|
|
|
Sue
Moderator

|
| Pinda's |
|
|
The problem with peanuts is that they can be contaminated with aflotoxin (a type of mycotoxin, which is produced by the fungus, Aspergillus flavus). It doesn't matter if the peanuts are boiled, roasted, raw or green. If the toxin is there, it isn't destroyed. This fungus has also been reported to have been found on corn and wheat as well as in peanuts. The carcinogenicity of aflotoxins and their sporadic occurrence in food have been the reasons why we see these warnings. Toxins have appeared in the milk of cows that have been fed contaminated grain and aflatoxins have been reported in some peanut butters. Commercial peanut butter producers carefully monitor their peanuts and have instruments that can detect aflotoxin at one-half part per billion.
Het probleem met pinda's is dat zij met aflotoxin (een type van mycotoxin, dat door de paddestoel wordt veroorzaakt, Aspergillus flavus) kunnen worden vervuild. Het is niet van belang als de pinda's worden gekookt, geroosterd, ruw of groen. Als de toxine daar is, wordt het niet vernietigd. Deze paddestoel is ook gemeld op graan en tarwe evenals in pinda's gevonden te zijn. De kankerverwekkendheid van aflotoxins en hun sporadisch voorkomen in voedsel zijn de redenen geweest waarom wij deze waarschuwingen zien. De toxine zijn in de melk van koeien verschenen die vervuilde korrel zijn gevoed en aflatoxins in sommige pindakaas zijn gemeld. De commerciële pindakaasproducenten controleren zorgvuldig hun pinda's en hebben instrumenten die aflotoxin bij half deel per miljard kunnen ontdekken. |
Zaterdag 14 Juli 2007 7:18 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
wauw, goed om te weten. bij ons krijgen ze geen pinda's en wij maken van de pindakaas altijd sate saus.
wist niet dat dit kankerverwekkend kon zijn. maar ja, dat is de margarine ook. |
Maandag 16 Juli 2007 3:17 pm |
|
|
Python1
Beginnende vlieger
Maar dit is enkel bij pinda's in de schelp nog zeker??
Want hier in jacko zijn noten mengels zitten er hier en daar een paar pindanootjes in maar al wel gepeld niet meer in de schelp kan het dan nog kwaad? |
Maandag 16 Juli 2007 6:14 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

ja die zijn dus ook schadelijk...de manier van verwerken maakt helaas niet uit....de toxine blijft aanwezig..  |
Maandag 16 Juli 2007 6:36 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Na het lezen van dit stukje ben ik eigenlijk zeer benieuwd hoe de Harrisons hiermee omspringt aangezien een groot deel van de ingrediënten bestaat uit pinda's. Zouden die daar ook op gecontroleerd worden?
Ik kan nergens iets vinden op hun site. |
Maandag 16 Juli 2007 7:01 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ik zie het ook nergens....misschien even een mailtje sturen?? |
Donderdag 19 Juli 2007 2:10 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ja, dat ben ik ook van plan.. Als m'n hoofdpijn gezakt is hahaha! Ik heb op dit moment knallende koppijn en Engelse mailtjes vergen wat meer inspanning.  |
Donderdag 19 Juli 2007 4:19 pm |
|
|
esjo
Moderator

Ja, ik hoop dat het wel goed zit. Herman eet er hartstikke goed in. Zou ik weer moeten veranderen  |
Donderdag 19 Juli 2007 7:20 pm |
|
|
esjo
Moderator

Beterschap met je hoofd Sue. |
Donderdag 19 Juli 2007 7:21 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Thanks Esjo.. Denk dat m'n nek vast zit ofzo?? Heb nog steeds knallende hoofdpijn en ibuprofen helpt ook niet.  |
Donderdag 19 Juli 2007 8:34 pm |
|
|
esjo
Moderator

Sue, ik heb gisteren mijn reiki II gedaan. Moet ik je even behandelen op afstand? |
Donderdag 19 Juli 2007 8:57 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Zou dat helpen? Als je wil heel graag..
Moest je daar examen voor doen? |
Donderdag 19 Juli 2007 10:17 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Ik had de computer al uit en lees het nu pas. Maar zoiets mag ik niet doen zonder toestemming. Volgende keer beter. Hoop dat het nu beter gaat en anders geef je maar een gil op m'n mail.
Nee, je hoeft geen examen te doen. Je krijgt nog een inwijding en je leert symbolen om mee te werken op afstand. |
Vrijdag 20 Juli 2007 11:05 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Het gaat nu weer goed. Gisteren werd ik helemaal gek van m'n hoofd. Ach, het gaat wel weer over voordat ik 'n jongetje ben hahaha!
Ik zal de volgende keer een gil geven.  |
Vrijdag 20 Juli 2007 1:37 pm |
|
|
esjo
Moderator

Gelukkig maar. wordt maar geen jongetje hoor, dan zou je met je lange haren een Jan Vayne zijn en dat is zo'n kwal. Blijf maar gewoon wie je bent. Veeeeel beter. |
Vrijdag 20 Juli 2007 2:27 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:43 pm
|
|
|
|
|