|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| Maakt fruit dik? |
|
|
Fruit mag je niet onbeperkt geven. Maar maakt fruit dik? Of is er bepaald fruit wat dik maakt en ander niet?
(Uiteraard gaat de vraag over de gaaien he, en niet over de mensen ) |
Woensdag 17 Februari 2010 9:12 am |
|
|
|
|
ParrotLady
Kuikentje
Hoi
Nee, fruit maakt niet dik.
Suikers (monosaccharides en disaccharides) kun je verdelen in Extrinsic en Intrinsic. Extrinsic is direct opneembaar en daar hoeft het lichaam geen moeite voor te doen, deze wordt meteen opgeslagen. (slecht voor de gezondheid dus)
Terwijl Intrinsic sugars in celwanden vast zitten, zijn ze moeilijk verteerbaar, want de celwand moet eerst opengebroken worden. (kost energie)
Fruit bestaat (je raad het al) uit Intrinsic sugars, dus kost het energie om deze suikers op te nemen en wordt je hier eigenlijk dus ook niet dik van.
PS. Sorry voor de Engelse termen, ik schrijf het zo sneller op. |
Woensdag 17 Februari 2010 11:34 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Engelse termen maken mij niet uit hoor! Ben ik wel gewend
Dank je wel voor de info. Klinkt inderdaad wel erg logisch. Laat ze dan maar elke dag heerlijk genieten van hun fruithapje!  |
Woensdag 17 Februari 2010 11:42 am |
|
|
|
|
ParrotLady
Kuikentje
Graag gedaan.
Ik moet dit toevallig leren voor mijn tentamen volgende week donderdag. :S
Hier eten ze graag sinasappel en mandarijn, zodra ze als iets rond en oranje zien dan is het feest! |
Woensdag 17 Februari 2010 11:48 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
O kijk, en je leert het dan niet voor niets, want je kan je kennis nu al gebruiken!
Hier krijgen ze geen sinaasappel en mandarijn, omdat dat niet goed schijnte te zijn voor de darmpjes van de afrikaantjes. Hier zijn ze vooral gek op appel en wortel. Verder voeg ik natuurlijk ook andere dingen toe zoals peer en druifjes en paprika. |
Woensdag 17 Februari 2010 11:57 am |
|
|
ParrotLady
Kuikentje
Wat is er niet gezond aan citrusvruchten? De ontlasting is wel altijd vrij wateerig erna, maar ik denk dat het meer te maken heeft met de hoeveelheid vocht.
Appel wordt hier ook wel gegeten, maar ze vinden het leuker om de appelpartjes kapot te bijten en weg te smijten!
(idem met wortel)
Druiven eet ik zelf niet vaak (erg weinig vitamientjes) dus de gaaitjes ook niet.
Overigens waren er rond kerst veel cranberries te verkrijgen, die zijn hier ook erg populair. Gelukkig want een zo'n klein besje barst van de vitamientjes.
(en ik vind het zelf lekker als saus bij een biefstukje)
Mmmm ik krijg er honger van zeg!  |
Woensdag 17 Februari 2010 12:03 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Van citrusvruchten kunnen ze diarree en krampen krijgen. Vertelde Hedwig me eens.
Ik snij alles altijd helemaal mini. Met appel valt weinig te smijten dan e de wortel rasp ik. Daardoor eten ze alles prima op. |
Woensdag 17 Februari 2010 12:15 pm |
|
|
ParrotLady
Kuikentje
ah goed idee dat raspen!
Ik zal het snel een keer proberen! |
Woensdag 17 Februari 2010 12:17 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
citrusfruit zorgt ervoor dat de lever 2 dagen lang zijn afvalstoffen niet loost.
ook voor plukkers is citrusfruit geen aanrader |
Zaterdag 20 Februari 2010 7:53 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:28 pm
|
|
|
|
|