Malu is te mager

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Malu is te mager  Reageer met quote  

Wederom moet ik jullie om advies vragen.
Vrijdag ben ik voor de zekerheid nog even terug gegaan naar de dokter om Malu's snaveltje te controleren. Die is verder goed! Hulde!
Alleen nu blijkt dus dat Malu te mager is.
Ik heb Juvenile meegekregen. De arts (niet Palgi) zei dat ik het met een spuitje in kon brengen. Maar dat durf ik niet, aangezien daar best veel risico's aan zitten.
Ik geef het dus met een lepeltje. Op zich gaat het steeds beter, maar nu wel met het gevolg dat ze daarna geen honger meer heeft en dus niet meer eet. Kan ze net zo goed gewoon haar pellets eten.
Ik zit met m'n handen in het haar. Gister woog ze 70 gram en vandaag 68.

Het is mij niet opgevallen dat ze te weinig eet. Ze eet best goed. Ik heb zelf het idee dat ze zich te druk maakt en afvalt door de stress. Ze maakt zich erg druk als ik wegga of thuiskom.

Wie weet wat ik nu moet doen? Bestaat er een voeding waar ze extra door aankomt? Met die Juvenile heeft het ook geen zin als ze daardoor haar andere voer niet meer opeet.

Oh ja, het valt me ook op dat ze erg weinig veertjes heeft. Dat valt op als ze helemaal nat is. Van die grote stukken waar geen veren groeien. Ik heb het ook aan de dokter laten zien, maar die wist het niet. Misschien omdat ze nog zo jong is.
Ze plukt btw niet.

Mensen, alvast bedankt, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik maak me weer flinke zorgen.
Bericht Zondag 21 December 2008 11:11 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Jeetje, wat een zorgen met kleine lieve Malu.

Over het aankomen, zou ik regelmatig een walnoot geven, wat extra zonnebloempitten, eventueel wat palmolie. Dingen die ze echt lekker vindt, en die aan het einde van de dag geven wanneer ze ook al goed in de pellets heeft gegeten.

Dat ze weinig veertjes heeft zou misschien in verband kunnen staan met het feit dat ze te licht is? Voor veergroei zijn natuurlijk ook bouwstoffen nodig. als ze die te weinig binnen krijgt kan ik me voorstellen dat de veergroei niet optimaal is.

Ik weet niet of je ook zaad geeft, maar dat zou je eventueel een uurtje voordat ze gaat slapen ook nog aan kunnen biedden.

Die stress is een moeilijker probleem. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe je daarmee aan de slag zou kunnen gaan. Op de éen of andere manier moet ze zelfstandiger worden, en minder op jou gericht.
Eventueel eenvoudige zoekspeeltjes. Propjes papier met wat lekkers etc.

Zou het ook kunnen dat ze door haar snavel tijdelijk wat minder heeft gegeten en dat ze daardoor is afgevallen?
Hoe is haar ontlasting?

Sterkte en succes Troosten
Bericht Zondag 21 December 2008 11:38 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Jen, ik volg Esjo wel hoor. Ff jezelf de vraag stellen of het misschien toch met haar snaveltje te maken kan hebben dat ze nu wat minder heeft gegeten want gewicht geraken ze vrij snel kwijt als ze toch iets hebben wat hun eten wat moeilijker maakt. Ik zou inderdaad ook vooral 's avonds, als je weet dat ze al gegeten heeft die lekkernij aanbieden, als het echt heel lekker voor haar is, dan vindt ze vast nog een plekje om een lekkernij te peuzelen. Maar, wanneer je dat 's morgens doet is Malu gevuld met het lekkers en gaat dan inderdaad niet zelf de moeite meer doen verder eten te halen, de honger is weg met het lekkers.

De stress, misschien (niet slecht bedoeld) moet je net ietsje meer afstand van Malu doen. Niet dat je haar niet meer bij je kan nemen of zo maar dat Malu gewend geraakt aan het "alleen" bezig zijn. Een klein voorbeeldje misschein: Ik ben superveel thuis en hier willen ze ook de hele tijd bij me zijn of de aandacht krijgen maar daar geef ik niet aan toe, uiteraard krijgen ze aandacht als ik er ben maar niet de hele tijd daardoor hebben ze snel doorgekregen dat lief jezelf bezighouden ook lekkers opbrengt want mams heeft altijd wel ergens nog iets lekkers verstopt wat ze nog niet gevonden hadden, of ik haal er vandaag weer een speeltje uit en hang er 1 dingetje anders in, vaak is dat ook een stimulans om ff zelf bezig te zijn. Het is gewoon zalig om ze zoveel mogelijk bij je te hebben, dat is een feit maar Malu ziet je zo erg graag dat het alleen spelen, zichzelf bezighouden een beetje moeilijk is lijkt me. Probeer misschien stilletjesaan op te bouwen door samen met Malu dingetjes in de kooi te zoeken (bijvoorbeeld lekkers wat je verstopt hebt) en eens je weet dat ze het doorheeft kan je Malu meer en meer zelf laten zoeken, nu kan je haar nog begeleiden, want ook dat is nog nieuw voor haar natuurlijk.
Hoop dat je hier iets aan hebt. O ja, laat je ook een radio spelen als je weg bent? Dan horen ze altijd iets, doe ik hier altijd eigenlijk, vinden ze zalig. Wink
Bericht Zondag 21 December 2008 12:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Malu is te mager  Reageer met quote  

Hoi Jen.. Wat fijn dat het in ieder geval goed gaat met Malu's snaveltje.

Over haar gewicht: is het geen mogelijkheid dat dit komt doordat Malu nog jong is? Ik weet dat die van mij in het begin hartstikke mager waren. Het duurde een tijdje voordat ze echt wat dikker werden.
Weet Gerben wat haar broertjes en zusjes wegen? Je zou die gewichten eens kunnen vergelijken??

Ik zou zeker niet gaan werken met een spuitje om zo voer in te brengen?? (Alleen als ze echt ziek is en dat is ze toch niet?)

Je kan palmolie gebruiken door de juvenile. Hierdoor wordt het wat vetter maar mijn ervaring is dat het niet echt werkt. Tenminste, bij Zazu niet. Hij eet gewoon wat minder.
Over die plekjes waar geen veren groeien.. Zou je eens een foto willen maken als ze nat is?
Bericht Zondag 21 December 2008 12:35 pm
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Hello ladies! Thanks voor jullie reacties.

Erg goede adviezen. Echter de meeste dingen doe ik al. Ik probeer haar zelf te laten spelen, door haar op de boom te zetten en elke keer als ze naar me toekomt, zet ik haar terug. Totdat ik zelf aangeef dat ze weer mag komen. Maar ik denk dat doordat ze het bij Raja niet kan krijgen, zoekt ze het bij mij. Immers had ze wel het sociale contact in de voilere.
Ook ga ik expres niet gelijk naar ze toe als ik thuiskom en moeten ze ook wel eens in de kooi blijven als ik thuis ben. Gewoon om te trainen.
Wat betreft de nootjes. Die lust ze niet. Maar ik ga het toch maar weer proberen op jullie advies. En zonnebloempitjes moet ik misschien maar zelf pellen, want in tegenstelling tot Raja kan ze het niet in één pootje houden en dan kapot knagen. Heeft ze één keer geprobeerd en toen viel die, daarna deed ze het niet meer.
Zaadjes geef ik twee keer per week. Eigenlijk altijd zo gedaan, maar misschien een goeie om even tijdelijk alleen Malu voor het slapen gaan een dosis te geven.
Die propjes lijken me slim, met een stukje appel erin, want dat gaat er altijd in. Maar ja, vult niet echt natuurlijk.

Het zelf zoeken naar eten op de grond doet ze ook gewoon goed, dus dat hoef ik haar niet meer te leren.

Denken jullie dat ze dus in drie dagen tijd zoveel afgevallen zou kunnen zijn? Maar de volgende dag at ze eigenlijk wel weer goed, want het spul was goed uitgehard. Misschien afgevallen van de stress van die avond?

Maar ja, aangezien Sue's vogeltjes ook zo mager waren.... Rolling Eyes Raja was lekker vol op die leeftijd.

Haar ontlasting is goed. Ze heeft soms wel erg grote drollen, maar andere moment weer kleine. Het ziet er sowieso goed uit.

Als ik weg ben, laat ik 9 van de 10 keer de radio aan.

Nee, zo'm spuit vind ik niks, te gevaarlijk. En ze is inderdaad niet ziek. Ze is zo levendig als wat, probeert ook mee te fluiten met Raja. Hilarisch, want dat kan ze nog helemaal niet. Laughing

Ik ga haar straks helemaal nat maken en dan maak ik foto's. Die zet ik wel in mijn dagboek.

Oh ja, goeie tip. Ik zal Gerben vragen wat haar broertjes en zusjes wegen.
Maar ik moet eerlijk zeggen, dat als je over haar buik voelt, je toch echt duidelijk dat middenbot (geen idee hoe dat heet) uit voelt steken.

Pfew, ik ga nog een paar keer jullie verhalen doornemen.
Bericht Zondag 21 December 2008 4:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

De foto's lukken niet meer vandaag. Ik heb haar helemaal doorweekt en geprobeerd foto's te maken. Het is te donker en ze vond het niet leuk, dus ze is erg van slag.
Ik probeer het deze week nog wel een keer.
Bericht Zondag 21 December 2008 6:55 pm
geppy
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hallo jen,
Daar ie dan , wat haar broertje en zusjes betreft. Die kan ik niet meer wegen, ze zijn allemaal weg, maar de laatste is vrijdag weg gegaan en die vond ik ook niet erg dik. Maar het zijn nog jonge vogels hoor en als ze verder goed levendig is.
Mooi zo laten en je moet haar ook niet wegen , daar raak je zelf alleen maar van in de stress.
Ze doet het verder goed, mooi zo laten. Wink
Wat die veertjes betreft , daar moet je even een paar foto's van maken.
Rustig blijven , niet teveel in je hoofd halen en laat je ook niet van alles aan praten.
Alles is wel goed bedoeld , maar zolang ze verder goed te pas is, mooi laten wezen. komt allemaal goed. Surprised

gr gerben Cool
Bericht Zondag 21 December 2008 7:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Idd gewoon buiten haar hoeveelheid pellets even extraatjes geven die wat meer vetten bevatten.
na haar pellets kan je dan een stukje macademia of walnoot geven en voor het slapen een beetje Juvenille als de pellets al op zijn.
Je kan juvenille ook als balletje geven. Dan moet je gevwoon iets minder water toevoegen en dan zo dik maken als stopverf. Je kan er ook hele kleine stukjes noot doorheen doen. Zorg wel dat het echt een klein balletje wordt. je zou er ook palmolie doorheen kunnen doen
Bericht Maandag 22 December 2008 12:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik vond mijn vogeltjes vrij mager. Ik weet nog dat Zazu erg mager was. Iago meen ik ook en Wheezy helemaal. Daarvan kon ik zijn botjes goed voelen. (Het borstbeen)

Het kan dat ze in die drie dagen afgevallen is hoor. Het gaat vaak heel erg snel bij vogels. Vandaar dat je er altijd zo snel bij moet zijn.
Bericht Woensdag 24 December 2008 10:08 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:31 pm
  Berichten van afgelopen: