|
|
|
Coco-tje
Kuikentje
|
| Natuurlijke voeding vogels |
|
|
Hallo allemaal,
Ik weet niet of er al een topic over dit onderwerp is, maar ik heb een vraag over de voeding van vogels.
Naast mijn 2 vogels heb ik ook nog een hond. Ik voer deze hond sinds een paar maanden uitsluiten rauw, vers vlees. Ik weet niet of mensen met honden hier op het forum mee bekent zijn (barf, nrv, kvv en dergelijke), maar ik wil weten of je ook zoiets dergelijks voor papegaaien/parkieten hebt. Wat ik ermee bedoel is; ik voer nu pellets, fruit, zaad en groente. Pellets heb ik in Utrecht aangeraden gekregen, maar eigenlijk ben ik het niet zo mee eens. Wat ik wil is zo dicht mogelijk bij de natuur blijven en ik wilde weten of er meer mensen zijn die er zo over denken.
Misschien een beetje domme vraag en ik weet het ook niet zo goed te omschrijven, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Groetjes Rianne |
Maandag 28 September 2009 10:07 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik ben het totaal met je eens qua natuurlijke voeding. Ik voer ze ook pellets, maar meer omdat ik vind dat ze dan in ieder geval alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Ik vind de pellets echter niet de belangrijkste voedingsbron voor ze. Ze krijgen uiteraard ook groente/fruit, ze krijgen hier nootjes, gewoon droog zaad en kiemzaad. Buiten de pellets om denk ik dat ik ze al het natuurlijke eten geef wat ze anders ook zouden eten.
Ik ben van mening dat het beter voor ze is en ze zich er prettiger bij voelen. Ik ben me er ook van bewust dat ze hier in gevangenschap(klinkt negatief, maar bedoel ik niet zo) anders leven en andere gewoonten hebben. Ik denk dat je daarom als verzorger(ster) er extra allert op moet zijn dat ze wel alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben.. |
Maandag 28 September 2009 10:29 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
vragen zijn niet dom, het is dom om niet te vragen.
nee voor vogels is er eigenlijk niet iets zoals voor honden. Barf is bekend hier, maar voor vogels is dat er niet. wat je zelf kan doen is proberen zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven en daar dingen van aan te bieden. ik weet dat gaaien wel eens insekten en larven eten en dat mag je ook aanbieden. onze kaketoe eet graag eens een waterslakje of een regenworm. verder krijgen onze gaaien voornamelijk zaadvoer, een grote variatie aan zaden, verse groenten en fruit. ik denk dat we daar al een stuk dichter mee bij de natuur zitten. pellets worden niet echt gewaardeerd en niet graag gegeten. ik bied het wel eens aan in de vorm van een snoepje, maar ze eten het niet echt graag. daarom dus zaadvoer bij ons.
is dit misschien een goed antwoord waar je wat mee kunt doen? |
Maandag 28 September 2009 10:30 am |
|
|
|
|
Coco-tje
Kuikentje
|
Bedankt voor jullie antwoorden!
Dan weet ik hoe ik verder moet gaan met ze Wat ik vergeten was bij te zetten is dat ze sinds kort ook verschillende soorten noten krijgen, maar daar moeten ze nog wel aan wennen.
Maar kun je halsbandparkieten ook regenwormen geven?
Ik heb van de DA weleens gehoord dat ze in de natuur ook aarde/klei eten,
weten jullie misschien of dit waar is en waarom ze dat dan doen? |
Maandag 28 September 2009 11:23 am |
|
|
Coco-tje
Kuikentje
|
quote:
Originally posted by Egwene
Ik ben het totaal met je eens qua natuurlijke voeding. Ik voer ze ook pellets, maar meer omdat ik vind dat ze dan in ieder geval alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Ik vind de pellets echter niet de belangrijkste voedingsbron voor ze.
Zo ongeveer doe ik het ook, ik vind pellets ook niet de belangrijkste voeding.
Ik geef pellets van het merk nutribird (op het forum hoor ik er niet zoveel positive reacties op), mijn vogels zijn ze inmiddels wel gewend om te eten, maar als ik op de verpakking kijk naar de ingredienten staan er veel dingen tussen die je zelf ook gewoon zo kunt geven.  |
Maandag 28 September 2009 11:27 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ja de aarde/klei eten ze wel eens als ze een bepaald iets hebben gegeten om hun maag dan daarna te beschermen. maar je hoeft hen dit niet te geven. je kan ze natuurlijk wel wieken en dan in het gras laten lopen.
een ahlsbandparkiet mag ook regenwormen eten hoor. alle gaaien kunnen dat, alleen, net als bij mensen wil de een het wel en de ander niet. je kan het aanbieden. hoef je niet af te wassen, zo uit de grond en dan kun je het in het bakje leggen en kijken wat hij er mee doe. |
Maandag 28 September 2009 11:44 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik denk dat het aan de gaai ligt welke pellet het beste werkt voor de gaai. Sommige doen het erg goed op Nutribird, maar die van mij hier vinden ze niet lekker en worden er enorm sjacherijnig van. Op de Scenic die ik ze geef zijn ze een stuk levendiger, vrolijker, speelser en zien ze er beter uit.
Ik geef ze hier ook verschillende nootjes en in het begin waren ze ook wel wat kieskeurig, maar nu zijn ze er echt dol op! |
Maandag 28 September 2009 11:48 am |
|
|
Coco-tje
Kuikentje
|
Oke. Regenwormen ga ik dan eens proberen, ik ben benieuwd  |
Maandag 28 September 2009 11:58 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ook die kleine meelwormen die ze aan roodborstjes geven, vallen ook in de smaak |
Maandag 28 September 2009 12:29 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:30 pm
|
|
|
|
|
|