|
|
|
ines
Eitje
| maagkiezel niet (willen) eten? |
|
|
Ik probeer Pico over te schakelen naar pellets, (of toch zo dat hij een deel pellets eet en een deel zaad) maar dit lukt nog niet goed. Hij eet nu voornamelijk grote parkieten zaadmengeling en smijt alles uit wat hij niet wil eten, al het kleine zaad enzo dus...
Ik weet dat hij omdat hij momenteel hoofdzakelijk zaad eet, eigenlijk ook maagkiezel moet krijgen,
en dat probeer ik dan ook, maar hoe ik het ook probeer hij wil het niet eten, apart verstrekken, gemengd tussen het zaad, heb zelfs geprobeerd om het tussen zijn vers fruit te steken zodat hij het mss niet opmerkt maar neen hoor, haalt het er overal tussenuit en gooit het uit zijn voederbakje.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik nog meer proberen? |
Maandag 14 Maart 2011 9:53 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

De meningen over maagkiezel zijn erg verdeeld. Ik geef het niet. Vogels pellen hun zaad en hebben een spiermaag. Daarbij eten ze hier overwegend pellets. Je zou eens in de 14 dagen een paar steentjes door het voer kunnen mengen, laat hij ze liggen, dan heeft hij er geen behoefte aan. Een vogel die de keus krijgt tussen zonnepitten en pellets, zal enkel zonnepitten eten, want lekker vet. Je mag dus iig het zaad laten liggen tot hij ook andere zaden eet! Eet hij wel van de pellets? |
Maandag 14 Maart 2011 11:57 am |
|
|
ines
Eitje
|
|
|
Dag Laura,
ik weet het niet goed, ik probeer hem af en toe (als ik thuis ben, zit normaal door de week op kot, dan zorgen mijn ouders ervoor) onopvallend te observeren, en hij speelt met de pellets, hij legt ze in zijn drinkbakje zodat ze zacht worden, en dan denk je van ja nu gaat hij die eten, maar neen, laat het gewoon liggen tot het bijna oplost in zijn water, dan ververs ik het water natuurlijk
anders gooit hij ze gewoon uit zijn bakje, vind hij wel leuk natuurlijk, maar het kan mss ook aan de pellets zelf liggen, hier in de buurt geen grote speciaalzaak, en de speciaalzaak die we hier hebben heeft niet zo veel keuze, nu krijgt hij gemengd zaad en pellets van nutribird grote parkiet.
Hij eet natuurlijk liefst alle grote zaden en om daar aan te raken gooit hij al het klein grut eruit, hij krijgt elke dag zijn portie, omdat ik zoiets had van ja, als je honger hebt moet je ze maar gaan op pikken of een pellet eten, maar dat doet hij niet.
hij eet dan enkel zijn fruit en groente en de grote zaden.
heb ook al gekeken voor papegaaienvoor omdat dat groter is, maar dat is hier ook vooral zonnebloempitten.
Misschien moet ik een andere soort pellets proberen?
En het grit heeft hij dus niet nodig als hij het niet eet? |
Maandag 14 Maart 2011 12:23 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Je kunt best zo nu en dan maagkiezel aanbieden, maar als hij het niet eet, ook prima!
Je kunt een andere pellet proberen, maar overzetten op welke pellet dan ook eist wel doorzettingsvermogen. Je kunt dan langzaam de hoeveelheid zaad afbouwen en meer pellets geven. Dit gaat vaak niet zonder slag of stoot. Je kunt helpen door het pelleteten voor te doen of door ze iets 'lekkerder' te maken met een beetje roosvicee.. |
Maandag 14 Maart 2011 7:12 pm |
|
|
|
|
ines
Eitje
|
|
|
wat is roosvicee? is dat een soort aroma?
ik weet dat het wel wat doorzettingsvermogen vraagt,
t grootste probleem is eigenlijk dat ik hem normaal gezien dagelijkse porties geef,
maar ik zit een hele week op kot, en Pico blijft thuis bij mijn ouders,
nu vinden die het onnozel om hem dagelijks een portie te moeten geven, en geven die dus zo'n volledig bakje, en vullen ze het bij als het leeg is,
natuurlijk weet hij dat, en gooit hij alles eruit zodat zijn voederbakje met vers zaad gevuld wordt, en hij er weer het lekkerste (en vetste) kan uitkiezen.
Als ik hem over wil zetten, moet ik dus thuis zijn, hoelang duurt het normaal gezien om een vogel die toch al 3 jaar zaad eet over te zetten naar pellet.
Nu zit ik op kot in Hasselt (Limburg, België)
en ik las hier verschillende ervaringen over Dieca, dit is van hieruit niet zo ver meer rijden.
Via hun webwinkel zag ik dat ze een aantal pellets verkopen die een hoog acceptatie dinges hebben, onder andere van Dieca zelf en Pretty Bird pellets (ik weet niet of ik dit mag schrijven op het forum?) Toen dacht ik dat het misschien beter zou gaan dan met de Nutribird dat hij nu krijgt? |
Dinsdag 15 Maart 2011 10:53 am |
|
|
Laura B
Moderator

het consequent zijn is het belangrijkste, welke pellet je ook kiest. Voor pelletkeuze verwijs ik je even naar het voeding forumonderdeel, daar staat een hoop info....
Wat je ouders doen: daar zit m idd de kneep....
roosvicee is een soort siroop voor kinderlimonade...je zou ook een beetje sinaasappelsap oid kunnen gebruiken... |
Dinsdag 15 Maart 2011 10:11 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
quote:
Originally posted by Laura B
Wat je ouders doen: daar zit m idd de kneep....
roosvicee is een soort siroop voor kinderlimonade...je zou ook een beetje sinaasappelsap oid kunnen gebruiken...
Owh zo waar! maar.. misschien kun je in een lang weekend ofzo afbouwen met zaad?? en dan je ouders alleen pellets laten voeren? Ze eten dan echt wel hoor! anders wel op de bodem van de kooi. Je ouders kunnen altijd een stukje appel oid bijvoeren. Zorg alleen dat zij(je ouders dus) niet bij t zaadmengsel kunnen komen hahaaa  |
Zaterdag 9 April 2011 7:48 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:28 pm
|
|
|
|
|
|