ik dat las!
Bericht Dinsdag 31 Oktober 2006 11:25 pm
Karel-gek
Fladderaar

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
quote:
Originally posted by Karel-gek

Weet je, op de site van een vogelarts staat dat je zoutwater kan geven? Ik ben eventjes vergeten bij welke omstandigheden? Ik was wel erg verbaasd toen ik dat las!
Misschien bij uitdroging? Confused
Bericht Woensdag 1 November 2006 2:38 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ja dat denk ik ook Smile Bij uitdroging kan zout, suiker en water een leven redden toch?...zal vast ook bij vogels zo zijn?
Bericht Woensdag 1 November 2006 3:52 pm
Pluisje
Vlieger

Reageer met quote  

Zeker weten doe ik het niet wat betreft schadelijk effect van kruiden (bestemd voor menselijke consumptie)
op papegaaien. Rolling Eyes Wel heb ik grote twijfels bij het gebruik van sommige kruiden en vooral kruidenmixen Confused . Kruiden
bevatten aromastoffen die geur en smaak geven aan voedingsmiddelen. OOK bevatten kruiden andere
bio-actieve stoffen die positieve of negatieve effecten op het lichaam kunnen hebben.
Om een voorbeeld te noemen nootmuskaat in grote hoeveelheden is bekend als hallucinerend middel
bij mensen (wat voor effect heeft het op vogels en hoeveel is veel? Geen idee…?) Kruidnagel heeft een
verdovende werking op mensen (hoe werkt het op vogels?) Er zullen vast meer voorbeelden zijn. Het wordt
ook gezegd dat tijdens zwangerschap moeten vrouwen erg voorzichtig moeten zijn met kruidenpreparaten.. dus…
Het is zeker dat 95% van mensenconsumptie-kruiden niet schadelijk zijn. Alleen weet ik niet precies welke
dat zijn en wat voor werking ze op vogels kunnen hebben. Het is ook niet nodig Wink dus dat doe ik liever niet….

PS Weet je waar ik nog aan moet denken… Ik Brazilië verbouwen ze een wortel. Dat gaat heel succesvol
omdat geen één dier dat eet. Nou komt het verhaal: sap van de plant is erg gevaarlijk en in
grote hoeveelheden dodelijk voor mens en dier. Indianen persen er sap uit en
de rest van de plant gebruiken ze als een soort meel als bijgerecht of maken van brood- achtige producten.
Maar dat sap Shocked (gevaarlijk dus) gebruiken ze in kleine hoeveelheden in kruidenextracten……
Bericht Donderdag 2 November 2006 10:58 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Volgens mij was het niet bij uitdroging. Ik ga nog eens zoeken. Very Happy
Bericht Vrijdag 3 November 2006 9:51 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey Pluis! Very Happy
Ik denk niet dat ik mijn vogeltjes kruidnagel of nootmuskaat zou geven?? Kruidnagels stopten mensen toch vroeger in hun pijnlijke kies?

Dat van die wortel vind ik een wonderlijk verhaal! Shocked
Bericht Vrijdag 3 November 2006 9:54 pm
pietje en rietje
Kuikentje

Reageer met quote  

die wortel is dat nie casave Rolling Eyes
Bericht Woensdag 13 December 2006 3:00 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

He bah! Dat zal toch niet? Ik eet af en toe casave chipjes. Laughing
Bericht Woensdag 13 December 2006 11:48 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:27 pm
  Berichten van afgelopen: