|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| Maïs |
|
|
Ik wil met de gaaien meer terug naar de natuur. Dit houdt in dat ik ze zaad aanbiedt, maar ook meer groente en fruit. Ik heb in het dagboek van Shi gekeken naar ingrediënten en ga vandaag aan de slag met wellen en koken e.d.
Ik heb nu een aantal verschillende bonen/erwten e.d. die ik ga wellen. Maar.... wat moet ik hebben voor een maïs?
Mijn moeder had in de winkel gekeken en de potjes met maïs hebben allemaal toevoegingen (suikers en natrium). Ik heb geen idee waarom, maar ik heb het sterke gevoel dat ik ze maïs wil geven, maar ik weet dus niet zo goed hoe op dit moment....
Wie weet er meer hier over maïs? |
Woensdag 1 April 2009 7:32 am |
|
|
esjo
Moderator

Ik heb voor die mix een zakje mais gehaald. Dus gewoon harde korrels zonder de kolf
Maar het allerliefst hebben ze hier toch een maiskolf die ze leeg kunnen plukken. |
Woensdag 1 April 2009 8:23 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
je kan ook verse mais kopen. ik koop vaak een blikje bonduelle en dat vinden ze ook lekker. |
Woensdag 1 April 2009 8:26 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Van zo´n maìskolf mogen ze dus gewoon alles hebben?
En zitten er bij de bonduel geen toevoegingen in? |
Woensdag 1 April 2009 8:29 am |
|
|
Sarah
Moderator

Een maiskolf kan geen kwaad hoor, die mag je ook zo geven. Maar, ik geef die meestal in 1/3 van de kolf, anders is het wat teveel om te snoepen zeg maar. Ik probeer er dan een gaatje in te maken, steek er een koordje door en hang die op. Zijn ze wel ff zoet mee. |
Woensdag 1 April 2009 9:09 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ja, inderdaad, 1 hele maiskolf is wel erg veel...
Ok, dat moet dan niet ingewikkeld zijn om te doen! |
Woensdag 1 April 2009 9:23 am |
|
|
|
|
PeCe
Vlieger
|
Maïs geef ik in verschillende vormen,
- beginnend met de slechtste, af en toe een beetje uit een blikje. Vanwege de toevoegingen krijgen ze dit maar af en toe. Juist omdat ze het lekker vinden en wij eten ook patat of gebak, is ook niet goed voor ons.
- verse maïskolven, vaak snijd ik ze door midden en geef dan een halve kolf per edel. Het slopen vinden ze heerlijk.
- soms rasp ik de korrels eraf en geef alleen de maïs korrels, voordeel is dat ik dan meer kan doseren hoeveel ze krijgen.
- Knaagdier kolfjes/blokjes die zijn "gedroogd" is hard net als in het voer. Deze kan je in de meeste dierenwinkels kopen. Nadeel is wel dat ze tijdens het "slopen"/eten veel korrels door de kamer heen "schieten".
Wat ik nog niet heb geprobeerd, maar nog wel een keer ga doen is de maïs verhitten en als soort popcorn wil geven. Daar heb ik ook goede verhalen over gehoord. |
Woensdag 1 April 2009 11:51 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Volgens mij valt mais meer onder de treats dan onder het dagelijkse voer? Zeker weten doe ik het niet hoor. Ik weet ook de bron niet meer. Het is een paar jaar geleden dat ik dit heb gelezen. |
Woensdag 1 April 2009 7:16 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
vaak geef ik ook verse babymais. daar zijn ze ook helemaal gek op en dan is 1 kolfje ook meteen een goede maat voor ze. |
Donderdag 2 April 2009 9:01 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Je kan ook diepvries mais gebruiken; dat is vaak rechtstreeks ingevroren, zonder toevoegingen... uit blik gebruik ik principieel niet; wat een zooi ze daaraan toevoegen, EN ze krijgen er hier altijd enorme diarree van (als je nog meer signalen moet dat dat niet 'de weg' is...).
Succes met de mix, laat weten hoe het gaat
@ Sue; mais is inderdaad geen soort om de voedingswaarde, maar eerder een snack. Berg suiker en dat was het zo'n beetje. En het schijnt soms niet goed samen te gaan met de plukkertjes (althans, voor de plukkers is dat een van de eerste ingredienten dat uit het dieet gehaald wordt), dus blijkbaar bevat het ook een of andere stof die kan irriteren... ik geef het zeker niet als basis, eerder ter uitzondering... (als er toevallig verse mais te halen valt in het seizoen ).
Laatst aangepast door Shi-NaYne op Zondag 5 April 2009 9:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
Zondag 5 April 2009 8:59 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Hi Shi,
Ik heb biologische maïs gevonden waar niets aan toegevoegd is. Daar heb ik kleine plakjes van gesneden en gegeven, de rest ingevroren. En lekker dat ze het vonden....NOT....maar ja, de aanhouder wint (soms..)
De bonenmix was in ieder geval voor Joris en Weekamp succesvol en in kleine stukjes gemaakt voor de rest ook. Ik heb genomen:
Linzen, bruine bonen en spliterwten. Dit is voor hen geen volledige maaltijd, maar gewoon extra vitamientjes. |
Zondag 5 April 2009 9:01 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Begin is er  |
Zondag 5 April 2009 9:02 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ja inderdaad. En gelukkig maar, want vooral Sterre is een echte feezel met eten, die lust niets en als er iets nieuws is wat ze niet kent, gooit ze het er zonder te proeven demonstratief uit! Klein eigenwijs ding is het ook! |
Zondag 5 April 2009 9:03 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
En hier wordt arme Sterre voor Feezel uitgemaakt. Egwene!
Grapje hoor.. Heb je al eens quinoa geprobeerd? Dat viel hier goed in de smaak. De kamut ook. Beide zijn erg rijk aan vitaminen. |
Maandag 6 April 2009 7:27 am |
|
|
Sarah
Moderator

quote:
Originally posted by Sue
En hier wordt arme Sterre voor Feezel uitgemaakt. Egwene!
Grapje hoor.. Heb je al eens quinoa geprobeerd? Dat viel hier goed in de smaak. De kamut ook. Beide zijn erg rijk aan vitaminen.
Goed dat je dat hier plaatst Sue, wou ik al eerder vragen maar vergat het telkens. Quinoa heb ik gezien, kamut nog niet maar Quinoa mag dus gewoon aan de gaaien gegeven worden? |
Maandag 6 April 2009 7:38 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:28 pm
|
|
|
|
|