Perspectief v/e biologe: Pesticiden en biologisch

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Sue
Moderator
Moderator

Perspectief v/e biologe: Pesticiden en biologisch  Reageer met quote  

Dit topic heb ik gekopieerd van mijn oude site..
Hoop dat het een beetje te lezen is?

Pesticiden en biologisch [ 30/5/2004 21:53 | Wendy&Lilo ]
Ik heb tijdens mijn bezoek aan Meppel ook nog wat dingen over voeding gevraagd aan Hooimeijer.

Het klopt dat pesticiden bepaalde enzymen in het lichaam uitschakelen waardoor sommige schadelijke stoffen uit de pesticiden in het lichaam niet meer worden afgebroken en daardoor een schadelijk effect hebben.
Deze stoffen gaan zich in het lichaam namelijk gedragen als hormonen.
Het bekenste voorbeeld is het onderzoek dat nu gedaan wordt bij mensen.
Door pesticiden komen meisjes sneller in de puberteit, dus ze krijgen op jsteeds ongere leeftijd al borsten (8 à 9 jaar) en beginnen dus steeds vroeger met menstueren. Ook bij mannen worden de effecten onderzocht. Het blijkt bij gezonde, niet-rokende mannen dat pesticiden ook effecten heeft op de kwaliteit van het sperma.
Met het onderzoek naar de effecten bij papegaaien is men nog volop bezig.
Wel is duidelijk dat pesticiden van invloed zijn op de eieren. Dus op de dikte van de kalkschaal, sterfte onder de jongen en de kwaliteit van de jongen die wel geboren worden.

Ook is het inmiddels bekend dat de resten van pesticiden heel lang in het milieu blijven rondzwerven omdat ze heel moeilijk afgebroken kunnen worden...
En ook dit heeft dus weer invloed op alle levende wezens op aarde.
Niet alleen mens en dier, maar ook de planten, bacteriën en schimmels!
Dit kan ik zelf als bioloog ook bevestigen.

Voeding die echt biologisch is mag alleen het predikaat biologisch krijgen als het gecertificeerd is. Dit is zelfs in Nederland in de wet vastgesteld.
Het bekenste is het keurmerk van eco.
Staat dit er niet op en ze zeggen dat het biologisch is, dan moet je er van uit gaan dat het dus niet biologisch is!

Ik ga proberen of ik ergens kan achterhalen wat er nu precies hier in Nederland aan regels geldt.

Re: Pesticiden en biologisch [ 22/6/2004 22:59 | Zangzaad ]
Op skal.com is veel te vinden aan regelgeving en zo. Ook internationaal. Skal geeft ook het EKO keurmerk uit.

Re: Pesticiden en biologisch [ 3/6/2004 12:38 | Zangzaad ]
Ook misschien interessant om te weten is wat er buiten de biologische en biologisch-dynamische wereld zich afspeelt. Europa is al behoorlijk streng begrijp ik (DDT en Zyklon-achtige middelen zijn allang taboe). Maar veel noten enzo (voor papegaaien) zullen uit de 3e wereld komen, waar nog vrijuit gespoten en gesproeid wordt met de allergoorste troep.

Re: Pesticiden en biologisch [ 4/6/2004 19:35 | S.----- AUB EMAILADRES VERWIJDEREN! -----.NNIE310 ]
nu lees ik hierboven van , zangzaad dat hij schrijft:Maar veel noten enzo (voor papegaaien) zullen uit de 3e wereld komen, waar nog vrijuit gespoten en gesproeid wordt met de allergoorste troep.

Ok maar hoe zit het inderdaad dan met de noten??Want als ze wel bespoten zijn , lijkt mij dan ook niet goed om die aan je gaaitjes te geven?

Re: Pesticiden en biologisch [ 31/5/2004 18:15 | Zangzaad ]
Lijkt me ook interessant om te weten. Dat zijn die mensen van het EKO-keurmerk he? Ik hou het tot nu toe voor de zekerheid bij vruchten en groentes die je kunt schillen of pellen. Of eigen kweek is. Voor mezelf spoel en boen ik alle groentes grondig.

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 2/6/2004 11:23 | Nenya ]
Ik weet niet of pellen zin heeft.. (Persoonlijk denk ik van niet??)
Misschien kan Wendy hier duidelijkheid geven?

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 2/6/2004 11:32 | ettie_ ]
Pesticiden gaan via de wortels ook gewoon naar binnen. Ze vergroeien helemaal met de vruchten zaden en noten planten waar ze op gespoten worden. Anders zou je gewoon zaad kunnen geven toch? Aangezien de schilletjes er toch af gaan.

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 3/6/2004 12:19 | Zangzaad ]
Vruchten worden vaak voornamelijk aan de buitenkant bespoten. Dat is dacht ik een van de hoofdredenen waarom aangeraden wordt om groentes en vruchten goed te wassen voor je ze eet of aan je huisdieren geeft. Natuurlijk komt ook via de grond weer troep in de wortel en de vrucht, maar al in een minder hoge concentratie.

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 3/6/2004 14:19 | ettie_ ]
Klopt, niks anders als bij zaad. En toch is zaad op de langere termijn zeeeer schadelijk voor je papegaai of parkiet. Wat dat betreft is er dus geen enkel verschil.

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 3/6/2004 17:22 | Wendy&Lilo ]
okee, ik ga jullie ff uit de brand helpen!

bij alles wat bespoten wordt komt er ook bestrijdingsmiddel onder de schil terecht.
Dus alleen het schillen van je groente en fruit heeft geen zin....

De beste optie die er is:
biologische groente en fruit uit de natuurwinkel.
deze zijn namelijk pesticiden vrij!

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 5/6/2004 01:03 | Zangzaad ]
uit Dossier bestrijdingsmiddelen van de VWA:

Moet ik groenten en fruit altijd schillen?

Veel bestrijdingsmiddelen trekken verder in het product dan de schil. Meestal zijn ze al afgebroken als de producten op de markt komen. Wassen is wel belangrijk om vuil en stof te verwijderen.

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 4/6/2004 13:12 | ettie_ ]
Heb je helemaal gelijk in! Voor zover bekend is Har. ook de enige pellet die dat logo van organic op zijn website mag hebben staan. Die zijn op alle punten, tot het recept aan toe, goed gekeurd.

Eigenlijk is dat de enige volledig biologische pellet op de nederlandse markt. Er is er nog 1 die dat doet voorkomen door de naam maar, niet scheint te zijn.

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 4/6/2004 21:25 | Nenya ]
Eventjes snel, want ik zit op een verjaardag; er zijn wel degelijk andere biologische pellets.. (maar niet in Nederland)
Foundation formula en nog een pellet, ik ben even de naam kwijt! Deze pellets zijn vooralsnog alleen in Amerika te krijgen. Ze zijn wel veel goedkoper dan de Harrison!!

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 5/6/2004 03:10 | ettie_ ]

Overigens is de kwaliteit van de 2 andere biologische pellets discutabel, heb ik vernomen. Daarnaast zijn zij minder ver goed gekeurd dan de Harison pellet. Al weet ik niet helemaal meer hoe dat zat...

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 5/6/2004 20:36 | Nenya ]
Van wie heb je dat vernomen? Ben eigenlijk wel benieuwd. Ik heb ze zelf nog niet getest ofzo..
Ik weet wel dat ze minder vet bevatten dan de high potency..

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 5/6/2004 20:49 | ettie_ ]
Hahaha, van Harison zelf?! Hij was zeer sceptisch over de kwaliteit overigens.

Kijk maar of je er wat mee kunt :$

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 5/6/2004 21:40 | Nenya ]
Hmmm, dat klinkt niet echt geloofwaardig. Dat zou ik nl ook zeggen over mijn eigen produkten. (Als ik ondernemer was)

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 6/6/2004 02:10 | ettie_ ]
Hij deed het goed beargumenteerd hoor. Maar, misschien moet je komend symposium zelf maar eens komen. Kun je zelf proberen hier een boompje over op te zetten met hem.

In elk geval ben ik er al wel achter dat nog het woord pellet, nog het woord biologisch alleen heilig zijn. De pellet moet zelf ook van een goede samenstelling en kwaliteit zijn. Dan pas heb je een goed pellet.

Los van het biologische karakter ben ik er van overtuigd dat de H pellet daar op dit moment het beste of als 1 van de beste aan voldoet. En dat is dan direct de reden waarom ik deze het liefste aan mijn vogels zal geven.

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 6/6/2004 11:52 | Nenya ]
Dat zal ook wel.. Smile Ik ben geen voedingsdeskundige dus ik zal het wel uit mijn hoofd laten om met hem een discussie aan te gaan.
Ik had liever gezien dat deze informatie van een meer onbetrouwbare bron was gekomen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds overtuigd van het feit dat Harrison een prima pellet is, maar om nu te zeggen dat dit de enige goede biologische pellet is?

Re: Pesticiden en biologisch Wendy.. [ 4/6/2004 17:39 | Wendy&Lilo ]
Alles wat zich biologisch mag noemen moet gecertificeerd zijn!

Ook in nederland.
Anders mag het niet als biologisch worden verkocht!

De harrisons worden gecontroleerd door de OCIA en de USDA en dit zijn DE Amerikaanse organen die de regels bepalen en hier scherp toezicht op houden!
Bericht Zondag 31 Juli 2005 8:58 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pascallo
Waarschuwingen: 1

Reageer met quote  

Ik had vandaag een discussie over wanneer iets biologisch is.

Ik zie namelijk hier op het forum dat er veel over gesproken wordt, maar ik kon niet het juiste topic vinden om mijn reactie in te plaatsen.

Deze leek me het meest geschikt.

Mijn vraag tijdens de discussie was: Wanneer is iets biologisch. Ik heb namelijk het idee dat wij als consument vaak misleid worden wanneer het biologische voeding betreft.

Neem nu bijvoorbeeld de Harrisons. Die is in Amerika bestempeld met het USDA Organic logo. In Amerika is deze pellet dus Biologisch. Maar geldt deze certificering dan ook in Nederland. Antwoord is dus NEE.

Wanneer een bedrijf in Nederland een product aanprijst alszijnde biologisch, dan moet deze door de instantie SKAL opnieuw zijn gecertificeerd.

Een citaat van de website van SKAL:

quote:

De aanduiding “biologisch” is wettelijk beschermd omdat in de EU officiële regels gelden voor het op de markt brengen van biologische producten.
Kern van deze regelgeving is dat de biologische productie en de aanduidingen op het product aan bepaalde eisen moeten voldoen én dat hierop toezicht plaatsvindt.

Nederland volgt de standaardeisen van de EU en Skal houdt toezicht op de naleving ervan.
Daartoe beschikt Skal over diverse reglementen en hanteert ze vastgestelde procedures zodat het toezicht op uniforme en transparante wijze plaatsvindt

Het gaat er namelijk niet alleen om of er bestrijdingsmiddelen worden gebruikt voor de grondstoffen, of dat er meststoffen worden gebruikt. Er worden bijvoorbeeld ook eisen gesteld aan de hoeveelheid dieren per hectare. En de hoeveelheid oppervlakte huisvesting.

Het is zelfs zo dat bedrijfen die biologische producten van buiten de EU importeren, verhandelen of alleen maar in opslag hebben, een certificaat moeten aanvragen bij SKAL.

Wij als consument kunnen dus zelf controleren bij een verkoper van biologische voeding of het echt product echt zo biologisch is als dat ze zeggen. Simpelweg door naar het certificaatnummer te vragen en deze op de website van SKAL te controleren.

Ik weet zeker dat 90% van de consumenten de verkoper op zijn woord vertrouwd en nooit een check hebben gedaan of een product in NL biologisch gecertificeerd is. Want heeft hij deze certificering hier in NL niet, dan kan het nog zo biologisch zijn buiten de EU, maar dat heeft dan geen enkele waarde hier in Nederland.

Als je dan kijkt naar de voeding die wij onze vogels geven. Laat nu als voorbeeld zeggen dat Scenic voor 95% biologisch is. Moet je die pellet dan laten staan omdat hij geen stempel biologisch mag dragen? Ik weet het niet. Als die 5% de huisvesting is van de garnaaltjes/kreeftjes die in de Scenic Jungle gaan. Dan is de pellet heel biologisch als je kijkt naar het gebruikt van bestrijdingsmiddelen, maar door die huisvesting zal de kwaliteit van de pellet er niet minder om zijn denk ik.

Ik vraag me dus echt af hoeveel waarde die stempel biologisch heeft.
Bericht Zaterdag 7 November 2009 11:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik moet zeggen dat ik het wel erg prettig vind als er een keurmerk op het voer zit. Smile Anders kan iedere producent wel zeggen 'Mijn voer is biologisch'. Het kan dan wel zo zijn, maar wij als leken kunnen dat niet of nauwelijks controleren. Je moet de fabrikant dan echt op z'n woord geloven.
Vandaar dat ik zo'n keurmerk toch wel heel erg prettig vind.

Ik neem aan dat het keurmerk in de VS vrij streng is. De lawsuits die ze daar aan hun broek kunnen krijgen doen die in ons land verbleken.

NB: Garnalen zijn geloof ik ook biologisch te krijgen. Mr. Green
Bericht Zondag 8 November 2009 10:42 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pascallo

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Ik neem aan dat het keurmerk in de VS vrij streng is. De lawsuits die ze daar aan hun broek kunnen krijgen doen die in ons land verbleken.

Ik weet niet hoe streng de eisen in de VS zijn. Boetes worden alleen uitgedeeld als ze zich niet aan de vereisten houden. Als die eisen niet zo hoog liggen. Tja.

Wat ik probeer te zeggen is dat er in de VS andere eisen gelden dan in de EU. Het kan zomaar zijn dat als je de 2 naast elkaar gaat leggen, dat de EU strenger is.

En wat voor waarde heeft het keurmerk dan nog voor ons Nederlanders. Wij hebben een EU beeld van eisen voor ogen, als dan de eisen uit de VS niet zo hoog zijn als wij verwachten, dan hebben we al die tijd een verkeerde indruk gehad van een organic product uit de US.
Bericht Zondag 8 November 2009 11:34 am
Pluisje
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by pascallo

Neem nu bijvoorbeeld de Harrisons. Die is in Amerika bestempeld met het USDA Organic logo. In Amerika is deze pellet dus Biologisch. Maar geldt deze certificering dan ook in Nederland. Antwoord is dus NEE.
............................
Als je dan kijkt naar de voeding die wij onze vogels geven. Laat nu als voorbeeld zeggen dat Scenic voor 95% biologisch is. Moet je die pellet dan laten staan omdat hij geen stempel biologisch mag dragen?

Wacht even, ongeacht het verschil in regelgeving tussen EU en VS, Scenic wordt toch ook uit Amerika geïmporteerd maar heeft GEEN “organic” (=biologisch) keurmerk. Het is, dus, direct te vergelijken met voeding uit de VS die WEL “organic” certificaten heeft.

...over het verschil in de regelgeving... wat doeet je veronderstellen dat de eisen in de VS minder streng zouden zijn? Ik weet het ook niet zeker, hoor.
Ik was nav deze topic nieuwsgierig en even gekeken. Vergelijking is met name niet zo makkelijk omdat er in Europa tot nu toe geen één Europese regel was. Elke land stelt eigen regelgeving betreffend “organic” producten vast. Engeland is heel makkelijk met “organic” en Duitsland wat strenger. In 2010 pas wordt volgens mij één EU regelgeving van toepassing (?).
Ik kan uit documentatie niet zo snel concluderen dat de EU in het algemeen strenger dan de VS is.
Bericht Dinsdag 10 November 2009 1:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
pascallo

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Pluisje
Ik kan uit documentatie niet zo snel concluderen dat de EU in het algemeen strenger dan de VS is.

Hey Pluisje,

dankjewel voor je reactie. Ik weet het ook niet hoor, maar men denkt altijd dat het in de VS strenger is. Ik kaart alleen aan dat het net zo goed andersom kan zijn.

En dan kan zo'n keurmerk uit de VS opeens een hele andere interpretatie hebben Wink
Bericht Dinsdag 10 November 2009 11:27 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:42 pm
  Berichten van afgelopen: