|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
| mogen gaaien viooltjes |
|
|
ik vroeg het me af. ik las een artikel dat ze eetbaar zijn. zie hier onder
Het klinkt misschien vreemd, maar viooltjes bevatten veel vitamines. Vroeger gebruikte men zowel de bloemen, de bladeren als de wortelen als geneesmiddel. Nu is dat veeleer sporadisch in de vorm van thee die huidaandoeningen zou verzachten. Ook de blaadjes schrijft men nog steeds helende eigenschappen toe, meer bepaald bloedzuiverend en slijmoplossend.
In de keuken gebruikt men viooltjes als ingrediënt of als decoratie. Er wordt zelfs snoep van gemaakt. Jonge bladeren zijn in gekookte vorm eetbaar en bevatten veel vitaminen. Wel raad men aan om geen violen uit plantenzaken in gerechten te verwerken aangezien die besproeid en behandeld worden met chemische stoffen. De bloemen van het maarts viooltje verwerkt men bijvoorbeeld in een salade, in gebak of in dranken. Vooral in zoete gerechten komt het aroma goed tot zijn recht. Mooi meegenomen is het decoratieve van de bloempjes. Ook als versiering doen ze het heel goed op je bord.
[color=][/color]dus...?mogen ze het wel of niet? |
Woensdag 13 Mei 2009 8:39 am |
|
|
esjo
Moderator

Ik zag laatst in het programma "tuinruimers" Rob Verlinde ook viooltjes eten. Zo rauw van de plant
Herman liep afgelopen weekend buiten over de tafel waar ik viooltjes heb staan en wilde een hap nemen. Ik durfde het toch niet aan en heb hem erbij weggehaald.
Ben er dus ook wel nieuwsgierig na. |
Woensdag 13 Mei 2009 8:52 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik heb ze zo wel eens gegeten en ze hebben een beetje een pikante smaak. ze zijn echt lekker. wil ze ook wel eens door een salade doen. ziet vrolijk uit. en juist omdat er veel vit. c in zit denk ik niet dat het schadelijk voor ze is |
Woensdag 13 Mei 2009 10:06 am |
|
|
|
|
Windkracht13
Vlieger
Mag ik ff
Ook ik zou dit wel willen weten, zijn er nog meer bloemetjes die ze mogen eten? Ik weet van paardebloem, maar al het andere??
Hoe zit dit met brandnetels??? |
Woensdag 13 Mei 2009 3:32 pm |
|
|
dragonflyer
Ervaren vlieger
eh brand..dingen ook.. de jonge zover ik weet |
Woensdag 13 Mei 2009 6:06 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Brandnetelthee mag gewoon. Dat is heel erg goed. Ik zou ze geen brandnetelblaadjes geven. Dat doet zeer aan hun voetjes. Tenminste, Zazu is een tijdje geleden over brandnetels heen gewandeld en die werd toen gek van de jeuk.  |
Woensdag 13 Mei 2009 7:28 pm |
|
|
|
|
dragonflyer
Ervaren vlieger
ja das waar.. bij hun heb je dat ook  |
Woensdag 13 Mei 2009 7:38 pm |
|
|
Windkracht13
Vlieger
Ook als het fijn gesneden is?
Of alleen het jonge spul + bloemen geven?
Trouwens, hoe geef je de thee, in het drinkwater of gewoon uit een bekertje? |
Woensdag 13 Mei 2009 8:10 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Brandnetels mogen zeker; als je ze even laat staan nadat ze geplukt zijn, prikken ze niet meer. Of in eivoer/eiprakje gebruiken... (gegarandeerd receptje van mijn opa; er worden kuikens mee gevoerd in de tijd dat meneer Versele laga/Orlux nog aan zijn productieduim zoog).
Paardenbloem inderdaad, viooltjes zowel de 'wilde' kleine als die grotere die je in de winkel koopt maar dan moet je wel zeker zijn dat je de juiste soort hebt EN dat ze onbehandeld zijn. Madeliefjes mochten ook, dacht ik? |
Woensdag 13 Mei 2009 9:24 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
ja madeliefjes mogen ook.
dit mag allemaal
Een bonte mengeling van eetbare bloemen
Je moet ervan houden, maar als het gerecht goed is klaargemaakt, blijken eetbare bloemen een delicatesse en even zoveel smaak te hebben als wat voor kruid dan ook.
Bloemblaadjes van Begonia zijn als kleuraccent en als kruid in een gemengde salade heerlijk. De Begonia heeft een fris pikante, peperige smaak.
Koriander
Bloemblaadjes van de Begonia zijn ook goed te combineren met die van vlijtig Liesje.
Bloemen van de koriander smaken uitstekend in Thaise gerechten, salades en soepen. De sterkste aroma hebben de bloemen, die zich halverwege het gewas bevinden. Van korianderblaadjes is met olijfolie een pestosaus te maken. Heerlijk over maiskolf. Verdeel de korianderbloemetjes over het gerecht.
Lavendel
Lavendelbloemen zijn over ijs uitgestrooid erg lekker. Ris de bloemen van de aar, verwijder de steeltjes en groene delen.
Munt
De bloemen zijn goed te gebruiken in vruchtencompote, vleesgerechten en in marinades voor vlees.
De blaadjes van de munt zijn natuurlijk uitstekend te combineren met ijs. Daarnaast smaken de bloemen lekker over aardbeien, in een vruchtensalade en sla. Hoe kleiner de bloem, des te sterker het smaakaroma.
Behalve dat een bloem van de Oostindische kers het bord prachtig siert, voegt
Oostindische kers
de bloem buitengewoon veel smaak toe aan aardappelgerechten, diverse kaassoorten en salades. De smaak is kruidig peperachtig. De reuk is ook kruidig.
Roos
Wie had gedacht, dat rozen alleen maar goed genoeg zijn om aan je liefste te geven of dat de blaadjes ervan alleen maar goed zijn om parfums mee te bereiden, zal zich toch eens moeten wagen aan de tere smaak van het blad. Rozenblaadjes zijn uitstekend om groene salades van kleur te voorzien, om desserts mee te sieren en beter te laten smaken en om een enkel blaadje aan
Vlijtig Liesje
gemengde vruchtendrankjes toe te voegen.
Zo uit de vensterbank op het bord. Dat kan met de bloembladen van vlijtig Liesje. Verrukkelijk door de radijsachtige smaak. Goed te gebruiken als garnering van salades.
Thijm
Ook een goede vervanging van bloemblaadjes van Begonia als u die te sterk vindt.
Wat is er heerlijker dan blaadjes van thijm bij een lamsgerecht? In tegenstelling tot de blaadjes zijn de bloemen zoetig van smaak. Thijm bloemblaadjes passen uitstekend over Hüttenkäse, soorten brie en tomaatgerechten. Ook prima te gebruiken in ijscoupes. |
Donderdag 14 Mei 2009 7:26 am |
|
|
Ann
Beginnende vlieger
|
Misschien heeft iemand hier wel daslook in de tuin staan ? Die bloemen mag je ook geven. Hetzelfde met de bloemetjes van tijm, rozemarijn, basilicim. Kruidenbloemen dus.
De bloemen van pompoenplanten en courgettes mogen ook. En ik heb een paar hibiscusplanten waar ik zo nu en dan een bloemetje in hun eten van verwerk. |
Donderdag 14 Mei 2009 2:13 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ja als je de hibiscusbloem uit de knop trekt heb je een beetje honing aan de achterkant zitten. is heel lekker. ik doe dat wel vaker. |
Donderdag 14 Mei 2009 2:14 pm |
|
|
|
|
dragonflyer
Ervaren vlieger
zo jullie hebben er verstand van, petje af hoor..
peterselie en kruiden uit de tuin gaf ik al.. en paarde bloem
imaar die andere dingen nooit aangedacht..  |
Donderdag 14 Mei 2009 6:02 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik weet veel dingen van horen zeggen en dan zelf eerst proeven en uitproberen. ook in gran canaria ging had ik een vogelarts die mijn grijsjes behandelde en die gaf ook heel veel tips mee. |
Vrijdag 15 Mei 2009 7:35 am |
|
|
Assie
Vlieger
ik heb dat programma van rob verlinden ook gezien,met die viooltjes die gegeten werden
ik had vorige maand een grote mand met viooltjes op de tuintafel gezet prachtig
de volgende dag had ik alleen nog groene steeltjes
ons konijn had alle viooltjes opgegeten
de hortensia is ook kaalgevreten
of gaaitjes ze mogen weet ik niet,maar konijnen worden er niet ziek van
misschien niet de goeie tip maar wel goeie tip voor konijnenliefhebbers hihihi |
Vrijdag 15 Mei 2009 8:00 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:29 pm
|
|
|
|
|