Pellet uitprobeer test

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Tiny-M
Beginnende vlieger

Pellet uitprobeer test  Reageer met quote  

Hoi allemaal,

Hierbij wilde ik even een topic openen over het uitproberen van verschillende soorten pellets voor m'n grijsje. Misschien dat anderen hier ook wat aan hebben bij het kiezen voor een pellet.

Eerst even wat achtergrond:
Baron onze grijze roodstaart zit eigenlijk al vanaf het begin aan op pellets van Ecobird en af en toe kreeg ze natuurlijk wat groente, nootjes en zaadjes. Ik was altijd wel tevreden over de kwaliteit van Ecobird. Onze vogel zag er goed uit en de ontlasting ook. Alleen heeft madam besloten dat ze de Ecobird pellets echt zat is. Ze wilde deze niet meer eten, behalve als we haar echt niets anders meer gaven. En op het moment dat er dus alleen pellets lagen werd er flink geschreeuwd om te laten weten dat ze toch echt wat anders wilde eten (minder gezonde zaadjes dus). Uiteindelijk hebben we besloten om er toch maar aan toe te geven dat dit dus niet de juiste pellets voor onze vogel zijn, dus hebben besloten om verschillende soorten te gaan testen, te weten: zupreem fruitblend, scenic jungle mix, optibird medium en Harrison's high coarse potency. Hieronder de bevindingen.

Zupreem Fruitblend:
Ziet er leuk uit met alle kleurtjes en vormpjes, alleen toen ik het pak openmaakte, kwam de zoete kauwgomballengeur me tegemoet. Nou hecht ik persoonlijk niet heel erg aan biologische voeding, maar deze geur was wel het andere uiterste. Baron at de pellets wel makkelijk en vindt het ook leuk om de stukjes vast te houden. Later bleek nog een groot nadeel: de ontlasting stinkt wel heel erg (naar smerige kauwgomballen) en kleurt ook wat. Voorlopig krijgt ze hier af en toe nog een bakje van, maar dit gaat hem dus niet worden voor ons.

Scenic Jungle mix:
Rode en gelige staafjes, die natuurlijk ruiken. Baron vindt ze heerlijk en eet ze met nog meer smaak op dan de Zupreem pellets. Ook leuk voor haar is dat de staafjes makkelijk vast te houden zijn. Ontlasting ziet er goed uit en stinkt niet, deze pellet heeft wat ons betreft potentie.

Optibird medium:
Het viel me meteen op dat er naast pellets ook wat pompoenzaadjes en andere dingen tussen de pellets zitten, verder ruikt de pellet vrij natuurlijk. Uiteraard worden hier dus wel eerst de pompoenzaadjes eruit gevist, voordat er aan de pellets wordt begonnen. Gelukkig wordt de pellet ook gegeten. Ook hierbij ziet de ontlasting er goed uit en ruikt deze niet sterk. Wat mij betreft een goed pellet, alleen heeft onze Baron toch een grotere voorkeur voor Scenic en Harrison's. Een 3e plek dus.

Harrison's high coarse potency:
Deze pellet heb ik eerder nooit willen kopen, omdat ik de prijs in verhouding heel erg hoog vind. Toch wilde ik deze meenemen in de test om te kijken wat Baron er van vindt. De kleine blokjes worden ook vastgehouden in het pootje, al gaat dat wat moeilijker dan met de pellets van Scenic. Wel blijk Baron er echt gek op te zijn. Niet een beetje, nee... heel erg gek. Ze eet het dus zelfs liever dan zaadjes! Ontlasting is ook prima. Als ik de pellets niet belachelijk duur had gevonden was dit zeker de nummer 1 geweest.

Zelf zit ik nu nog wel in een dilemma. Over Scenic en Harrison's ben ik beide dik tevreden. Baron vindt echter Harrison's iets lekkerder en ik vind de prijs van Scenic een stuk aangenamer. Voorlopig denk ik dat ik Scenic aanhoud als pellet en af en toe al treat Harrison's ga geven.

Natuurlijk slaat dit stukje op mijn ervaringen met m'n grijze roodstaart, maar misschien is het ook leuk en interessant voor anderen om te lezen.

Groet,

Mirna
Bericht Dinsdag 28 December 2010 9:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:40 pm
  Berichten van afgelopen: