Recepten voor papegaaien ontbijt/lunch/diner

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik probeer me toch aan de hoeveelheid te houden die Ann, waar we allemaal ons birdy bread van hebben leren maken, aangaf, toch wat bloem betreft.
De rest qua groenten en zo ben je natuurlijk vrij in, vochtiger of net niet kan je dan bekomen door rauwe groenten of groenten met vocht toe te dienen.
Bericht Vrijdag 5 Februari 2010 8:36 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Shi even een vraagje, ik wilde deze week eens je bonenmengsel gaan maken en dan inviezen. Hoe lang moet je het bonenmengsel koken? In je pagina staat eerst 10 minuten op hoog vuur en hoe lang daarna nog? een uur oid? Hoe lang is het houdbaar als je het invriest? Moet eerlijk zeggen dat zelfs het verzamelen van de juiste bonen moeilijker is dan verwacht, ga morgen eens naar de natuurwinkel hier in de buurt...
Bericht Zondag 21 Maart 2010 7:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Als je de droge versie hebt van peulvruchten, eerst nog weken. Ook de weektijd kan verschillen van boon tot boon Smile
Bericht Zondag 21 Maart 2010 9:52 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Laura Smile

Zoals Spetter zegt, eerst weken (maar dat staat ook in mijn gebruiksaanwijzing), daarna die 10 minuten en dan nog laten pruttelen, vaak roeren zodat het onderaan niet aanbrandt; koken in ieder geval tot je bijna geen vocht meer over hebt. Ik kan zo niet zeggen hoe lang het duurt, want dat hangt van zo veel dingen af; zo'n 25 minuten, halfuurtje? Kan ook langer, maar een uur is volgens mij echt te lang, dan hou je er niks meer van over (en ze vinden het juist zo interessant doordat er veel verschillende soorten te herkennen zijn). Weet je hoe je er achterkomt of het klaar is; doe gewoon een proeftest Laughing als je een van de grotere bonen (kidney, bvb) kiest en hij gaar is, dan zijn de kleinere soorten ook gaar en zit je goed Ja

Hoe lang het houdbaar is hangt er natuurlijk ook van af (bvb. waarin je het invriest, want als het niet goed vast is gemaakt, droogt het langzaam over de tijd uit), ik maak een voorraad dat in ieder geval niet langer blijft zitten dan zo'n 3 maanden. Het belangrijkste is dat je het heel snel kan vermengen met de rest en invriezen als de bonen eenmaal afgekoeld zijn, want die gekookte bonen zijn het meest vatbaar voor bacteriegroei (smaken niet alleen aan de vogeltjes). Als je een keukenrobot hebt, helemaal fantastisch; moet je min of meer handmatig snijden, dan wil het nog best organiseren zodat je niet te lang met voorbereid spul zit die je niet kan invriezen omdat je de rest niet hebt.

Nog in verband met die bonen... je doet het mooi, maar kan ook makkelijker; je mag natuurlijk altijd een starterspakket aanvragen bij tante Shi Laughing
Bericht Maandag 22 Maart 2010 8:28 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Laura Smile

Nog in verband met die bonen... je doet het mooi, maar kan ook makkelijker; je mag natuurlijk altijd een starterspakket aanvragen bij tante Shi Laughing

hahahaha, dat vind ik ontzettend lief! Ik ga zo eerst eens langs de natuurwinkel, kijken wat ik daar kan vinden, wordt dat ook niks, dan maak ik misschien wel gebruik van je aanbod... Ooops

het weekgedeelte van je recept snapte ik idd, alleen de kooktijd niet zo..kwestie van proeven dus.... Ja Ik zal bij de supermarkt goede invrieszakken halen en gewoon beginnen met kleine porties en zorgen dat ik de meeste groentes alvast heb voor gesneden. Daarbij wil ik gewoon verse groentes toe gaan voegen, zoals ik nu ook doe...iig allebei bedankt voor de reactie, ik houd jullie op de hoogte van mijn inkoopvorderingen... Nanaaa!
Bericht Maandag 22 Maart 2010 9:56 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik geef er ook gewoon vers naast Ja de mix heb ik gewoon als iets dat snel en voedzaam is, als een alternatief voor pellets, want die 20-iets soorten groente en fruit plus nog de bonen klaarmaken, elke dag, dat is gewoon niet haalbaar.

Succes er mee, en geef een gil als je hulp nodig hebt (aanbod staat hoor Laughing die bonen koop je per halve kilo's of kilo's, ik kan er makkelijk een portie afstaan), en hou ons natuurlijk op de hoogte Laughing
Bericht Maandag 22 Maart 2010 3:51 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

de slag is geslagen, ik heb de volgende bonen e.d. gekocht
- groene erwten
-rode kidneybonen
-adukibonen (nooit van gehoord, stonden ook niet op de lijst maar ach)
-berglinzen
-mungbonen
-quinoa
-bruine bonen
-linzen
-kikkererwtwen
-zilvervliesrijst had ik nog...

Ik zet ze straks in de week en zal ze dan morgenochtend koken. De bereidingstijd qua koken verschilt bijhoorlijk per boonsoort, maar ik zal wel zien...
Bericht Maandag 22 Maart 2010 4:36 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Toch nog best geslaagd dus Ja. De adzuki, dat is zo'n soort mungoboon alleen in het bruin, volgens mij? Dat kan gewoon ook; die bonenlijst zijn meer als een inspiratie, niet iets waar je je aan vast moet houden kost wat het kost.

De bereidingstijd wordt een beetje geneutraliseerd doordat het allemaal zo lang geweekt wordt.

De rijst zou ik trouwens apart bereiden, en de quinoa al helemaal, anders houd je daar niks van over.
Bericht Maandag 22 Maart 2010 4:48 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Klopt helemaal van de aduki bonen, het zijn een soort kleine bruine bonen. Volgens de mevrouw in de winkel waren ze erg lekker. Toen ik haar vertelde dat ze voor de papegaaien waren keek ze maar raar aan.... Laughing
De quinoa en rijst wilde ik idd apart doen, aangezien die niet geweekt hoeven te worden en ook maar kort gekookt.....bedankt voor je oplettendheid!!!
Bericht Maandag 22 Maart 2010 5:04 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Uche uch, dat zinnetje dat het voor de papegaaien is, is nogal een domper he Mr. Green heb je van die situaties, vooral geweldig als je ergens op actie op kinderspullen stoot... dan laad je zo die bergen kinderspeeltjes uit, de verkoopster al klaar om met jou weg te zwijmelen over het kindje in kwestie... ahah, niks leukers dan die blik van haar gezicht te vegen door het geheimpje te onthullen voor wie dat speelgoed eigenlijk bedoeld is Klappen

Nou ja, ik voel me gewoon nogal, verantwoordelijk voor al die experimenten met de mix Ooops
Bericht Maandag 22 Maart 2010 5:09 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bij de plaatselijke ijzerwarenzaak kennen ze me al, daar haal ik vaak rvs bouten en moeren en sisal touw om speeltjes van te maken....de eerste keer kreeg ik gekke blikken, nu kennen ze me al.... Embarassed
Bericht Maandag 22 Maart 2010 6:35 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Uche uch, dat zinnetje dat het voor de papegaaien is, is nogal een domper he Mr. Green heb je van die situaties, vooral geweldig als je ergens op actie op kinderspullen stoot... dan laad je zo die bergen kinderspeeltjes uit, de verkoopster al klaar om met jou weg te zwijmelen over het kindje in kwestie... ahah, niks leukers dan die blik van haar gezicht te vegen door het geheimpje te onthullen voor wie dat speelgoed eigenlijk bedoeld is Klappen

Nou ja, ik voel me gewoon nogal, verantwoordelijk voor al die experimenten met de mix Ooops

Whahahahaha, heerlijk toch als je dat zegt, doe ik ook heel vaak en dan doen ze Shocked Shocked
en ikke Nanaaa! Yeah! Yeah!
hahahahhaa, ik vind het geweldig. Moet wel zeggen dat de ene al snel meer wil weten, de andere vind me klaar voor het gekkenhuis Shocked
Bericht Donderdag 25 Maart 2010 9:27 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Hoe gaat het met jouw experimentje, Laura Smile?
Bericht Zondag 11 April 2010 11:10 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Goed!! leuk dat je het vraagt!! Ik ben ondertussen met de tweede voorraad aan de slag gegaan, want aan de eerste lading zaten toch wat nadelen: al doende leert men....
- ik kwam erachter dat het handiger is om de bonen met een lange gaartijd (die ook een lange weektijd hebben) eerst aan de kook te brengen en dan pas later de rest van de bonen (die hebben nl. geen weektijd) toe te voegen. Ik zat nl. met een paar overgare bonensoorten en andere die nog even moesten eigenlijk... Mr. Green
- Ook het invriezen ging niet helemaal handig, ik heb per keer natuurlijk maar een kleine portie nodig en het bevriest als een enorme klomp... Embarassed Ik ga bij deze lading dus allemaal hele kleine porties in folie doen en die dichtvouwen en als portie'ballen' in de diepvrieszakken doen. Dan kan ik telkens een balletje eruit halen om te ontdooien.
- Van veel van de kidneybonen lijkt het velletje al los te laten bij het weken, kan dit kwaad, of moet ik de niet gave exemplaren eruit vissen (dat zijn er nl. nogal wat)
-spoel je de ontdooie bonen nog af voor je ze geeft, of gaan er dan een hoop voedingsstoffen verloren...
pfffff wat een verhaal, maar belangrijkste: het wordt goed gegeten! Hulde!
Bericht Maandag 12 April 2010 3:28 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik heb me al een hele tijd afgevraagd hoe het gegaan is, maar jij was een beetje ondergedoken... en toen ik je weer zag verschijnen op het forum, heb ik maar gelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid Ja

Er wordt niet voor niks gezegd dat de oefening kunst baart; ik heb met de tijd ook geprofessionaliseerd en nu is het alles veel efficienter en handiger dan aan het begin. Haha, die bescheiden eerste pogingen... goede oude tijden Mr. Green

De bonen kook ik nu apart grote en kleine (plus rijst etc) soorten, anders heb je inderdaad grote nog niet gaar en van de kleine al modder. Invriezen doe ik niet in zo'n bal die je dan nooit meer van elkaar krijgt Mr. Green vroeger deed ik dat in potjes, maar dat neemt natuurlijk enorm veel ruimte in beslag, dus nu doe ik dat gewoon in platen in diepvrieszakken: gewoon de zak vullen met een laagje van een a anderhalf (hangt af van de dichtheid; zit er veel 'dik' en sappig spul in, doe ik het dunner, is het veel 'hooi' - bladgroente, dan mag het dikker) en die stapel ik op elkaar in de vriezer, en telkens een plaat sla ik met een vleeshamer in stukken die ik dan kan gebruiken, uithalen en laten ontdooien. In die dagboekpagina met de gebruiksaanwijzing staat er ook een foto van. Tot nu toe verreweg het handigste dat ik geprobeerd heb.

Om het velletje moet je je niet druk maken, ze eten het toch niet op (of moet je wel een hele rare vogel hebben Nanaaa!) dus om het even of het er is, of je er een paar van weggiet met doorspoelen.

Ik maak een hele bonen en groente mix (zie weer mijn dagboek eventueel) en dat kan niet eens doorgespoeld worden als het eenmaal gemengd is. Maar inderdaad als het gekookt is, niet meer spoelen, anders spoel je ook de belangrijke stoffen eruit. En anders: is gewoon niet nodig ook, als je goed en vaak doorspoelt tijdens het weken.

Ik ben wel enorm opgelucht dat het in de smaak valt Klappen, dat is natuurlijk het belangrijkste.
Bericht Maandag 12 April 2010 7:13 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 5:25 pm
  Berichten van afgelopen: