|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
| Rozebottel/ rozenbottel/ rooschenbottel/ roosenbottel |
|
|
Hierboven stanverschillende spellingen/kies maar uit welke je het mooit vindt
Maar over spelling gaat het uiteraard niet.
Ergens heb ik gelezen dat rb's goed voor onze vogels zijn. Nou heb ik daar een aantal van in de tuin, dus heb ik er eentje van de plant geplukt om Vogeltje er een plezier mee te doen.
En, wat denken jullie? Mijnheer moet er niets van hebben, wil nou eten maar wil niet uit de bak met "dat gekke ding" eten halen. Ik kijk het nog even een kwartiertje aan, daarna haal ik het eruit.
In welke vorm geven jullie ze? Gekookt, raux, erg rijp of nog een beetje oranje, en gekookt redelijk al dente of bijna moesachtig? |
Donderdag 27 September 2007 5:25 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Rozebottel/ rozenbottel/ rooschenbottel/ roosenbottel |
|
|
Goed dat je het vraagt! Ik heb ook wel eens gehoord dat je ze mag geven.
Aangezien ik totaal geen groene vingers heb is mijn vraag: Is dit gewoon de rozenbottel van de normale roos die je in je tuin hebt? Of zijn dat de rozenbottels van de wilde rozen die je langs de weg ziet? |
Donderdag 27 September 2007 10:36 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
je kan ze van de normale roos en de wilde roos geven. bij ons zijn ze er helemaal gek op. ik was ze onder de kraan even af en geef ze dan zo, rauw. als ze me er mee aan zien komen dan staan ze al te vechten wie het eerste zo'n rbtje kan pakken. het is ook heel gezond. het zijn echt snoepjes voor ze.
je kunt ze ook invriezen en dan heb je voor de winter elke dag wat verse botteltjes voor ze. |
Vrijdag 28 September 2007 7:00 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Weet je dat zeker, Alexandraatje? (Sorry voor mijn voorzichtigheid, had er nl nooit aan gedacht om die rozenbottels te geven) Het zijn gekweekte rozen zeg maar. Dan kan gewoon? Dan ga ik ze meteen plukken!  |
Vrijdag 28 September 2007 9:16 am |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Fijn om te horen. Ik ga dan zogauw de anderen wat rijper zijn alles klaarmaken voor de winter, hij zal er vanzelf aan wennen
In mijn tuin is het een kweekvorm, stek uit een tak die ik 2 jar geleden voor het eerst heb stan bloeien, dit is het tweede jaa bottels. Hoe de tak waar hij stond behandeld is weet ik net. Maar het is uitgegroeid tot een flinke rank(gaat snel) met alleen eign compost en tuingrond. Dus geen kunstmest en ook geen chemicalieën tegen beestjes, niet bespoten dus. |
Vrijdag 28 September 2007 11:04 am |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Zoek eens ff hier op de site op rozebottel.
Dan kom je wel wat hits tegen.  |
Vrijdag 28 September 2007 12:15 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ik ga vandaag de rozenbottels laten plukken. Er zitten zoveel spinnen bij dat ik niet in de buurt durf te komen.  |
Zaterdag 29 September 2007 10:07 am |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
En, had je een goede oogst? Die spinnen zijn banger oor jouw dan jij voor hen hoor, laat er anders een vogel op los, die weet er ook wel raad mee  |
Zondag 30 September 2007 5:08 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
De oogst hangt nog aan de struik. Ik moet de knipper nog charteren!
Ik weet dat spinnenangst stom is, maar ik kom er niet vanaf hahaha!
En mijn vogels loslaten op spinnen? Ben bang dat ze ze dan te grazen nemen.  |
Zondag 30 September 2007 7:49 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ja hoor, je kan ook van gekweekte rozen de bottels nemen. ik doe dat ook van die die in mijn tuin staan. ze zijn groter dan de wilde bottles. ik heb er vandaag weer een aantal gegeven. je zou ze eventueel met een sponsje goed af kunnen wassen.
het is echt een heerlijkheid voor ze en zit vol met vitamines. wij maken er zelfs jam van en die is overheerlijk. |
Maandag 1 Oktober 2007 7:18 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Oh lekker zeg! Jam van rozenbottels! Je hebt zeker een heleboel rozen in je tuin? |
Maandag 1 Oktober 2007 7:54 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
nou we hebben maar 2 rozenstruikjes.. de meeste haal ik uit het bos, daar staan er een heleboel. |
Maandag 1 Oktober 2007 9:12 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Oh dat is lekker.. Heb je veel bos daar? |
Maandag 1 Oktober 2007 12:32 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ja, we zijn omgeven door de bossen. zowel voor als achter het huis. er is ook een groot meer waar we veel met de honden lopen. de natuur is echt prachtig. in de lente vind ik ook vaak wilde aardbeien, frambozen en de bramen in de ozmer. blue berries te kust en te keur, zelfs nu nog hoewel de tijd eigenlijk voorbij is. |
Maandag 1 Oktober 2007 2:57 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Wow Alexandraatje.. Het klinkt een beetje als 'heaven on earth' daar.
Gebruik je alles wat er gedurende het jaar te vinden is? Hoe smaken wilde aardbeien? |
Maandag 1 Oktober 2007 10:10 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:48 pm
|
|
|
|
|