|
|
|
PeCe
Vlieger
|
|
|
|
quote:
Originally posted by Whisper
Jij hebt nog veel te leren?? Ik ben nu voor de derde keer PeCe's uitleg aan het lezen en heb nog steeds zoiets van "hoe werkt dat kiemen??".
Wil je de korte versie?
---------------------
Koop kiemzaad, leg het een paar uur in het water, leg het zaad vervolgens in een droog bakje en wacht af. De kans is groot dat je (makkelijk voorbeeld oude aardappels) na enige tijd de kiemen ziet uitlopen. Dan zijn ze het beste en volop vitaminen dus super goed voor je vogels.
---------------------
Nadeel van deze korte versie is dat je veel geluk moet hebben.
Vandaar dat er meerdere methoden zijn. Het gaat namelijk om het vochtig houden van het kiemzaad, zonder ze continu onder water te houden. Door het vocht kan het kiemzaad uitlopen en de lucht helpt daarbij. Omdat het vocht ook voor schimmel kan zorgen moet je de zaden regelmatig spoelen.
Plat gezegd en heel kort door de bocht kan je het vergelijken met rijst. Teveel water en je houdt kleffe troep, te weinig water en het blijven harde korrels. Goede rijst is lekker en genieten we van. Hetzelfde geld voor kiemzaad, alleen heeft die dus ruim een dag nodig om op natuurlijke wijze uit te lopen.
Je zal zien dat het eigenlijk eenvoudig is. Net als met de rijst, kiemzaad laten kiemen heb je water en tijd voor nodig, meer niet. Om het goed te doen, daar kom je na een paar keer wel achter is het dus beter om het kiemzaad te spoelen en schoon te houden, hoe je dat wilt doen, dat ik een ieders eigen keuze.
---------------------
Misschien is het een idee voor Sue om het onderwerp kiemzaad apart, mogelijk sticky te behandelen. Er zijn diversen in geïnteresseerd en veel meer die kennis van zaken hebben. Die kunnen hun knowhow toevoegen, mogelijk gebeurt dat niet omdat het onderwerp (in titel) niet over kiemen gaat. |
Dinsdag 24 Maart 2009 12:19 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Is het goed als ik in het weekend een dagboekpagina hierover maak? Dan heb ik wat meer tijd!
Dan maak ik meteen wat plaatjes! |
Dinsdag 24 Maart 2009 7:40 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
PeCe, zo is het duidelijker. Bedankt!
Dat vochtig houden, kan dat door ze om het uur nog eens om te spoelen?
Sue, plaatjes zouden fijn zijn! |
Dinsdag 24 Maart 2009 8:18 am |
|
|
|
|
PeCe
Vlieger
|
Het spoelen is afhankelijk van temperatuur en gekozen methode. Ik weet dat er mensen zijn die het kiemzaad in het begin om de 2 uur spoelen. Met mijn bio-set doe ik het gemiddeld maar 3 keer per dag.
Op warme zomerdagen spoel ik het koemzaad vaker dan wat hiervoor staat beschreven, want dan gaat het kiemen sneller, maar is de kans op bacteriën (en zurige stank) groter. De regelmaat is kwestie van gevoel en methode. Maar om standaard om de 2 uur (1 kan volgens mij ook wel als je het zou willen) te spoelen, dat kan op zich geen kwaad. |
Dinsdag 24 Maart 2009 12:50 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ik gaf Sol net een stukje met de hand. Hij beet het bloemachtige dingetje op het einde af en keek me toen heel verwachtingsvol aan. De rest van de scheut negeerde hij. Lijkt me dat hij een deel nog lekkerder vindt dan de rest van de tauge.
Ik heb vanochtend trouwens wortel, tauge en broccoli samen in het snoepbakje gedaan. Vooralsnog vindt hij tauge het lekkerst, gevolgd door broccoli en daarna wortel. Maar dat is ook preecies de omgekeerde volgorde waarin ik ze in zijn dieet geintroduceerd heb, dus misschien is nieuwer gewoon lekkerder . |
Dinsdag 24 Maart 2009 2:08 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hahaha verandering van spijs doet eten. Hij lust veel meer dan het stukje fruit lees ik, hij lust zowat alles!
Ze gaan vanzelf de rest van de scheut ook waarderen.  |
Woensdag 25 Maart 2009 7:18 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Sue, hij lust tot nu toe inderdaad alle groenten die ik hem voorzet. Dat had ik echt nooit verwacht, omdat hij sommige soorten fruit laat staan en de meeste gaaitjes fruit prefereren boven groenten. |
Woensdag 25 Maart 2009 8:34 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:29 pm
|
|
|
|
|