|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
| Prei |
|
|
Hoe zit het nou met die prei? En ui?
Ik weet dat ui twijfelachtig is; sommigen zeggen wel, anderen niet, voor katten bvb. is het giftig... dus ik geef het voor de zekerheid niet, maar ik ken mensen die het gewoon jarenlang voeren en hun papegaaien blijkbaar nog leven
Over prei heb ik nog nooit iets gelezen, behalve hier op het forum dat sommige mensen het voeren als het in de soepgroente zit (en hun vogels leven dus kennelijk ook ), maar mogen ze het eigenlijk wel hebben?
Ik vind het raar dat je prei nergens vindt; niet tussen de groente die wel mag, maar ook niet tussen de groente die NIET mag... maakt het allemaal oh zo veel makkelijker . Maargoed... ideeen, gedachten ? |
Maandag 12 Januari 2009 10:04 pm |
|
|
Windkracht13
Vlieger
Ehhh, mijn Bob eet van tijd tot tijd een stukje ui mee.
Ook als wij prei eten, eet hij dat gewoon mee, vind ie nog lekker ook...
Zover ik weet is het niet schadelijk, maar juist gezond.
Ikzelf hou er echter niet zo van.  |
Maandag 12 Januari 2009 10:30 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Prei |
|
|
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Gaat het bij uitjes ook niet om de schimmels ofzo tussen de ringen? (Naast het stofje, iets met de rode bloedlichaampjes??)
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten!  |
Dinsdag 13 Januari 2009 12:12 am |
|
|
Windkracht13
Vlieger
Ik heb er pas geleden nog iets over gelezen, ff kijken of ik 't terug kan vinden.
Zal dan de link plaatsen, ff zoekke. |
Dinsdag 13 Januari 2009 12:16 am |
|
|
PeCe
Vlieger
|
Mijn edels vinden de prei lekker. Op het Amerikaanse LoV-forum, zover ik weet jou wel bekend Jitka, wordt dit wel genoemd en als veilig gekenmerkt. Idem staat het bij de "gezonde" (dus veilige) groenten op een ander Nederlands forum.
Ui is idem akkoord, al moet je oppassen dat die niet te oud is en schimmels vertoond, maar ja geld dat niet voor alle producten. Wel is het zo dat ui, net als sla heel weinig voedingswaarde heeft. Dus echt zinvol is het niet. Maar als een papegaai het lekker vind, mag die er best wat van eten. |
Dinsdag 13 Januari 2009 2:39 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
quote:
Originally posted by PeCe
Mijn edels vinden de prei lekker. Op het Amerikaanse LoV-forum, zover ik weet jou wel bekend Jitka, wordt dit wel genoemd en als veilig gekenmerkt. Idem staat het bij de "gezonde" (dus veilige) groenten op een ander Nederlands forum.
Die zijn mij ontkomen dan, eerlijk gezegd . Ik vond het raar, omdat ik lid ben van een heleboel mailinglists en groepen inclusief eentje voor voeding van plukkertjes... en ik nergens 'leek' tegenkwam, ook zelfs niet in vragen of ze het mogen enzo. Alsof prei niet bestaat en nu worden hier een heleboel topics geopend in de voeding, dus heb ik mij laten inspireren.
Of bestaat er nog een ander woord voor 'prei' in het engels? Dat zou ook een hoop verklaren
Het gaat mij meer om de prei, want dat heeft nog enigszins voedingswaarde... ui is inderdaad meer een soort hooi; kunnen ze lekker vinden en daarmee is het ook gezegd, zo ongeveer. Goed, dat weten we dan.
Bedankt allemaal! |
Dinsdag 13 Januari 2009 7:55 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Naar mijn weten is er één woord voor prei: leek. |
Dinsdag 13 Januari 2009 11:10 am |
|
|
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Laatst heeft baronnetje wel zitten smullen van lenteui door de rijst heen. Dus prei kan ook wel neem ik aan.
Van ui kan ik me voorstellen dat er vanuit de schillen misschien iets van schimmel of andere giftig stoffen komen, maar ik zou me er met prei niet zo druk over maken.
Ik heb na even googlen ook gewoon papegaaienvoor gevonden waar prei inzit.
http://www.robharvey.com/delicatessen.htm
(fruit/veg mix) |
Dinsdag 13 Januari 2009 8:31 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Bedankt voor deze link! Dit is toch wel een bekende voerfabrikant? |
Dinsdag 13 Januari 2009 11:21 pm |
|
|
PeCe
Vlieger
|
quote:
Originally posted by Sue
Naar mijn weten is er één woord voor prei: leek.
Soms gebruikt men ook het meervoud. Dan vind je leek niet, maar wel leeks.
Daar kwam ik op LoV achter. Eerst vond ik ook niets, terwijl ik wist dat het behandeld was. Zoeken op leeks gaf wel resultaat. |
Woensdag 14 Januari 2009 4:02 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Bedankt voor de aanvulling!  |
Woensdag 14 Januari 2009 10:13 am |
|
|