|
|
|
Rocco
Vlieger
|
|
|
Elke pellet is beter dan geen pellet
Waarom zou nutribird de slechtste pellet zijn ?
Volgens mij is pretty bird bijvoorbeeld slechter met alle kleurstoffen en chemische troep erin. Dat iets goedkoop is betekent niet dat het direct het slechtste is (vaak wel van wat mindere kwaliteit uiteraard).
In Amsterdam zit een vogelarts die aanraad om het met harissons te mixen.
Ik voer zelf ook verschillende pellets, heb nu scenic, nutribird en zupreem. Volgende keer koop ik weer een zak harissons bij en meng dat weer. Ik durf niet te vertrouwen op één soort pellet omdat elke pellet een totaal andere samenstelling heeft en niet bewezen is welke het beste is, bovendien heeft elke pellet zijn eigen voor en na-delen
Waarom is de HP van harissons bijvoorbeeld op basis van pinda's?
De Scenic willen ze hier heeel slecht eten, samenstelling ziet er wel goed uit
De Ecobird doet ontzettend geheimzinnig over de samenstelling en hoeveelheden en spreekt zichzelf tegen
De zupreem is van verpakking verandert waardoor de samenstelling er opeens anders uitziet
De Roudybush bevat iets van drie kwart maismeel en smaakt ontzettend zout, de happybird pellet is hiervan afgeleid
zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben gen expert maar ik geloof ook niet alles en iedereen maar blindelings....
Uiteindelijk zijn alle voeders toch commercieel...
Zo is Royal Canin voor honden een heel goed uitgebalanceerd voer waar veel onderzoek bij komt kijken, waarom bevat het dan nog chemische anti-oxidanten? De Carocroc bevat geen kunstmatige ingredienten en heeft als hoofdingredient ook vlees, en kost maar de helft... Is deze dan ook de helft zo slecht?
Ik wilde dat ik dit allemaal wist maar misschien iets om over na te denken
"off topic: "
Ow en ik wil nog even kwijt dat ik binnenkort op gesprek mag komen om stage te lopen bij de voedingsdeskundige van blijdorp!! woehoe  |
Woensdag 29 Juli 2009 7:49 pm |
|
|
Laura B
Moderator

http://www.fluffies.org/nl/voe.....vt728.html
Heb je dit topic wel eens doorgelezen Rocco ??
Heb je de ingredienten lijst van harrison's, ecobird e.d. wel eens op gezocht? Het is super dat je je verdiept in de dingen die je wel of niet voert en het waarom, maar dan is het wel zo eerlijk om duidelijk te zijn in waarop jij precies je mening baseert... Dan voegt het iets toe aan de discussie....  |
Woensdag 29 Juli 2009 8:30 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ze eten de Scenic slecht...hier hadden ze er in het begin wel moeite mee totdat ze er ff "doorheen" waren en nu eten ze het met smaak op.
Ik heb ze laten wennen door er eerst een papje van te maken met kokend water (wel af laten koelen natuurlijk voor ze het krijgen). Bij mijn grijsje heb ik daar nog kleine stukjes walnoot doorheen gedaan, bij de amazone niet, want die mag niet te veel vet hebben.
Nu eten ze het dus zonder problemen met smaak op. |
Woensdag 29 Juli 2009 8:50 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik vond het jammer dat Cleo het zo slecht at, ik wilde het gaan mengen met de HPC, maar dat was geen succes, ze pikte de HpC ertussenuit en liet de rest liggen. Maar goed, ik heb niet hard aangedrongen, ook omdat het geen staafjes waren, maar bolletjes, die kon ze niet goed vasthouden...als ik het nog eens tegen kom, koop ik het weer eens... |
Woensdag 29 Juli 2009 9:17 pm |
|
|
Rocco
Vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by Laura B
http://www.fluffies.org/nl/voeding-van-papegaaien-en-parkieten-pellets-zaad_informatief-pellets-de-stoffen-die-ze-bevatten-vt728.html
Heb je dit topic wel eens doorgelezen Rocco ??
Heb je de ingredienten lijst van harrison's, ecobird e.d. wel eens op gezocht? Het is super dat je je verdiept in de dingen die je wel of niet voert en het waarom, maar dan is het wel zo eerlijk om duidelijk te zijn in waarop jij precies je mening baseert... Dan voegt het iets toe aan de discussie....
hoihoi
Ik heb dat topic heel goed doorgelezen Ik baal er alleen van dat de europese merken zoals nutribird en ecobird er niet in zijn meegenomen. Bovendien zijn die testen alweer zo oud dat sommige voeders allang weer aanpassingen hebben gedaan (zoals de Ethoxyquin eruit gehaald)
Mijn mening over Ecobird kan ik onderbouwen maar als dat goed is moet dat nog wel in andere oude topics staan
En van de scenic eten ze vooral de rode slecht, en omdat ik liever pellets meng is dat niet zo heel handig, de nutribird, harissons en zupreem gaan altijd wel schoon op. (dat wil uiteraard niet zeggen dat het goed is!)
Dat van harissons is bekend toch?
Dat de roudybush uit maismeel bestond is ook bekend, heeft ooit op de verpakking gestaan, lang geleden. En dat het zout smaakt, tja, zelf geproefd
dus ehh... ja, het is uiteraard mijn mening, maar Sarah zegt steeds dat nutribird de slechtste of één van de slechtste is (kwam het ergens anders ook tegen) en vroeg me af hoe ze hierbij kwam?
Juist omdat ik me hierin verdiep heb ik hier een mening over maar daarom hoor ik ook graag andermans mening met het waarom  |
Donderdag 30 Juli 2009 9:22 am |
|
|
esjo
Moderator

Wanneer je een geextrudeerde pellet hebt zoals pretty bird, nutribird (verhit tot boven de 160 graden, vitamines verliezen grotendeels hun waarden) dan is het goed om zaad bij te voeren.
Ecobird, harrisons zijn koud geperst (en daarom vaak wat kruimeliger). Behalve dat de vitamines bewaard blijven, blijven er ook vezels in zitten. Die blijven zorgen voor een goede werking van de klier en spiermaag.
Dus bij Harrisons en eco bird (en ongetwijfeld ook andere merken)hoef je geen zaad bij te voeren maar bij andere pellets zou het juist goed zijn om dat wel te doen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slechte pellet is (dat kan ik niet onderbouwen) maar zeer zeker geen complete pellet omdat er te weinig vezels inzitten. Dat verklaart wellicht ook die bruinige, brijige poep die veel vogels ervan krijgen |
Donderdag 30 Juli 2009 9:37 am |
|
|
|
|
Rocco
Vlieger
|
|
|
Hoi Esjo
Wat ik op school heb meegekregen is dat geperste pellets altijd staafjes zijn (konijnenvoer, kippenpellets, prins hondenvoer, ecobird etc) omdat de vorm van een pers niet vierkant kan zijn ivm afbrokkelen van de zijkanten van het brokje.
Heb jij voor mij info van harissons over dat persen? Wist ik namelijk niet De structuur lijkt namelijk meer op geextrudeerd, maar als dat niet zo is vind ik dat wel interessant
Voor hondenvoer geld hetzelfde met persen en extruderen, door het extruderen worden granen wel beter ontsloten waardoor ze beter opneembaar zijn dan in geperste korrels. Dat er meer vitamines verloren gaan klopt, deze worden later weer toegevoegd waardoor de precieze hoeveelheid altijd constant en controleerbaar is.
Ik heb het hier met leraren en vertegenwoordigers over gehad en zowel geextrudeerd als geperst heeft ieder zn voor en na-delen, vandaar dat niemand durft te zeggen dat de één beter is dan de ander (behalve de producenten zelf uiteraard)
De dunne ontlasting had ik idd bij rocco met de nutribird toen ik haar net had, toen ben ik overgestapt en is het iets minder geworden maar ze heeft nog regelmatig dunne ontlasting. Mijn grijze kreeg eerst alleen nutribird (toen was ze nog als oppasvogel) maar die heeft altijd perfecte ontlasting (gehad). Bij honden is het net zo, de een is wat gevoeliger dan de ander.
Maar dat je bij de één zaad bij moet voeren en bij de ander niet? Juist omdat een geextrudeerde pellet beter opneembare koolhydraten bevat is het dus beter verteerbaar en zal je dit ook aan de ontlasting zien. Ik vind het moeilijk hier direct een conclusie uit te trekken van beter of slechter.
Maar daarom ben ik dus voorstander (en Verstappen ook) om vogels niet slechts één soort pellet te geven. Zupreem en Harissons ben ik heel tevreden over, Scenic ook, behalve dat het slecht gegeten wordt. En nutribird vind ik geen slecht 'aanvulsel' en ze eten het graag.
Ecobird heb ik gewoon slechte contact ervaringen mee en ze hebben geen constante samenstelling, vandaar dat ik dat niet mee voer totdat ze hun zaakjes beter op orde hebben.... |
Donderdag 30 Juli 2009 11:46 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Ik ben dus weer geen voorstander van Nutribird.
De reden is, dat Jojo door de Nutribird geen enkele (geen goede en geen slechte) bacterien meer in zijn darmpjes had.
Ik heb gezien wat de Harrisons met vogels doet. Compleet verenpak zien veranderen en zelfs de complete conditie voorruit zien gaan. |
Donderdag 30 Juli 2009 12:01 pm |
|
|
esjo
Moderator

quote:
Originally posted by Rocco
Maar dat je bij de één zaad bij moet voeren en bij de ander niet? Juist omdat een geextrudeerde pellet beter opneembare koolhydraten bevat is het dus beter verteerbaar en zal je dit ook aan de ontlasting zien. Ik vind het moeilijk hier direct een conclusie uit te trekken van beter of slechter.
....
Juist omdat hij makkelijker verteerbaar is - lijkt mij - worden de klier en spiermaag voor het grote deel buiten werking gezet en daarom is zaad bijvoeren dan gewenst.
Dat is wat ik voor informatie daarover heb gekregen.
Ik schreef ook al dat ik niet kan zeggen of het een slechte pellet is omdat ik dat niet kan onderbouwen. Maar bovenstaande is wel iets om mee te nemen wanneer je een geextrudeerde pellet voert  |
Donderdag 30 Juli 2009 12:07 pm |
|
|
|
|
Rocco
Vlieger
hoihoi
Daar heb je een goed punt Ik voer ook altijd een beetje zaadjes, kiemzaad, fruit, nootjes enzo bij. Alleen eet mijn ara heel weinig, en is het heel moeilijk alles bij te voeren omdat ze dan nog nauwelijks pellets eet (ook al geef ik een ieniemienie beetje...) de harissons vind zij ook erg hard om te eten, liever heeft ze zachtere dingen (ja het is een rare )
Maar heeft iemand een link naar harissons info? Over dat het geperst is?
De ontlasting van mijn grijze was goed op de nutribird (ook laten onderzoeken) er zit ook prebiotica in dus ik neem aan dat nutribird niet de enige reden is geweest van je bacterieloze ontlasting? |
Donderdag 30 Juli 2009 3:14 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Hij kreeg alleen Nutribird en dan wat gewone groente en fruit.
http://www.harrisonsbirdfood.com/
Thuis heb ik nog een site met ingredienten enzo van verschillende pellets. Als ik hem kan vinden plaats ik het |
Donderdag 30 Juli 2009 3:57 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Euh, Rocco? Misschien kan je me even laten zien waar ik zeg dat Nutribird en zo rotzooi of zo is? Ik geef de 2 betere merken mee, heb nooit gezegd dat andere merken rotzooi zijn |
Donderdag 30 Juli 2009 10:11 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by MariekevC
Ik heb gezien wat de Harrisons met vogels doet. Compleet verenpak zien veranderen en zelfs de complete conditie voorruit zien gaan.
Hier deden ze het inderdaad beter op Harrisons.
Ik ben een tijdje geleden overgestapt op Scenic, omdat Scuttle was gaan plukken en Kea ergens had gezegd dat zijn kragen hetzelfde hadden gehad. Ik heb ook voor Zazu de scenic gehaald omdat deze beter in zijn voerspeeltjes passen en de pellet wat luchtiger is waardoor hij meer moet doen voor minder voer.
De Scenic lijkt voor Wheezy (en Scuttle) niet echt goed uit te pakken. Ze zitten onder de armoedestrepen en glanzen niet meer zo mooi als met de Harrisons.
Heel jammer maar als deze zak op is gaan we weer naar de Harrisons. |
Vrijdag 31 Juli 2009 9:24 am |
|
|
Rocco
Vlieger
quote:
Originally posted by MariekevC
9en wil niet heel lullig overkomen, maar Nutribird is eigenlijk de slechtse pellet onder de pellets. Dan kan je beter over gaan op ecobird of scenic)
sorry sarah!!
het was Marieke...
Dan is mijn vraag dus eigenlijk gericht aan haar, maar ik zie dat je al een interessante site voor me hebt gevonden ben benieuwd. Ik kende zo'n site nog niet waar je ze kan vergelijken, was eigenlijk zelf van plan zoiets een keer te maken, maar ben een beetje lui....
Had toen wel alle verpakkingen van alle soorten bewaard, maar alles staat tegenwoordig ook wel op internet
ow en harrisons is wel gextrudeerd :
http://www.parrotworld.net/Har.....-s/338.htm
Moest ook wel anders krijg je nooit een krokante brok in die vorm  |
Vrijdag 31 Juli 2009 9:25 pm |
|
|
Sarah
Moderator

excuus aanvaard hoor.  |
Vrijdag 31 Juli 2009 9:41 pm |
|
|