|
|
|
CoeurSauvage
Net uit het ei
|
| Recept snoepstengels/kracker? |
|
|
Hoi allemaal,
Ik ben voor mijn vogels op zoek naar een recept voor iets dat lijkt op snoepstengels/krackers. Voor degenen die niet gelijk weten wat ik hiermee bedoel, even een plaatje:
http://source-www.petco.com/As.....11886B.jpg
Ik had een hele tijd geleden een engelstalig recept, maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd en kan ik nu nergens meer terugvinden.
De reden dat ik zoiets zoek is omdat ze er uren mee zoet zijn, maar de ingredienten van de snoepstengels uit de dierenwinkel me niet zo aanstaan.
Heeft iemand zoiets?
Of anders iemand een idee hoe ik in ieder geval ervoor kan zorgen dat bijv. zaad of pellets zo "hard aan elkaar" (weet het even niet anders te verwoorden ) kan bakken oid? Dan probeer ik zelf wel wat aan in de keuken.
Bedankt in ieder geval alvast! |
Zondag 11 April 2010 9:16 pm |
|
|
Laura B
Moderator

ehhhmm, jeetje, sommige mensen hier gebruiken een speciale was om zaadjes 'samen te plakken' en zo bijvoorbeeld walnootdoppen te vullen....kan alleen niet op de naam komen....wie helpt me even??? |
Zondag 11 April 2010 9:37 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Arabische gom da's een hele goede en makkelijke, en ze zijn er letterlijk uren zoet mee  |
Zondag 11 April 2010 11:08 pm |
|
|
Assie
Vlieger
arabische gom
ik koop een zak zaadjes en pitjes en doe daar arabische gom ddoorheen
ik doe het meestal in lege doppen van colaflessen
hier vinden ze het geweldig |
Maandag 12 April 2010 6:41 am |
|
|
lunaatje
Kuikentje
kan je ook iets anders gebruiken dan arabische gom?
Ik ga ze vanaf nu ook zelf maken hoor, als je er twee koopt in een doosje ben je soms al op zijn minst 3,5 euro kwijt en dat hangt er in mijn kooien meestal nog geen halve dag, ze eten het gewoon direct op. |
Maandag 12 April 2010 10:43 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik zou niet weten wat je anders nog kunt gebruiken....
En met arabische gom heb je toch al wat je nodig hebt, waarom dan verder zoeken? |
Maandag 12 April 2010 2:31 pm |
|
|
CoeurSauvage
Net uit het ei
|
Wauw! Arabische gom, daar was ik nooit op gekomen! Wat een gaaf idee!
Waar koop je dat? En is dat onbeperkt te verstekken, of is dat niet zo gezond?
Heb gisteren ook de hele avond zitten googlen, en heb alleen maar recepten met ei en/of honing gevonden (mocht er interesse zijn wil ik ze wel posten). Honing ben ik zowieso al niet zo'n voorstander van, en om ze nou zo veel ei voor te schotelen lijkt me ook niks, of kan dat geen kwaad?
@ Lunaatje: Ja precies, die dingen zijn hardstikke duur, en binnen no-time op. En dan zitten er nog twijfelachtige ingredienten in... dan maak ik ze toch liever zelf.
De recepten die ik heb gevonden met ei, stond bij dat ze er sowieso langer mee doen dan met normale, en als je extra harde stengels wilde kon je ze nog even langer bakken... Klinkt wel veelbelovend! |
Maandag 12 April 2010 4:52 pm |
|
|
|
|
lunaatje
Kuikentje
Ik woon in belgië en heb zo een beetje zitten rondsurfen en blijkbaar kunnen wij dat alleen in de apotheek kopen en is het dan nog redelijk duur ook. Daarom dat ik vroeg of je niet iets anders kan gebruiken?? |
Maandag 12 April 2010 4:53 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Via de link die ik hierboven plaatste kon je zien waar het wordt verkocht, nl. via tinley. De prijzen vallen alleszins mee, daar kun je giga veel snoepstaven mee maken. Arabische gom kun je ook kopen bij kookwinkels die ingredienten voor de afrikaanse keuken verkopen.. |
Maandag 12 April 2010 6:01 pm |
|
|
CoeurSauvage
Net uit het ei
|
|
|
|
De link van tinley had ik gezien inderdaad, maar ik vroeg me af of je 't ook in een winkel kon kopen. Ik zal eens op de Kruiskade gaan kijken, daar heb je bijna alleen maar buitenlandse eetwinkeltjes, dus daar hebben ze het vast ook!
Oh, en hoeveel heb je ongeveer nodig? In verhouding met zaad, zegmaar?
Dat heb ik nergens zien staan, maar mss ben ik een beetje blond vandaag. ;P
Oh, en voor jou, Lunaatje... een recept zonder arabische gom. Denk dat ik dit zelf ook eens ga proberen, maar ik weet niet of (te) veel eieren niet schadelijk zijn voor vogeltjes.
Hanging Seed Treat
1 cup of seed (or more if you want)
1 egg white for every cup of seed
Fruit/vegetables cut into tiny pieces
grease proof paper
a mold
wire
Put seed and fruit/vegetables in a bowl. Whisk egg whites and add to bird seed. Mix everything together. Line the mold with grease proof paper and put the seed into the mold. Squash it down. Put a loop in one end of the wire and push it into the seed. Loop the top so you can hang it up. Put it in a 100 degree celcius oven for an hour. Hang it up in the birds cage and watch them enjoy!!
Original recipe from: http://www.abc.net.au/creature.....edbell.htm |
Maandag 12 April 2010 8:01 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

quote:
Originally posted by lunaatje
Ik woon in belgië en heb zo een beetje zitten rondsurfen en blijkbaar kunnen wij dat alleen in de apotheek kopen en is het dan nog redelijk duur ook. Daarom dat ik vroeg of je niet iets anders kan gebruiken??
Als je nog een paar maandjes geduld hebt kunnen we misschien samen bestellen? Dan kunnen we de verzendingskosten delen. Wij komen naar West-Vlaanderen wonen (heb nog geen precieze plaats maar hoop hier meer over te weten deze week). Dat zou toch al schelen in verzendingskosten. |
Maandag 19 April 2010 8:26 am |
|
|
lunaatje
Kuikentje
quote:
Originally posted by Sarah
quote:
Originally posted by lunaatje
Ik woon in belgië en heb zo een beetje zitten rondsurfen en blijkbaar kunnen wij dat alleen in de apotheek kopen en is het dan nog redelijk duur ook. Daarom dat ik vroeg of je niet iets anders kan gebruiken??
Als je nog een paar maandjes geduld hebt kunnen we misschien samen bestellen? Dan kunnen we de verzendingskosten delen. Wij komen naar West-Vlaanderen wonen (heb nog geen precieze plaats maar hoop hier meer over te weten deze week). Dat zou toch al schelen in verzendingskosten.
Zou inderdaad interessant zijn  |
Maandag 19 April 2010 5:51 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Moet je wel nog wat geduld hebben, we zijn morgen nog niet weg hier maar in elk geval moeten we wel voor 31 augustus verhuisd zijn dus dan kunnen we wel samen bestellen als je wil. |
Maandag 19 April 2010 8:15 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:46 pm
|
|
|
|
|
|