Mogen ze tauge?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Whisper
Kamikaze piloot

Mogen ze tauge?  Reageer met quote  

Mogen vogels tauge?
Bericht Zaterdag 21 Maart 2009 11:20 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Mogen ze tauge?  Reageer met quote  

Tauge, zijn dat geen mungboon-kiemen? If so dan mogen ze dat gewoon hebben. Smile
Bericht Zaterdag 21 Maart 2009 11:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Mogen ze tauge?  Reageer met quote  

Even gegoogled:

Taugé is de ontkiemde mungboon, ook wel katjang idjo ("groene boon") genoemd. Het wordt vaak gebruikt in de Chinese keuken, onder andere in loempia's. Taugé is rijk aan vitamine B, vitamine C en ijzer.

Mungbonen zitten ook in kiemmixen voor vogels. Smile
Bericht Zaterdag 21 Maart 2009 11:25 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ah ok. Tauge hebben we namelijk vrij vaak in huis, dus dan kan ik eens kijken of Sol die ook lust.

Bedankt!
Bericht Zaterdag 21 Maart 2009 11:27 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Kiemen zijn hartstikke gezond! Heb je zelf een kiembakje?
Je kan dan ook andere kiemen proberen. Alfalfa is heel erg gezond!
Bericht Zaterdag 21 Maart 2009 11:31 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik heb geen kiembakje, hoe werkt dat?
Bericht Zaterdag 21 Maart 2009 11:33 am
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Taugé zoals de anderen hebben aangegeven is geen probleem. Is zonder meer een leuke en goede aanvulling op het voer.

Wat het kiemen betreft, ondanks kort zoeken, kan ik helaas geen kiem-topic op dit forum vinden waar ik je heen kan verwijzen. Want er zijn diverse mensen die het voer kiemen. Hiervoor zijn verschillende methoden beschikbaar.
Allereerst natuurlijk het kiemzaad
dan variabel, het hulpmiddel om het kiemzaad te kunnen laten wellen.
Drie en idem logisch tijd en acceptabele temperaturen. Want bij kou zal kiemen niet zo goed gaan, maar op kamertemperatuur gaat het vaak al goed genoeg. Dan moet je dus een plekje in de huiskamer of warme keuken vrij maken.

Het principe is "eenvoudig". Kiemzaad moet enige tijd in het water, daarna "droog" kunnen wellen. Tussentijds spoelen om schimmelvorming tegen te gaan en eventueel vers water op te kunnen nemen in het kiemzaad. Na ruim een dag, (afhankelijk van de methode soms twee dagen), zie je puntje uit het kiemzaad ontluiken. Dan is het ideaal om het te geven, want dan is het het meest voedzaam.

Je kan het kiemzaad in een eenvoudige keukenzeef doen, regelmatig spoelen en even omschudden als het teveel op elkaar ligt. Maar er zijn ook goedkope en duurdere oplossingen om het kiemzaad in te doen.

Ik gebruik zelf een bio-set, met kiembakjes en waterdoorloop. Werkt goed en compact. Een voorbeeld incl.prijs kan je zien op klik hier, deze pagina van de vogelkelder.
Een nieuwere en duurdere optie wordt door Parrotparadise (die veel met gezonde en organische producten bezig is) op de markt gebracht. Namelijk met glazen potten en een kantelprincipe. Klik hier, voor deze optie

Met wat zoeken zal je misschien nog wel een paar opties vinden, vaak duurder dan de bio-set. De methode met een zeef of glazen schaal is het goedkoopste, maar werkt niet altijd even goed. Het is maar wat je wilt proberen.
Bericht Zaterdag 21 Maart 2009 7:40 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je kan het ook gewoon in een bakje doen hoor. Je moet heel veel spoelen anders gaat het echt raar ruiken.
Hier kan je geloof ik bestellen: http://www.denieuweband.nl/pro.....pen/2/750/ (Gecertificeerd biologisch, helaas is dit bij vogelvoeding nog niet mogelijk in Nederland)
Bericht Zondag 22 Maart 2009 6:34 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Jeetje, bedankt om deze bonen ook ff aan te halen Whisper, kende ik niet eens. Ik heb nog zoveel te leren Embarassed
Bericht Zondag 22 Maart 2009 8:51 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Jij hebt nog veel te leren?? Ik ben nu voor de derde keer PeCe's uitleg aan het lezen en heb nog steeds zoiets van "hoe werkt dat kiemen??". Laughing
Bericht Maandag 23 Maart 2009 9:05 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hahahaha, troost je, kiemen is nog niet iets waar ik me zo direct aan durf wagen, ik heb nogal faalangst en dan wil je eerst zekerheid vooraleer je iets doet Stom! Stom!
Bericht Maandag 23 Maart 2009 10:55 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik heb de tauge net geprobeerd en die wordt verslonden. Dat is nu al broccoli, worteltjes en tauge die Sol niet zomaar eet maar echt lekker vindt. Veertje

En ik maar denken dat hij alleen van fruit houdt Embarassed.
Bericht Maandag 23 Maart 2009 6:13 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Way to go! Very Happy Hartstikke goed dat hij zoveel gezonde dingen lekker vindt. Broccoli kiemen zijn misschien ook te proberen? En alfalfa?
Bericht Maandag 23 Maart 2009 6:16 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Alfalfa heb ik nog niet geprobeerd, misschien volgende week Smile. Broccolikiemen heb ik zelfs in de groene winkel nog niet gevonden.
Bericht Maandag 23 Maart 2009 8:02 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

He? Nog niet gevonden? Hier verkopen ze ze wel en ik moet zeggen: ze zijn hartstikke lekker! Ik weet bijna zeker dat Sol dat ook vindt. Razz
Ik ben benieuwd wat hij van alfalfa vindt.
Bericht Maandag 23 Maart 2009 8:06 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:29 pm
  Berichten van afgelopen: