Op ander voer zetten.

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Ruben1
Kuikentje

Op ander voer zetten.  Reageer met quote  

dag allen.

Ik heb mijn pyrrhura 11 jaar lang een zaadmengsel gegeven van een faunaland hier in de buurt.Het betreft hier een zaadmengsel met behoorlijk wat zonnepitten.Door onwetendheid heeft hij/zij dit al die tijd gewoon gegeten.De vogel is niet te dik en vliegt verder goed.

Nu heb ik teurlings grote parkieten euro top 228 bestelt en hem dit vandaag voor het eerst gegeven.Al 11 jaar lang strooit mijn pyrrhura zin zaad uit het bakje om soms een pitje of wat anders te pakken,nu had hij de hele bak op de grond gepleurd en vrij weinig gegeten Mr. Green

Als hij van dit nieuwe voer niks moet hebben en blijft strooien,hoe los ik dit het beste op?
Elke bakje voer wat ik hem geef is binnen no time leeg omdat ie er alles uit gooit en zowat niks eet.

mvg
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 7:40 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

ja dat is dus het probleem bij zaadvoer. de gaai heeft de keus om alleen de lekkere en vaak eenzijdige dingen er uit te halen. (zonnepitten dus)

misschien is overzetten op een pellet nog niet zo een gek idee. Zo krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft en kan hij niet meer kieskeurig zijn
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 7:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Ruben1
Kuikentje

Reageer met quote  

En hoe pak ik dit het beste aan en welke pellets raden jullie me aan?
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 8:10 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Op zich krijgen mijn gaaitjes nog wel zaadjes maar enkel een anderhalve koffielepel tot maximum 2 koffielepels 's avonds. Verder krijgen ze 's morgens hun pellets (moet je wat uitzoeken of je gaaitje het liefst de pellets zo krijgt of liever gemalen of hoe dan ook want het is niet omdat de volledige pellet niet lukt dat onder andere vorm niet lukt), verder krijgen ze hier ook nog verse groenten/fruit/birdy-bread wat ik maak, de ene dag het ene, de andere dag het andere.
Fruit en groenten laat ik niet langer dan 3 uur staan in de kooi (om schimmels te vermijden).
Bij mij krijgen ze nog kiemzaad (maar soms ook niet), hier krijgen ze anderhalf koffielepeltje van, niet meer om diarree tegen te gaan.
Dit laat ik niet langer dan anderhalf uur in de kooi staan, niet gegeten, pech gehad. Dan is het op pellets tot 's avonds.
Weten ze ondertussen heel goed en doen er ook niet meer moeilijk om. Wanneer je je gaaitje overzet kan hij wel ff wat moeilijk gaan doen om je te manipuleren maar hou vol.
Het is hier ook niet makkelijk gegaan maar nu gaan de pellets erin als zoete broodjes.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
O ja, ik maal de pellets dus van mijn gaaitjes omdat ze hun harrisons anders vooral leuke knikkers vinden, ik maal er ook een nootje (cashewnootje, amandelnootje of zo) onder, kwestie van hun te verassen elke dag, soms doe ik er een paar pijnboompitjes. Je kan met genoeg dingen varieren om ze elke dag weer nieuwsgierig te maken als je een moeilijke eter hebt.
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 9:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ruben1
Kuikentje

Reageer met quote  

Kijk sarah hier heb ik wat aan.
Mijn pyrrhura voer ik altij stukjes wortel,appel,andijvie,mandarijn etc.

Gebruik jij een apart bakje voor het groente en fruit of geef jij je vogel ook stukjes uit de hand?

Ik zal morgen ff pijnboom pitjes gaan kopen of iets anders lekkers.
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 10:00 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bij mij krijgen ze het in een bakje, soms ook in fouraging speeltjes ( speeltjes waar ze echt moeten werken om hun eten eruit te krijgen, zorgt dat ze geen verveling hebben en dus ook zoals in de natuur moeten werken voor hun eten) maar probeer eerst maar vanalles uit eer je met foraging gaat beginnen. Foraging kan je nu ook hoor, maar dan zou ik gewoon houten blokjes of kleine dingetjes verstoppen om eruit te halen, niet echt het eten nog, tot alles zowat duidelijk is.

Uit de hand geef ik ze niet echt, ze moeten het echt zelf doen hier. Ik zeg niet dat ze geen stukje krijgen als ik iets aan het eten ben( fruit of zo) maar hun deel moeten ze echt zelf eten, uit hun bakje of zoeken, werken ervoor met hun fouraging toys.

Wat allemaal goed en niet goed is voor je gaaitje kan je hier vinden:
http://www.fluffies.org/nl/voe.....t8461.html
Met bovenstaande link kan je vast ook al iets meer.

Over pellets kan je hier dan weer meer vinden:
http://www.fluffies.org/nl/voe.....vt728.html

Lees het allemaal ff rustig door en dan weet je al een heel deel meer. Wink
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 10:41 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sarah
Bij mij krijgen ze het in een bakje, soms ook in fouraging speeltjes ( speeltjes waar ze echt moeten werken om hun eten eruit te krijgen, zorgt dat ze geen verveling hebben en dus ook zoals in de natuur moeten werken voor hun eten) maar probeer eerst maar vanalles uit eer je met foraging gaat beginnen. Foraging kan je nu ook hoor, maar dan zou ik gewoon houten blokjes of kleine dingetjes verstoppen om eruit te halen, niet echt het eten nog, tot alles zowat duidelijk is.

Uit de hand geef ik ze niet echt(wat niet wil zeggen dat dit niet goed is hoor, alleen vinden ze het hier niet zo geslaagd )ze moeten het echt zelf doen hier. Ik zeg niet dat ze geen stukje krijgen als ik iets aan het eten ben( fruit of zo) maar hun deel moeten ze echt zelf eten, uit hun bakje of zoeken, werken ervoor met hun fouraging toys.

Wat allemaal goed en niet goed is voor je gaaitje kan je hier vinden:
http://www.fluffies.org/nl/voe.....t8461.html
Met bovenstaande link kan je vast ook al iets meer.

Over pellets kan je hier dan weer meer vinden:
http://www.fluffies.org/nl/voe.....vt728.html

Lees het allemaal ff rustig door en dan weet je al een heel deel meer. Wink
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 10:42 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oooops, hier ging ff iets fout Stom! Stom! Stom! Stom! Stom! Stom! Stom! Stom!

Het enige verschil tussen mijn berichten is dat ik erbij heb gezet in mijn tweede bericht dat er niets fout is met het geven van fruit en zo uit de hand, alleen dat ze het hier niet zo geslaagd vinden

Meer had ik niet veranderd, ik krijg alleen het andere niet verwijderd. Sorry voor de dubbel post
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 10:44 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:34 pm
  Berichten van afgelopen: