|
|
|
mirkip
Vlieger
| ontwormen |
|
|
Ik wist niet goed waar ik dit neer moest zetten (dus kan zijn dat het verkeerd staat...)
Maar heb een vraag wat nou eigenlijk een goed ontwormingsmiddel is.
Ik gebruik altijd bogena, simpelweg omdat ze dat hier bij de dierenwinkel verkopen.
En hoe vaak ontwormen jullie? |
Zaterdag 31 Maart 2007 11:31 am |
|
|
monica
Eitje
|
Preventief kuur ik nooit, niet goed voor de vogels.
Bij twijfel laat ik een mestonderzoekje doen, bij de da, mag hooguit een tientje kosten, en levert geen stress voor de vogel(die hoeft tenslotte niet mee).
Als ik wel moet ontwormen, gebruik ik Panakur en Flagyl (of Spartrix).
Flagyl is voor de flaggelaten, niet waarneembaar bij een mestonderzoek, maar een flagelatenuitbraak bij verminderde weerstand of stress is al gauw dodelijk. |
Zaterdag 31 Maart 2007 1:20 pm |
|
|
mirkip
Vlieger
wat is een flagelaat dan eigenlijk?
(volgens mij schreef k het ook nog fout ook... ) |
Zaterdag 31 Maart 2007 2:50 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik heb eigenlijk nog nooit ontwormd, eerst omdat ik het niet beter wist, nu omdat ik het niet nodig vindt (Cleo komt niet aanraking met andere vogels en komt (nog) niet los buiten) Ik zou alleen ontwormen als een VA het voorschrijft en die weet dan ook een geschikt middel. Eventuele wormen worden bij een mestonderzoek bij een check up wel ontdekt... |
Zaterdag 31 Maart 2007 3:38 pm |
|
|
esjo
Moderator

Ik heb die vraag in het begin ook gevraagd hier. Kreeg van meerdere te horen dat het niet nodig is en inderdaad het ontwormen zonder noodzaak eigenlijk niet zo goed voor ze is. |
Zaterdag 31 Maart 2007 5:14 pm |
|
|
Python1
Beginnende vlieger
Flagelaten zijn een mini organisme dat in de darmen vertroeft van vele dieren dit gaat van vogels tot honden tot zelfs reptielen.
Elk gezond dier heeft flagelaten omdat deze organismen bij staan en mee helpen met de vertering van het voedsel in de darmen.
Maar deze organismen zijn er in kleine aantallen en als het gastdier ziek of door een of andere redenen verzwakt dan kunnen de flagelaten zich in snel tempo vermenigvuldigen en komen er te veel en dit is dan weer niet gezond voor het gastdier.
En daarvoor dient dan flagil om de darmflore terug op orde te stellen en terug in evenwicht te brengen. |
Zaterdag 31 Maart 2007 5:34 pm |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Tot nu toe zijn onze gaaien ook nog niet ontwormt.
We gaan geregeld naar de VA voor een check up of als we iets niet vertrouwen,brengen we ook een bezoek. |
Zaterdag 31 Maart 2007 8:40 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
hier ook niet hoor |
Zondag 1 April 2007 12:58 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: ontwormen |
|
|
Ehm preventief ontwormen doe ik nooit. Mocht je twijfelen, stuur dan eventjes wat ontlasting op.
Bij de jaarlijkse check up worden ze gecontroleerd op wormen. |
Zondag 1 April 2007 4:27 pm |
|
|
|
|
mirkip
Vlieger
aah oké!
En is het net zoals bij een paard ( ) dat er ook wormen bij de ontlasting zitten als ze wormen hebben? |
Maandag 2 April 2007 9:52 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Ja en nee, want zo is het niet helemaal...bij een paard en andere dieren ook niet trouwens
Als er wormen in de ontlasting te ZIEN zijn met t blote oog...dan zijn er over t algemeen veel wormen in het dier. Niets zien betekent dus niet dat er geen wormen zijn.
Ik heb mn vogels ooit wel ontwormd, maar ze zouden niet snel wormen krijgen? Dus doe ik t nu niet meer prefentief Bij honden katten en paarden wel  |
Maandag 2 April 2007 10:06 am |
|
|
mirkip
Vlieger
Aha oké thanks voor je uitleg!
Ben weer wat wijzer geworden
Dus mijn ontwormingsmiddel kan gewoon lekker in de kast blijven staat  |
Maandag 2 April 2007 12:59 pm |
|
|
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Ja doe maar. Gewoon 1x in het jaar een poepje laten onderzoeken!  |
Maandag 2 April 2007 3:13 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Nou,zoals normaal kun je beter een bandrecorder meenemen als je naar hedwig gaat. Het ligt eraan hoe je vogel gehuisvest is. Binnenshuis zullen ze nooit wormen krijgen. maar heb je je gaaien in een voliere ligt dat weer anders,maar dan ligt het er ook aan of je een dicht dak of open voliere hebt.
En dan ligt het eraan of je gaaitje buiten over het gras laat struinen,maar de kans dat ze daar wormen vn krijgt,is ook een hele kleine kans.
Het verschilt ook weer wat per papegaai,want kakatoes stuinen liever door het gras dan andere gaaien. Als je je gaaitje regelmatig checkt is een ontwormings middel niet nodig,maar je zou aan het einde van het seizoen zoals Hedwig zei,en dat is als de temeperatuur s'nachts onderde 5 graden zakt,preventief een ontwormingsmiddel kunnen geven.
En zitten de gaaien bijv. in een geheel open voliere,met op de vloer gewone grond,dan weerstaat een ontwormingsmiddel 1x op de 6 weken niet. |
Maandag 2 April 2007 3:32 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Alleen...moet je altijd goed oppassen dat je ze dan ook ECHT goed ontwormt. Anders krijg je resistente wormen en daar zit je niet op te wachten
(trouwens...wormeitjes zijn bijna overal hoor...dat wil je liever niet weten want je zou er paranoia van worden ) |
Maandag 2 April 2007 3:51 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 13 Februari 2012 6:56 pm
|
|
|
|
|