|
|
|
Sue
Moderator

|
| Pellets op de lange termijn.. |
|
|
Ik las dit ergens anders:
In Amerika hebben ze onderzoek gedaan bij Kweekkoppels die alleen Harrison kregen en Kweekkoppels die Harrison/Zaadmengeling kregen.
Uitslag was dat de Kweekkoppels die alleen Harrison kregen na 15 jaar geen jongen meer kregen en de Kweekkoppels op Harrison /Zaadmengeling wel, die waren helemaal top.
Ook kwam uit dat onderzoek naar voren dat de maag en darmkanaal zwakker zijn als je ze alleen Harrison krijgen.
Dit is Alleen op Kweekkoppels getest!!
Weet iemand de bron hiervan? (Site in het Engels?) |
Donderdag 31 Maart 2005 8:45 am |
|
|
|
|
ettie_
Eitje
|
|
|
|
Appart verhaal wel. De harisson pellets bevatten hele stukken van de zaden, net als een gaai binnen zou krijgen als dat ze gewoon de zaadjes zouden pellen en in een paar stukje zouden doorslikken.
Daarnaast heb ik veel vaker nog gehoort dat het idee dat een vogel een zwakker verteringskanaal krijgen zou door de H pellet, echt als een broodje aap verhaal kan worden beschouwd. Voor zover ik weet is daar ook nooit bewijs voor geweest. Wel wordt dit al van het begin af aan geroepen over alle pellets, zonder enige bewijs!!! En ook nu weer, is het zo onduidelijk als wat waar het vandaan komt enz enz.
Dat papegaaien geen eieren meer zouden leggen als ze de H pellet eten is een nogal ongenuanceerd verhaal. Zeker mag je aannemen dat een kweekkoppel er in het begin mee stopt en dat heeft 2 redenen.
Sommige zaden zorgen voor de aanmaak van een hormoon dat een papegaai eerder tot eieren leggen over doet gaan. Daarnaast is het zo dat het lijf van de gaaien reageert op de Harisson, in die zin dat het de achterstand die ze in de loop der tijd heeft opgelopen gaat inhalen. Dan is er tijdelijk geen energie voor de aanmaak van die eitjes.
Ten slotte ken ik meerder kwekers die al jaaaaren hun papegaaien op de H pellets hebben zitten. Zij worden geroemd om de kwaliteit van hun kuikens juist. Je vindt geen mooeier of gezondere in Nederland, wat ze ook te eten krijgen!
Kortom, alle 2 op zijn minste heeeel vage verhalen, zonder bron of hoe men is gekomen tot deze beweringen. En eigenlijk in mijn ogen schadelijk op een forum als dit. Jammer dat men zich laat verleiden tot het plaatsen van zo'n verhaal wat niet gestaaft kan worden door wat dan ook maar, wel erg suggestief werkt. Zulke paniek verhalen kunnen onnodig schade doen aan papegaaien en is in mijn ogen niet meer dan een vage roddel. Jammer..........
Groetjes |
Vrijdag 27 Mei 2005 9:20 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ik vond het ook een apart verhaal, maar mis de bron ervan..
Zo is het natuurlijk niets dan een losse flodder. Had gehoopt op onderbouwende artikeltjes.
Ik vind het niet schadelijk voor het forum, aangezien dit niet mijn mening is, maar een mening die ik elders heb gevonden.
Graag had ik gezien dat met het plaatsen van dit stukje iemand de bron van het verhaal zou posten. Dan kunnen we er wat mee.
(Verschil van mening moet er kunnen zijn, maar.. Wel graag onderbouwd, en dat hoopte ik met het plaatsen van dit stukje te bereiken)
Ik geloof dat Harrison in de broedtijd adviseert zaden naast de Harrison te geven. Misschien om de vogels te stimuleren te gaan broeden? |
Vrijdag 27 Mei 2005 9:32 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:42 pm
|
|
|
|
|
|