Pinda discussie

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

heb je dit al geprobeerd?

http://www.fluffies.org/nl/gri.....highlight=

En dit blijven herhalen en vooral niet voor de kooi gaan staan, maar altijd er naast.

enne geen pinda's geven hoor (assie)
Pinda's bevatten vaak schimmels en dat is erg slecht voor ene papegaai, dan al niet dodelijk op den duur
Bericht Woensdag 3 Maart 2010 9:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Assie
Vlieger

Reageer met quote  

geen pinda's Shocked
wij eten vaak in het wweekend savonds van die doppinda's en dan geven wij ze er ook 1
wist niiet dat het zo erg was Confused
Bericht Woensdag 3 Maart 2010 9:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ja doppinda's bevatten vakk schimmels, wij kunnen er redelijk goed tegen, maar papegaaien veel minder goed.

Door schimmels kunnen ze longaandoeningen krijgen etc

vaak zie je zwarte puntjes op de schil zitten, dat is dus schimmel
Bericht Woensdag 3 Maart 2010 9:39 pm
irene
Vlieger

Reageer met quote  

Dat is dikke onzin.

De pinda's in papegaaienvoer, die zijn niet goed. Die voor menselijke consumptie wel. Die voldoen aan strenge eisen. Chico krijgt hier ook dagelijks een pinda (halen we bij de notenbar)

Bericht Donderdag 4 Maart 2010 10:57 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by irene
Dat is dikke onzin.

Nou nou... Ooops

http://www.ckcbirds.co.uk/Pean.....atoxin.htm
Lees bovenstaande link en oordeel zelf....waar het op neer komt is dat het niet uit maakt of de pinda's voor menselijke consumptie zijn of niet, er kan altijd aflatoxine op zitten. je kunt het niet zien met het blote oog en ook het branden van noten verwijdert het niet helemaal. Aflatoxine kan gewoon heel schadelijk zijn, daarbij zijn ze ontzettend vet en er zijn heul veul noten zijn die veel gezonder zijn die ze ook graag eten. Waarom dan het risico lopen?
Bericht Donderdag 4 Maart 2010 10:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
irene
Vlieger

Reageer met quote  

Chico is geen alleseter.. die wil niet alle noten hebben.

Ik heb verschillende artikelen gelezen, en ook tijdens voorlichting over papegaaien kwam dit ook aan bod, en ook dat het onzin is.

Ik draai mijn mening heus niet bij, ik ben van mening dat het niet slecht is
Mr. Green
Bericht Donderdag 4 Maart 2010 11:03 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Meid lekker geven. Mijn gaaien krijgen het niet,
Microtoxines zijn bewezen schadelijk.
Maar al die artsen op de universiteiten hebben er vast geen verstand van
Bericht Vrijdag 5 Maart 2010 12:13 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zoooo, dat gaat lekker zou ik zeggen. Maar, laten we het wel in hoofdzaak beleefd houden aub. Het is niet omdat jij er niet in geloofd, ondanks de vele bewijzen en gaaitjes die reeds ziek werden erdoor dat je het algemeen als onzin moet omschrijven.
Bericht Vrijdag 5 Maart 2010 8:09 am
Assie
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb net zitten googlen
Hier krijgen ze geen doppinda's meer Nee! Nee!
Ik snap alleen niet waarom het dan nog steeds in papagaaienvoer zit
Hier krijgen B&B altijd harrisons pellets en niet dat papagaaienvoer waat ook zoveel zonnepitten in zitten
Ze krijgen wel zaadjes en af en toe een paar zonnepitjes
Dit heb ik gevonden op internet

Pinda’s zijn slecht voor papegaaien, ten eerste omdat pinda’s teveel calorieen bevatten hierdoor worden de papegaaien gewoon weg te dik van en te vet.
Ten tweede: pinda’s zijn nogal eens begroeid met een schimmel, deze schimmel produceert : aflatoxine. Aflatoxine is een gif en dit gif stapelt zich op in de lever van een vogel, zelfs in kleine hoeveelheden is dit gif al zeer schadelijk en in grote hoeveelheden zelfs dodelijk

Iedereen moet doen wat hij of zij denkt dat goed is,maar hier geen doppinda's meer
Bericht Vrijdag 5 Maart 2010 9:44 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
irene
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Pinda’s, ook wel aardenoten of pindanoten genoemd, zijn géén noten maar peulvruchten! Bij doppinda’s die niet gebrand zijn kunnen schimmels in de schil zitten. Vaak zitten ongebrande doppinda’s vermengd door standaard papegaaienvoer. Deze schimmels kunnen zich in de organen van de papegaai ophopen en op den duur grote schade aanrichten.

Daarin tegen gebrande pinda’s in dop die geschikt zijn voor menselijke consumptie kan je gerust eens als lekkernij geven. De pinda’s voor menselijke consumptie staan onder een veel strengen toezicht dan de pinda;s voor dierlijke consumptie. Bovendien worden deze pinda’s speciaal voor menselijke consumptie geschikt gemaakt. De doppinda’s worden namelijk in de dop in een draaiende trommel met een hoge temperatuur verhit. De pinda’s branden dan in hun eigen vet. Mochten er dus schimmels aanwezig zijn, dan worden deze gedurende dit brandproces onschadelijk gemaakt. Eigenlijk zijn pinda’s ( net als zonnebloempitten) best wel gezond. Er zitten veel gezonde vitaminen en mineralen in. Wel oppassen, pinda’s bevatten wel ongeveer 45% vet, 25% eiwitten en 15% koolhydraten. Het is echt een dikmaker, maar wel met gezonde vetten. Geef ze dus met mate.

Ook nagevraagt hier aan de VA en notenboer, en hun branden ze ook . Want de schimmels die er in zitten, zijn ook schadelijk voor mensen. Vandaar dat ze worden gebrand.

Sorry dan voor me woordkeuze met onzin, maar als ik dat vind.. is toch mijn mening Rolling Eyes
Bericht Vrijdag 5 Maart 2010 11:25 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

absoluut maar wij geven raad mee aan de mensen die we gegrond ergens gehaald hebben en niet van de notenboer, sorry.
Door in 1 reactie onze raad neer te halen worden velen in de war gebracht terwijl de reden waarom we het niet geven wel degelijk weerlegd wordt met feiten en onderzoeken.
Maar hé, wie ben ik. Tuurlijk geef jij pinda als jij dat wil, voor mij niet gelaten maar laten we het feit niet minimaliseren als we anderen raad willen meegeven.
Bericht Vrijdag 5 Maart 2010 6:56 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Misschien moeten we het topic even opsplitsen om het topic van Assie niet te vervuilen maar goed....

Irene, wie quote jij eigenlijk? daar ben ik wel nieuwsgierig naar... Denken Ik heb nl. echt mijn bedenkingen bij dat stukje, het is niet goed onderbouwd.
http://www.safefood.nl/gevaren.....xinen.html
Zoals ik nl. al eerder schreef zijn aflatoxines hittebestendig. De schimmel die aflatoxines afscheidt is dit idd niet. Dus als je pinda's brand gaan de schimmels dood, maar de aflatoxines (dus de kankerverwekkende stoffen) kun je met hitte niet vernietigen, dus die blijven in/op de pinda's zitten. Dat klopt er al niet aan de quote, de schimmel zelf is niet giftig, wat de schimmel afscheidt echter wel. Daarbij, aflatoxines zijn ook slecht voor mensen. Ookal geef je pinda's geschikt voor menselijke consumptie, dan ga je nog steeds voorbij aan het feit dat een menselijke lever vele malen groter is dan die van welke gaai dan ook. Wij kunnen dus veel meer van dit gif aan voordat we er ziek van worden, maar een gaai kan van een paar slechte mensenpinda's al een rotte lever krijgen. Sad
Bericht Vrijdag 5 Maart 2010 8:10 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb bij deze even het topic gesplitst, zodat we hier naar hartelust verder kunnen discussieren over of pinda's nou wel of niet schadelijk zijn voor gaaien!
Bericht Zaterdag 6 Maart 2010 6:14 pm
Apple740
Kuikentje

Reageer met quote  

Frappant dat men fel tegen pinda's (ook gebrande) is terwijl Harrison's er vol mee zit. Met die zogenaamde kankerverwekkende gifophoping op de pinda zal het dus best meevallen lijkt me. Bovendien, ondanks het hebben van een grotere lever, zou pindakaas nooit zo hoog aangeschreven staan bij ons mensen als het daadwerkelijk een kankerbom zou zijn. Ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Bericht Zondag 7 Maart 2010 6:03 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik meen dat pinda's niet eens zo verschrikkelijk vet zijn. Samen met de cashews en de amandelen (Ik weet het niet meer zeker) zijn het de minst vette noten. Macadamia's zijn een stuk vetter.(Deze laatste is ook een stuk gezonder. Very Happy)
Bericht Zondag 7 Maart 2010 9:47 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:43 pm
  Berichten van afgelopen: