Papegaaien, pinda's, aflatoxine en schimmel

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Sue
Moderator
Moderator

Papegaaien, pinda's, aflatoxine en schimmel  Reageer met quote  

Deze week de pinda vraag ,want mag je nu wel of niet een papegaai pinda of pindakaas geven.De meeste papegaaienliefhebbers weten wel dat we de vogels geen pinda's mogen voeren. De vogels worden er te vet van en hierin bevinden zich schimmels en aflatoxine.Vergis u dus niet in het feit dat de "schil "of "dop" niet alleen het probleem is ! Nee het probleem of gevaar zit hem vooral in de pinda zelf

Ongebrande pinda 's bevatten schimmels die doorgroeien in een lichaam. Gebrande pinda's zijn geschikt voor menselijke consumptie. Ongebranden pinda's zijn die pinda's die ze voor de vogels verkopen.

Het gevaar van ongebrande pinda's:
Een pinda (ook wel aardnoot genoemd omdat ze onder de grond groeien) kan schimmels bevatten. Deze schimmel groeit in het lichaam van de vogel gewoon door, met alle nare gevolgen van dien. Als je de pinda is verhit (gebrand) dan ben je de schimmel kwijt.

Maar dan zit er nog een ander gevaar in pinda's en dat is namelijk dat in bijna iedere pinda een gifstof zit (aflatoxine). Deze gifstof blijft in de pinda ook al verhit je hem of maak je er b.v. pindakaas van. Dus een gebrande pinda is veiliger wat betrefd de schimmels, maar het risico van de gifstof blijft altijd aanwezig.

Maar wat zijn aflatoxines nu eigenlijk? In het kort : Aflatoxine werd in 1960 ontdekt na een enorme sterfte onder boerderijdieren in Engeland, later bekend als het "Turkey X Disease". De oorzaak hiervan bleek te liggen in het voedsel, wat met aflatoxine besmet pindameel uit Brazilië bevatte. Aflatoxines worden geproduceerd door de schimmels Aspergillus flavus en Aspergillus parasiticus. Deze twee schimmels vormen aflatoxines op nagenoeg alle substraten waar ze op kunnen groeien. A. Flavus en A. parasiticus komen echter nagenoeg overal voor. Ze zijn vooral in grond aanwezig. De hoeveelheid toxine die ze produceren, hangt in sterke mate met de klimatologische omstandigheden samen. Producten waar aflatoxines veelal in voorkomen zijn: granen, rijst, maïs, gemalen amandelen, gemalen nootmuskaat, pistaches en vijgen, etc, maar ook in niertjes en lever.

Aflatoxines zijn hitte-stabiel en worden vooral tijdens de opslag van bovengenoemde levensmiddelen door aanwezige schimmels geproduceerd. De schimmels kunnen reeds voor de oogst van bijvoorbeeld de rijst aanwezig zijn, maar kunnen ook tijdens de oogst of na opslag op de producten terechtkomen.

Toxicologisch effect
Aflatoxine, B1 in het bijzonder, heeft sterke giftige eigenschappen die bij opname door tal van levende organismen zoals bijvoorbeeld micro-organismen, dieren, planten en mensen, kan leiden tot (acute) vergiftiging (aflatoxicosis).

De effecten van aflatoxine kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën:

A. Acute aflatoxicosis. Dit treedt op wanneer er in een keer voedsel met een hoog gehalte aan aflatoxine wordt geconsumeerd. De gevolgen hiervan zijn binnen 36 tot 48 uur na consumptie merkbaar. Symptomen kunnen onder andere zijn: braken, longoedeem, buikpijn, coma en stuiptrekkingen met dood tot gevolg.

B. Chronische aflatoxicosis. Dit komt voor wanneer er gedurende langere perioden voedsel wordt geconsumeerd met een lage dosis aflatoxine. De effecten hiervan zijn meestal sub-klinisch en moeilijk te herkennen. Wel wordt dit geassocieerd met symptomen als onvolledige vertering van voedsel en groeiachterstanden. In gevallen van langdurige blootstelling aan hoge concentraties aflatoxine kan dit kankerverwekkend zijn. De stof grijpt dan voornamelijk aan op de lever.

Doordat de stof niet snel wordt uitgescheiden wordt opname ervan als groot probleem ervaren.

Regelgeving
Aflatoxine is een uiterst kankerverwekkende stof. Als gevolg hiervan moet aflatoxine in principe in levensmiddelen afwezig zijn. Gelet echter op de economische gevolgen en mogelijke schaarste aan voedsel in verschillende (ontwikkelings)landen, wordt de aanwezigheid van kleine hoeveelheden aflatoxine geaccepteerd. In India bijvoorbeeld is de limiet voor aflatoxine gesteld op 30 m g/kg. Voor Nederland is dit 5m g/kg. Voor zuivelproducten liggen deze limieten anders, aangezien deze massaal door zuigelingen en kinderen worden geconsumeerd.

Bron: wikipedia/ Hedwig v d Horst.
Bericht Zondag 22 Juni 2008 3:31 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Thanks Sue, dit is echt een superinteressant artikel. Hulde!
Bericht Dinsdag 24 Juni 2008 2:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
swanny
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik wordt toch een beetje angstig als ik dit lees. Zit in Harrison geen pinda's verwerkt???? Zou Hedwig dat weten en of dat dus schadelijk is voor de vogels???
Heb jij er misschien antwoord op Sue?
Bericht Dinsdag 24 Juni 2008 6:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Goed dat je het vraagt! Ik was eerst ook heel erg bezorgd.
Harrisons zegt dat ze wel testen hierop. Ik heb ze vorig jaar zomer gemaild. Dit was het antwoord:

Dear Sue,
Thank you for your email.
All the peanuts we use are tested for aflotoxins prior to use.
Thank you,

Tanya Harrison Coffinberry
Bericht Woensdag 25 Juni 2008 10:52 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja, mijn niet te verbannen wantrouwen twijfelt dan toch altijd nog wel een beetje hoor. Embarassed Ze zeggen zoveel
Bericht Woensdag 25 Juni 2008 11:07 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is alleen maar goed.. Very Happy Ik weet niet of er een onafhankelijke controle is. Ze zeggen alleen maar dat er wordt gecontroleerd. Niet door wie? Het toezicht op de biologische producten gebeurt door USDA meen ik.
Bericht Woensdag 25 Juni 2008 11:24 am
swanny
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ja ze testen wel, maar wat dan? het gehalte? En wat is dat gehalte, net als in NL of in India? Het moet er namelijk inzitten, of ik moet het 1e deel helemaal verkeerd lezen. Als ze dus zouden tseten op aanwezigheid, dan moet het altijd "raak"zijn zeg maar.
Eens goed over denken of ik wel Harrison blijf voeren aan een deel van mijn gaaitjes, of dat ik maar helemaal overstap op scenic.
Bericht Woensdag 25 Juni 2008 1:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Mijn idee is dat de levels aanvaardbaar zijn. Maar da's misschien verkeerd. (Misschien moet ik het niet verder invullen)
Zitten er in de scenic geen pinda's? Ik meende dat de zupreem de enige pellet (die hier verkrijgbaar was) was zonder pinda's? (Als ik me Pluisje's verhaal kan herinneren)
Ik maak me ook een beetje zorgen om de bestrijdingsmiddelen aangezien de scenic niet (voor 95 procent of meer) biologisch is.
Bericht Woensdag 25 Juni 2008 3:52 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik begin nu toch ook wel een beetje ongerust te worden over de Harrison's moet ik zeggen en ik moet juist gaan bestellen dus weet ik nu eerlijk gezegd niet goed wat ik ermee moet Confused
Bericht Woensdag 25 Juni 2008 7:52 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Sarah.. Zal ik eens voor je mailen hoe of wat? Ik denk echt dat het wel goed zit --> De schadeclaims zullen niet misselijk zijn in de VS!
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 10:39 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb ze een mail gestuurd. Ben benieuwd wat ze zeggen..
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 10:46 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja, alvast bedankt Sue, ik moet hoe dan ook mijn bestelling deze avond plaatsen. Weet je, ik ga het hoe dan ook nog doen nu en dan kan ik daarna zien, ik moet er op tijd bij zijn nu hij ze met volle moed eet natuurlijk. Laughing Laughing Ik blijf dit topic wel opvolgen uiteraard. Thanks Sue. Wink
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 2:01 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Graag gedaan hoor.. Wink Ik hoop dat ik snel antwoord krijg.
Ik kan ook evt de USDA mailen? Ik weet niet of zij het antwoord hebben?
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 3:20 pm
Sue
Moderator
Moderator

Re: Papegaaien, pinda's, aflatoxine en schimmel  Reageer met quote  

Ik heb dit mailtje gekregen:

Dear Sue,

Thank you for contacting Harrison's Bird Foods.

I have forwarded your email onto our Technical Department and asked for their assistance in answering your question. Once I receive a reply I will gladly forward it onto you.

Have a wonderful day.
Michelle

Michelle A. Rice - Office Manager
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 4:28 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

O, dan gaan ze er toch mee verder. Binnenkort zullen we dan wel iets meer weten. We wachten wel even af hoor Sue. Ik heb ondertussen mijn bestelling gedaan, kon niet anders of ik moest Jos zonder zetten, nu beter niet natuurlijk. Maar we zien wel wat ze reageren. Eneuh, zoals ze al reageerden: "Have a wonderful day." Wink
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 7:31 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:37 pm
  Berichten van afgelopen: