pellets leren eten?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Thomas
Net uit het ei

pellets leren eten?  Reageer met quote  

heey,

ik heb een valkje "dai" en ze (tenminste ik dénk dat het een 'ze' is Confused ) is nu 2 jaar oud en ze is altijd al gewoon om zaad te eten maar ik ben nu ook pellets gaan halen en heb ze in een kommetje gedaan.

nu zit ze op m'n schouder en is ze er gewoon van aan het eten (ze bijt er toch van maar laat ook veel kruimels vallen dus is dit echt eten?). kan ik nu gewoon ook pellets in haar etensbakje doen of moet ik toch nog een of ander schema volgen om ze het te leren zo te zien vind ze het wel lekker.
Ik moest in het begin wel eerst een pellet-brokje in mijn mond stoppen om ze nieuwsgierig te maken Very Happy

en als ik een schema moet volgen zoja welk?

alvast bedankt voor de reacties Very Happy
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 3:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Goed dat ze het nu al eet!

Het schema dat ik gevolgd heb is:
week 1 - 1/3 pellet, 2/3 zaad
week 2 & 3 - 1/2 pellet, 1/2 zaad
week 4 & 5 - 2/3 pellet, 1/3 zaad
week 6+ - pellet

Als Dai het nu al goed eet zou ik bij alle stappen slechts 1 week aanhouden i.p.v. bij sommige 2. Maar ik zou wel een schema aanhouden zodat haar maagje rustig kan wennen aan het nieuwe voer.

Welkom op het forum trouwens!
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 4:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Thomas
Net uit het ei

Reageer met quote  

dank je voor de snelle reactie Very Happy

ik zal het schema volgen want het lijkt mij inderdaad ook het beste om haar maagje wat te laten wennen aan heer nieuwe voeding Very Happy
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 4:19 pm
Sue
Moderator
Moderator

Re: pellets leren eten?  Reageer met quote  

Je kan haar gewoon een bakje met pellets geven maar.. Ik denk dat je dan wel haar gewicht in de gaten moet houden. Heb je een goede nauwkeurige weegschaal? Kan je evt het zand/houtsnippers op de grond weghalen zodat je kan zien of ze niet veel knoeit?

PS Welkom hier! Very Happy Heb je ook foto's van Dai? (Aparte naam zeg!) Foto's kan je hier in je dagboek , op je gebruikerspagina of in je foto-album zetten
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 4:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Thomas
Net uit het ei

Reageer met quote  

ja ik heb een naukeurige weegschaal die tot op 1 gram weegt op dit moment weegt ze 101 gram volgens mij is dat wel een goed gewicht Very Happy

ik heb nog geen fotos op deze pc staan maar als ik op de andere pc kom zal ik er zeker aan haar dagboek toevoegen

ik heb ook iets gelezzen dat ze normaal "groene wormpjes" poept en dat doet ze nu ook maar als ze te weinig eet of haar maagje reageerd slecht op de pellets kan ik dat dan zien aan haar uitwerpselen?
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 4:27 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Je moet wormpjes in de poep blijven zien. De poep kan echter iets van kleur of vastheid veranderen door de pellets.

Welke pellets gebruik je trouwens?
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 4:33 pm
Thomas
Net uit het ei

Reageer met quote  

Nutribird G14 tropical staat op de doos geschreven
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 4:41 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als de pellets gekleurd zijn kan de poep verkleuren. Niet schrikken dan aub. Laughing

Ik zou proberen haar poep enzo in de gaten te houden, alsmede haar gewicht. Als ze teveel afvalt zou ik eventjes aan de bel trekken. Wink

Heeft ze nog wormpjes in haar poepjes? Als ze lang niet hebben gegeten (gebeurt wel eens) is het ook bijna alleen water.

Ben erg benieuwd naar haar foto's, trouwens!
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 5:49 pm
Thomas
Net uit het ei

Reageer met quote  

ja de korrels zijn gekleurd en ze heeft nogaltijd wormpjes Very Happy
ik zal ze vanaf nu elke dag wegen maar wat is "te veel" afvallen 1gram/dag of meer Embarassed ?

bedank voor de reactie
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 5:53 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Thomas. Ik zou haar iedere dag op dezelfde tijd wegen. Wink Te veel zou zijn ehmmmm 10 gram. Ze zou dan ook slap en lusteloos moeten zijn?
De poepjes kunnen groen/geel/rood worden van de pellets. Wink
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 6:02 pm
Thomas
Net uit het ei

Reageer met quote  

ok ik zal ze dan elke dag rond de zelfde tijd wegen ik ga nu op de andere pc en zal fotos plaatsen
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 6:04 pm
Thomas
Net uit het ei

Reageer met quote  

bij "foto/film albums" heb ik net 3 fotos geplaatst de rest volgt nog Very Happy
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 6:25 pm
swanny
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hallo Thomas, ook welkom namens mij natuurlijk. Je hebt een uitzonderlijk mooi valkje. Een hele mooie licht gele waas over de borst en buik, een waar juweeltje. Ik hoop dat het overzetten op de pellets goed verloopt.
Bericht Dinsdag 12 Augustus 2008 7:42 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Thomas
Net uit het ei

Reageer met quote  

dankje Very Happy

ja ik hoop ook dat het goed verloopt:D

maar ik vertrouw op Dai dat ze het wel goed zal doen tijdens de overschakelingsfase Wink
Bericht Dinsdag 12 Augustus 2008 8:35 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Thomas,

Van harte welkom hier op het forum en veel plezier hier. Dai, wat een speciale maar wel heel mooie naam. Zo te horen valt het overschakelen al goed mee op pellets. Wat een schatje is Dai trouwens zeg. Zal vast wel lukken, dat overschakelen en zo te horen krijgt ze goede controle. Loopt vast wel los. Succes hoor. Veertje
Bericht Dinsdag 12 Augustus 2008 9:20 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:41 pm
  Berichten van afgelopen: