|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| Naast pellets ook zaad! |
|
|
Ja, ik gaf Otto, onze eerste gaai, altijd zaad. Op een bepaald moment, toen hij ongeveer een half jaar was, werd over gezegd dat zaad slecht was en dat pellets zoveel beter waren. Pellets: daar zit alles in, dan weet je zeker dat ze alles krijgen enz.
Ik heb Otto toen geprobeerd Nutribird te geven. Dit vond hij niets. Hij at het wel. Hij werd heel sacherijnig en bijterig. Dus toen toch besloten weer zaad te geven en Otto werd weer lief.
Uiteindelijk heb ik Roudybusch gevonden. Deze pellet vinden ze allemaal lekker (behalve Joris nog, die haalt zijn snavel op voor welke pellet dan ook). Hierbij werden de vogels vrolijk en gezond.
Nu weten jullie dat ik Joris bij Kea vandaag heb. Hij gaf mij veel uitleg over eigenlijk wel alles. Het meest fascinerende vond ik wel dat hij naast pellets ook zaad adviseerd. Ik ben eens gaan rondvragen bij kwekers hier in de omgeving en eigenlijk zijn ze het er allemaal over eens: een gaai moet ook zaad tot zijn beschikking hebben naast een pellet. De pellet zorgt voor alle goede voedingstoffen, het zaad heeft de natuurlijke werking zoals dat in de natuur ook is.
Vanaf dat moment ben ik gaan experimenteren. Ik heb het door Kea geadviseerde zaad genomen voor al mijn gaaien: Prestige Loro Parque. Hieronder de verschillen in gedrag van de gaaien:
- Otto is vrolijker en speelser dan voorheen. Hij gaat soms expres zo gek mogelijk doen om mijn aandacht te trekken. Als ik hem eruit haal, speelt hij meer (voorheen ging zijn voorkeur alleen uit naar knuffelen) en is zijn uithoudingsvermogen groter.
- Luna had toch nog ondanks de behandeling de neiging te plukken, hetzij in lichte mate. Sinds ze het zaad krijg (nu een week) is er geen veertje meer te vinden!
- Sterre is veel speelser en actiever. Hij is een echte acrobaat geworden.
- Weekamp is zijn schozifrene gedrag kwijt: bij je zitten, niets aan de hand en ineens bijten. OF er persé niet uit willen en bijten, dat soort dingen.
- Gogo is zijn gilgedrag kwijt én zijn bijtgedrag. Hij is gewoon super lief geworden!
- Sunny is gewoon nog heel jong en at nog niet zo lang pellets. In veranderingen kan ik daar weinig over zeggen.
- Joris eet alleen nog maar zaad. maar ik blijf het proberen met hem ook de pellets aan te bieden!!
Ik bied ze dus bewust allebei aan. Ik vind de gedragsveranderingen geweldig en voor zichzelf spreken. Er is hier niets veranderd dan alleen het eten, dus moet ik wel de conclusie trekken dat dit een verband heeft....een heel positief verband!!
Opvallend vind ik ook dat ze het allebei blijven eten. Ze vinden zaad lekkerder, maar dit houdt niet in dat ze geen pellets meer eten.
Als ik hier nu bij de gaaien zit en om me heen kijk, zijn ze allemaal heerlijk aan het spelen en rommelen en zie ik alleen maar blije en actieve gaaien! Wat kan ik me nog meer wensen!! |
Vrijdag 6 Februari 2009 9:52 am |
|
|
Sarah
Moderator

Enkel pellets zijn ook niet zo gezond voor hun maagje meende ik. Hier krijgen ze ook zaadjes naast hun pellets, met zaadjes moet hun maagje meer werken, pellets zorgt eerder voor een lui maagje. Het enige wat ik doe bij de zaadjes (heb dezelfde als jij hebt) is de pinda's eruit vissen, die krijgen ze niet, voor de rest wel.  |
Vrijdag 6 Februari 2009 9:59 am |
|
|
esjo
Moderator

Ik geef ook zaad bij, om de klier en spiermaag actief te houden.
Ik heb daar ooit eens een artikel over gelezen en daar kon ik me helemaal in vinden.
Herman krijgt over de hele dag pellets en rond een uur of 17.00 uur krijgt hij wat zaadjes erbij. En hetzelfde geldt vor Sammie en Moos
Dat het ook het gedrag beinvloedde wist ik niet maar super om te lezen dat het bij jou zo positief uitpakt  |
Vrijdag 6 Februari 2009 10:48 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
|
|
|
Ja, ik vond het zo wonderlijk! Dat moest ik natuurlijk wel met jullie delen.
Met dank ook eigenlijk aan Kea!! Die heeft dat gezegd vanuit Joris en toen ben ik eens verder gaan onderzoeken en zelf gaan nadenken.
Bij Gogo had ik sowieso niet echt een goed gevoel bij de pellets alleen, maar kon het verder niet onderbouwen. Toen ik bij hem het grote verschil zag (en hoorde..en voelde...haha) vond ik het voor Luna ook erg belangrijk en de rest ben ik toen ook zaad gaan geven. Ik vind het verschil echt wonderlijk.
Vanochtend bijvoorbeeld.... rond half 7 sta ik eigenlijk altijd op en dan krijgen de kindjes ook eten. Ik was alleen nog super moe dus ben daarna weer even naar bed gegaan om nog wat te slapen (hoef pas om 16 uur te beginnen met werken...héérlijk!!!) En rond 9 uur werd ik gewoon wakker omdat ze allemaal druk aan het spelen waren en dat gebeurd natuurlijk nooit stil! Dat heb ik dus eigenlijk de laatste tijd nooit meegemaakt. En ondanks dat het mijn slaap wel verstoorde, vond ik het toch heerlijk om te horen! |
Vrijdag 6 Februari 2009 10:54 am |
|
|
Ann
Beginnende vlieger
|
Ondanks hun gesmul en gesmikkel van pellets, birdiebread en mix blijven ze hier ook nog alle 5 verzot op zaad en ze krijgen het ook regelmatig. Zaad alleen geven is niet goed, maar het hoort wel bij hun voeding  |
Vrijdag 6 Februari 2009 2:57 pm |
|
|
Aagje, Calimero & Ini
Kuikentje
hier krijgen de aga's s'avonds ook een beetje zaadjes, ik zou ze niet eens het plezier willen ontnemen, ik krijg altijd een heel concert als het zaadjes tijd is en als ik te laat ben zijn ze geiriteerd, boos en gaan ze nog harder schreeuwen, zo grappig  |
Vrijdag 6 Februari 2009 4:11 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Anders gezegd... variatie is de 'way to go'
Ben blij om te lezen dat ze het zo goed doen bij jullie, Egwene  |
Vrijdag 6 Februari 2009 4:12 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Ik geef 1 keer per week alleen zaad en geen pellets
vind het trouwens vreemd dat Joris geen pellets wil, hij komt toch bij kea vandaan die geeft toch ook pellets aan zijn vogels? |
Vrijdag 6 Februari 2009 4:15 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Naast pellets ook zaad! |
|
|
Wat een verandering zeg!
Op zich hoor je het gedrag wat Otto vertoonde wel vaker als je ze overzet. ('t Hoort er een beetje, laten we maar zeggen) |
Vrijdag 6 Februari 2009 4:38 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

quote:
Originally posted by millie
Ik geef 1 keer per week alleen zaad en geen pellets
vind het trouwens vreemd dat Joris geen pellets wil, hij komt toch bij kea vandaan die geeft toch ook pellets aan zijn vogels?
Klopt millie, maar onze Jos wou in het begin ook niets van pellets weten. Hier heeft het schandalig lang geduurd eer hij eraan begon. Uiteindelijk at hij Harrison, daarna vond hij ze leuker om naar mijn kop te gooien en ben ik naar Scenic over gestapt, nu eet hij ze keurig. Maar, Jos at geen pellets de eerste 6 maanden, toch niet zoals je zou verwachten. |
Zaterdag 7 Februari 2009 7:11 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Wat een verwende gaai! Maar da's ook niet zo vreemd met zo'n mams.  |
Zondag 8 Februari 2009 6:54 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ja, hij at het echt niet, heb hem het aangeboden zoals Kea had voorgeschreven. Hij zat op een gegeven moment helemaal met een leeg maagje op de grond rond te lopen. Dus toch maar zaad gegeven en toen ging het weer goed.
Vandaag toevallig pellets gegeven ipv zaad en meneertje zit nu lekker te smikkelen. HIj at toen ik het gaf 1 pelletje en stopte er toen mee als een soort staking. Ik denk ik ben toch de hele dag thuis om het in de gaten te houden, dus hij krijgt echt geen zaad nog. En nu zit hij volop te eten van de pellets. Na 3 weken....best snel, toch?  |
Zondag 8 Februari 2009 8:38 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

quote:
Originally posted by Sue
Wat een verwende gaai! Maar da's ook niet zo vreemd met zo'n mams.
Are you tallking to me???  |
Zondag 8 Februari 2009 9:02 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
mijn pyrrhurajes krijgen trostgiers en pellets om zelfstandig te worden.
ze eten allen gelijk pellets :s rare kippen die van kea  |
Zondag 8 Februari 2009 4:52 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hahahahaa, zal het maar niet aan Joske zeggen denk ik  |
Zondag 8 Februari 2009 9:23 pm |
|
|
|
|