Niet gaan slapen met een lege krop!

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Sue
Moderator
Moderator

Niet gaan slapen met een lege krop!  Reageer met quote  

Ik las ergens anders dat het gaan slapen zonder voeding in de krop zeer ongezond is omdat de spijsvertering op gang moet blijven in de nacht.

Bij kleine vogels kan het gaan slapen zonder voeding in de krop al na 1 nacht leiden tot de dood. (Door bloedingen die dan ontstaan)

Ook voor grotere vogels is het gaan slapen zonder voeding in de krop zeer slecht!
Doordat de spijsvertering stopt kan er een bloeding optreden..

Dit is vooral van belang te weten als je je papegaai overzet op pellets/ander voer.
Mocht je papegaai niets van zijn nieuwe voer hebben gegeten, zet hem dan een klein beetje van zijn oude voer voor! Smile
Bericht Donderdag 24 Februari 2005 10:04 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
jamy_nl
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Helemaal mee eens!!!!!

Ik las ook ergens dat sommige mensen denken er goed aan te doen bij het overzetten naar pellets, de "dan maar een daagje zónder eten, des te meer honger heeft ie morgen" praktijk toe te passen!!! Fout !!!!!!
Zo gaat het niet sneller, het gaat gewoon falikant verkeerd!

Overzetten kan best een tijdrovende klus zijn, maar doe het ajb met je gezonde verstand!!
En wíl je gaaitje niet over, dan niet! Een goede uitgebalanceerde voeding is vele malen belangrijker dan doen wat "anderen" zeggen of doen!!
De gezondheid van je gaaitje staat altijd voorop en als eigenaar/verzorger ben jezelf verantwoordelijk voor het wel en wee van je diertje, niet een ander!

pfffff moest me even van het hart hoor, je hoort en leest zulke rare berichten soms Confused
Bericht Zondag 27 Februari 2005 1:44 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik denk wel dat je je gaaitje bepaalde 'goede' dingen moet blijven aanbieden.

Ik heb gelezen dat bepaalde groenten bijvoorbeeld alleen maar in de zomer worden geaccepteerd. Of met 'vlagen'..
Ik denk dat je niet te snel op moet geven als je gaai iets niet lust..
Gewoon blijven proberen! Smile
Bericht Maandag 28 Februari 2005 11:42 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
jamy_nl
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hoe kan het ook anders ..... alweer helemaal mee eens Smile

Mijn reactie (helaas gegeven voordat ik je voortreffelijke waarschuwings item op je "hoofdsite" las) was bedoeld voor de onervaren eigenaren die, onzeker of ze het wel goed doen, álles wat aangeraden wordt gaan uitproberen.

Wat voor de ene gaai wel geldt, gaat niet op voor de andere!! maar is dat ook niet zo bij mensen??? Wink
Bericht Woensdag 2 Maart 2005 1:26 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ha ha ha, Smile

Ik denk dat je, als je heel erg onervaren bent, veel te snel dingen aanneemt. (Zoals ik destijds, wat me duur is komen te staan met Iago! -http://www.fluffies.org/d_handopfok.htm-)

Ik denk dat als je meer weet, en verschillende meningen hoort, je zelf wel je 'eigen' weg vindt. Niemand houdt zich aan één mening.
Hetzelfde als met bepaalde theoriën als 'uitersten' op een continuüm, tussen die twee 'uitersten' zijn oneindig veel andere theoriën en zienswijzen mogelijk..
Ik denk wél dat je altijd open moet blijven staan voor veranderingen, of je er in ieder geval in verdiepen, alvorens een mening daarover te vormen..
'Star' zijn is geen goede eigenschap.. (Vind ik)
Ik zie best vaak mensen die naar eigen zeggen al jaren ervaring hebben. Dat is al jaren goedgegaan, dus waarom zouden zij veranderen?
Ik vind dat jammer, want met deze houding zou de mensheid nooit verder gekomen zijn dan bijvoorbeeld paard en wagen..

Ehm, ik zie dat ik redelijk ben afgedwaald.. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat meningen over de verzorging/opvoeding van papegaaien met de tijd bijgesteld (of in ieder geval heroverwogen) worden, en dat er een grote diversiteit aan meningen is (en een nog grotere diversiteit aan vogelkaraktertjes) waarvan de één iemand beter ligt dan de andere.. Smile
Bericht Woensdag 2 Maart 2005 9:56 am
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Als je papegaai op harrisson pellets zit, mag je 10% van de dagelijkse voeding bijvoeren aan groente,fruit, een walnoot of macadamianoot(nooit pinda's)gekookte aardappel (zonder zout) Bijvoeren is echter geen must.Alles wat ze nodig hebben zit in de pellets in de juiste hoeveelheden.
Noten geven we ongebrand en ongezouten.Zout is giftig voor papegaaien omdat ze niet kunnen afscheiden zoal mensen dat doen.Alle fruitsoorten zijn goed, behalve avocado(giftig voor gaaien)
Bericht Woensdag 23 Maart 2005 10:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
LaSignoraMusica
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ik geef zelf aan Tabu 's morgens een stukje appel of een druif, vervolgens 20 Harrisson's pellets, tussen de middag wat gemengde nootjes en vruchten van De Vogeljungle, of ( meestal wanneer ik zangles geef) 2 x in de week een palmnoot, tussen 4 en 6 Juvenile, aangemaakt met brandnetelthee en Sunshine Factor toegevoegd( 2x in de week dus niet i.v.m. de hele palmnoot die Tabu krijgt), en dan tussen half 6 en 6 weer 20 brokjes Harrisson's HPC. Om de dag brandnetelthee of water met een scheutje biologische appelazijn. Verder af en toe vruchtensap, of een stukje wortel etc. Ik hoef haar niet meer om te zetten naar ander voer. Ik heb ooit papegaaiensnoepjes van een vriendin gehad. Daar zit zaad in. En soms krijgt ze iets dergelijks van de medewerkers bij Intratuin. Met dat erbij, heb ik toch ook maar een bakje met maagkiezel opgehangen. Daar kan ze uit pakken als ze behoefte heeft.
Bericht Woensdag 23 Maart 2005 11:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Heijtje
Zout is giftig voor papegaaien omdat ze niet kunnen afscheiden zoal mensen dat doen.Alle fruitsoorten zijn goed, behalve avocado(giftig voor gaaien)

Hmmm, ik snap dat je geen dingen met veel zout mag voeren, maar.. Zit er in de Harrison pellets geen zeezout?

Ingredients: *Ground Shelled Sunflower Seeds, *Ground Hulless Barley, *Ground Soybeans, *Ground Shelled Peanuts, *Ground Green Peas, *Ground Lentils, *Ground Yellow Corn, *Ground Rice, *Ground Toasted Oat Groats, Psyllium, Sun Dried Alfalfa, Calcium Carbonate, *Spirulina, Montmorillonite Clay, Ground Dried Sea Kelp, Vitamin E Supplement, Sea Salt , Vitamin A Supplement, Vitamin D3 Supplement, Niacin Supplement, Vitamin B12 Supplement, Riboflavin Supplement, d-Calcium Pantothenate, Pyridoxine Hydrochloride, d-Biotin, Thiamine Mononitrate, Sodium Selenite.
Bericht Donderdag 24 Maart 2005 10:00 am
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Klopt, maar precies in de hoeveelheden zoals die nodig zijn.Wij kunnen een teveel aan zout lichamelijk verwerken, een papegaai dus niet.Tuurlijk gebeurd het wel eens dat ze gezouten chip pikken en één keer zal ook niet zoveel kwaad kunnen maar als het teveel wordt gaat het niet goed.
Bericht Donderdag 24 Maart 2005 10:07 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Krijgen wij daar ook geen rare aandoeningen van? Wink

Ik vraag vaak, als ze het al krijgen, om ongezouten frietjes..
Of ik neem juvenile mee in een zakje.. Smile
Bericht Zaterdag 26 Maart 2005 11:07 am
petra76
Fladderaar

re:  Reageer met quote  

Ik geef Paco geen pellets, maar gewoon papegaaien voer wel vet en zout arm met een minimum aan zonnepitten.
Daarnaast vind ik het gewoon leuk bij te voeren. Als ik aardappels schil gaat er gelijk een stukje naar onze vriend.
Vroeger haast geen fruit te vinden in huis nu alles voor mijn lieve paco.
Dus ik denk dat pellets dan niet zo belangrijk zijn voor mij toch!!!
Ik denk dat ze niks te kort komt.
groetjes
peetje
Bericht Maandag 11 April 2005 12:53 pm
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Hou er rekening mee dat in bijna alle papegaaienvoeders pesticiden zitten.
Er is veel onderzoek gedaan naar deze voeders.Elders op het forum zijn de uitslagen te lezen.Op de lange duur zullen er grote lichamelijke problemen ontstaan bij je papegaai.Als je perse zaad wilt voeren,neem dan in ieder geval biologisch zaad,hoewel dit niet makkelijk te krijgen is Crying or Very sad
Bericht Maandag 11 April 2005 1:20 pm
petra76
Fladderaar

Reageer met quote  

misschien moet ik er dan wel even serieus over nadenken dan
enuh over slapen met lege krop dat doet paco niet als ik hem rond 22.00 uur in de kooi zet gaat ze eerst eten en dan op stok.
Bericht Maandag 18 April 2005 12:50 pm
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Bij het overzetten op pellets wil het wel eens gebeuren dat ze vertikken om te eten.Dan moet je in de gaten houden dat toch eerst iets binnen krijgen voordat ze gaan slapen, desnoods een beetje zaad.Daarna zaad weghalen en 's morgens gewoon weer pellets aanbieden Wink
Bericht Maandag 18 April 2005 1:32 pm
petra76
Fladderaar

Reageer met quote  

kan ik het beter gaan mengen met zijn oude eten.
of ik doe net of ik ze ga eten als ik op de bank zit normaal gesproken trek die alles uit me mond wat ik eten wil dan doe ik dat ook wel met die pellets Laughing
Bericht Maandag 18 April 2005 5:47 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:30 pm
  Berichten van afgelopen: