|
|
|
nancy18
Eitje
| Punkie wilt eivoer. |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb even een vraag,
Punkie mij valkparkiet eet wel wat zaadjes als hij in de kooi zit maar niet echt super veel. Punkie vlieg meestal een half uurtje los.. en zodra ik eivoer heb gemaakt en af heb laten koelen dan komt hij meteen... en maak dan een geluidje van "rrrrr".. Maar hij wil iedere keer eivoer als hij/zei de kooi in moet.
Vandaag heb ik geprobeerd om wat zaadjes in zijn bakje te doen. Toen werd Punkie heel boos! Want hij zat heel erg te scheeeuwen ( protest te maken omdat er geen eivoer in zat)
( Punkie gaat 3 keer los op een dag, en krijg dan ook 3 keer eivoer) Maar wat kan ik het beste nu eigelijk doen? Zodra ik iets anders in zijn bakje doet gaat hij protest maken. |
Dinsdag 3 Juni 2008 9:52 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
Hallo en welkom, zo te horen is Punkie een beetje verwend geraakt. je kan het oplossen door meer zaadjes door het eivoer te mixen, vers fruit aan te bieden en Punky te belonen als hij zijn zaadjes eet. kan misschien wel even duren, maar de aanhouder wint. ik zou 2 keer per week eivoer geven en verder niet. al schreeut hij je oren van je hoofd. ze gaan echt niet dood. bij echte honger eten ze vanzelf het zaadvoer dus daar moet jij gewoon consequent in zijn. JIJ bent de baas, dus JIJ beslist wanneer hij eivoer mag hebben. wil hij de rest van de week niks eten, moet je gewoon doorzetten. een vogel laat zichzelf nooit doodhongeren maar manipuleert des te meer omdat hij gewoon zijn zin wil hebben.
probeer het maar eens en niet meteen in paniek raken als hij niet eten wil. komt echt wel goed, maar je moet even duidelijk de regels laten zien. dan is het zo voorbij.  |
Dinsdag 3 Juni 2008 10:11 am |
|
|
|
|
nancy18
Eitje
oke. Ik ga het proberen. Waarschijnlijk gaat Punkie heel boos worden! Maar ik ga het zeker volhouden! |
Dinsdag 3 Juni 2008 10:14 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
punkie kan nog meer vertellen maar dat is zijn probleem niet dat van jou. |
Dinsdag 3 Juni 2008 10:22 am |
|
|
Laura B
Moderator

Wat ik zelf wel doe is Cleo een zonnepitje geven als ze netjes afstapt in de kooi, als beloning. De zonnepitjes vinden de meeste vogels erg lekker, maar ze zijn ook behoorlijk vet. ik haal ze dus uit het zaad en geef ze alleen als beloning. Op die manier vindt Cleo het ook niet erg om terug in de kooi te moeten  |
Dinsdag 3 Juni 2008 12:20 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Is een ander klein zaadje geen idee? Omdat valkjes toch al zo snel vervetten? Ik meen dat cedernootjes ook vaak lekker gevonden worden maar om die nu allemaal te gaan pellen? (Ze zijn wel minder vet meen ik) |
Dinsdag 3 Juni 2008 8:07 pm |
|
|
nancy18
Eitje
Punkie eet nu ook zaadjes en niet alleen meer het eivoer! ook als punkie uit de kooi gaat krijg punkie nog maar 1 tot 2 kleine theelepeltjes eivoer. voor de rest bied ik hem iedere dag groente en fruit aan. maar hij weet niet dat hij dat kan eten.  |
Woensdag 4 Juni 2008 7:13 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dat is al een heel goede vooruitgang en is helemaal niet slecht gegaan zo te horen. Zo zie je maar, de aanhouder wint. Knap gedaan hoor ie groenten en fruit kan je misschien in heel kleine stukjes of zo doen, het is in het begin echt wat zoeken voor de gaaitjes wat ze er nu mee moeten maar als ze het gevonden hebben dan komt dat wel goed.  |
Woensdag 4 Juni 2008 8:03 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ik moet zeggen dat ik het wel wat veel vind hoor, zoveel eivoer voor zo'n klein maagje.. Zijn krop is waarschijnlijk niet groter dan dat. |
Woensdag 4 Juni 2008 8:12 am |
|
|
Sarah
Moderator

Het kan natuurlijk verder worden afgebouwd maar misschien dat Nancy liever stapje voor stapje afbouwd?
Nancy,
Ons grijsje krijgt bijvoorbeeld 1 keer per week een gekookt eitje of een koffielepeltje eivoer, meer niet. Dit even om je een idee te geven. Ik dacht uit je reactie te begrijpen dat je wou afbouwen en niet ineens wou stoppen of zie ik dat verkeerd?  |
Woensdag 4 Juni 2008 8:23 am |
|
|
nancy18
Eitje
Ik wil hem namelijk gewooon alles geven. gewoon iedere keer wat anders. Maar aangezien dat hij alleen eivoer / zaadjes en trosgierts uit zijn bakje uit als hij los is.
Maar vandaag ga ik wat anders proberen namelijk komkommer. maak ik in kleine stukjes. hopelijk eet punkie het  |
Woensdag 4 Juni 2008 8:26 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Ik zou hem eerlijk gezegd niet alles ineens aanbieden, heb ik hier ook gedaan in het begin ik Joske had en dat heb ik mij ook wel beklaagd eerlijk gezegd. Je wil doen wat voor goed maar eignenlijk zorgen we juist op dat moment ervoor dat ons gaaitje kieskeurig wordt. Het is nu van groot belang dat je hard gaat zijn. Ook onze Jos was echt gek van eivoer. Eivoer gewoon, eivoer onder zijn fruit want anders at hij geen fruit en uiteindelijk at hij teveel eivoer. En eigenlijk is het niet zo gezond. Let wel, je doet voor goed, laat dat duidelijk zijn maar probeer niet elke dag alles aan te bieden en hem dingen te leren eten. Er zijn zoveel dingen die je kan aanbieden en op die manier kan je eigenlijk elke dag iets anders aanbieden, ze moeten het leren en dat duurt eventjes maar eens ze het doorhebben dan is de variatie o zo leuk voor je gaaitje. Dan is het ook voor hun telkens weer afwachten wat die leuke verassing van mams zal worden die dag. Probeer het maar even, zeker met fruit en groenten (die vitaminen hebben ze nodig) en eivoer zou ik 1 tot maximum 2 keer per week zetten al verkies ikzelf 1 keertje. Voor de rest zaadjes, fruit en groenten en misschien pellets die zijn ook zeer goed voor ze en zitten ook veel vitaminen in. Je zal je gaaitje veel plezier ermee doen, eens ie het doorheeft natuurlijk maar ook voor jezelf zal je veel problemen besparen en zorg je voor een gezonde en gevarieerde voeding. Je doet het met de beste wil, daar is geen twijfel over maar ook ik heb het gedaan en ben blij dat ik er vanaf ben. Nu is het helemaal niet meer gek van zijn eivoer en wil het dikwijls zelfs niet meer. Zo hard kunnen ze veranderen als wij ons hard opstellen op dat vlak. Ook jij kan dit.  |
Woensdag 4 Juni 2008 8:36 am |
|
|
nancy18
Eitje
ik bedoel ook eigelijk iedere dag wat anders geven. of om de dag. zo leert punkie ook van alles eten. en punkie is nog maar 8 weken oud. gelukkig kan je nog alles leren. |
Woensdag 4 Juni 2008 8:43 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dat is waar. Punkie kan alles nog aanleren. Dat voordeel heb je nog. Mijn besef is wat later dan 8 weken gekomen helaas en dat was knap lastig maar op dat moment kan ik zeggen dat ik gelukkig ben dat ik vrij koppig ben
Maar, vergis je in 1 iets niet. Ook op 8 weken beginnen ze al met manipuleren. Ze zijn heel slim, ook op die leeftijd. En hoe vroeger ze vanalles proeven, hoe beter want hoe later, hoe moeilijker. Zou je het aandurven om het eivoer eens uit zijn menu te bannen voor een aantal dagen?
Misschien wat banaan in de plaats zetten of zo. |
Woensdag 4 Juni 2008 8:49 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:46 pm
|
|
|
|