Kwaliteit van het zaad

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Bimar
Beginnende vlieger

Kwaliteit van het zaad  Reageer met quote  

Ik heb vanmiddag een theelepeltje zaadjes in water gedaan.
Een paar zaadjes drijven op het water.
Sommige gingen direct naar de bodem
En ook gingen sommige na enkele minutjes al open.

Ik heb wel een zak van 3 kilo, dus hij doet er vrij lang mee, als het op is koop ik 1 of 1,5 kilo. zodat ik sneller nieuw/vers voer kan halen.

Kan iemand mij vertellen over het hoe en wat met het in water zetten van zaad
Bericht Woensdag 8 Maart 2006 12:29 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Kwaliteit van het zaad  Reageer met quote  

Ik geloof dat je zaad kan opkweken, en als er heel weinig uitkomt is het oud? Bedoel je dat?
Bericht Woensdag 8 Maart 2006 12:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
jamy_nl
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik heb een glazen bakje met daarop een rooster Bie, op het rooster leg ik de (natgemaakte) zaadjes en het bakje vul ik met water tot nét onder het rooster. (af en toe bijvullen)
Na een dag of 5 heb je heerlijke verse kiemplantjes, hier zijn het "snoepjes", ik weet niet of je dit bedoelde??!! maar ze zijn er wel dól op Wink
Bericht Woensdag 8 Maart 2006 12:34 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Bimar
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Als je ze in ene glaasje water doet, zou je binnen 24 uur kunnen zien hoe vers jou voer is wat je heb gekocht bij jou vertrouwde winkel.

vandaar die vraag.
Bericht Woensdag 8 Maart 2006 12:45 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Sorry sorry ik had de vraag verkeerd begrepen.. Sad
Ik denk niet dat 1 of 3 kilo veel uitmaakt? Zaad kan toch wel lang blijven liggen? Of heb ik het nu verkeerd?
Bericht Woensdag 8 Maart 2006 12:46 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Bimar
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hebben ze mij altijd geleerd, dat als je 1kilo koopt, je sneller vers kan halen, omdat er meer voeding inzit voor de papegaai.
Bericht Woensdag 8 Maart 2006 10:12 am
Bimar
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

De zaadjes hebben 24 uur in het glaasje met water gezeten op de verwarming, en er zijn een paar zaadjes open gegaan, echt ene paar maar, e het water was bruin achtig, is het voer dan nog goed of toch ietsie pietsie te oud.

3 kilo is echt te veel hier, voor 1 bbtje, voortaan neem ik 1 of 1,5 kilo, zodat ik sneller vers kan halen, en zal dan ook op de datum letten die erop de zak staat. of ik moet het in een andere winkel halen, die meer verkoopt mischien, zodat de winkel sneller nieuwe voorraad heeft.
Bericht Donderdag 9 Maart 2006 7:17 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bruinachtig? Het water wordt toch altijd bruinachtig? Ook bij kiemzaad?
Bericht Donderdag 9 Maart 2006 7:20 pm
Bimar
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik zou het niet weten echt niet, er gingen maar weinig zaadjes open, dat verontrust mij, mischient och te veel die 3 kilo. zit er dan nog wle voeding in ?
Bericht Donderdag 9 Maart 2006 7:23 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Volgens mij kun je zaad het beste testen door het op een schoteltje met water 24 uur op een warme plek te zetten, dan moeten de zaadjes vochtig (opbijvoorbeeld watten) twee dagen worden weggezet, als 80 procent is gekiemd heb je goede kwaliteit, minder is dus niet zo goed...Sommige zaden hebben een langere kiemtijd...Als je kiemplantjes ook wilt voeren dan moet je oppassen voor schimmels...Ik heb dit laatst gelezen op een vogelsite maar weet niet meer waar... Embarassed Embarassed
Bericht Donderdag 9 Maart 2006 10:58 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:27 pm
  Berichten van afgelopen: