|
|
|
Sue
Moderator

|
| Scenic pellets, biologisch of niet? |
|
|
Iemand kwam met dit stukje:
34 Ik las op de site over de scenic pellets. Ik geef nu een andere pellets (biologisch geteeld) en wil graag eens de scenic pellets proberen. Kunt u mij iets meer vertellen over de pellets? Bijvoorbeeld of de grondstoffen op een biologische manier geteeld zijn? Officieel is het voer niet organisch of biologisch de gewassen en granen die gebruikt zijn, zijn wel als zodanig geteeld maar Scenic birdfood vindt het niet nodig dit predikaat te verkrijgen, aangezien ze dit als marketing strategie niet toejuichen, het zegt immers NIETS over de kwaliteit van het voer. Alle grondstoffen staan bij elke gemaakte charge onder zeer strenge controle, hetgeen meer garantie geeft over het gemaakte product.
Het staat op een site over scenic:http://www.akala.nl/index_bestanden/Page4648.htm
en op deze site:http://www.scenic.birdfood.nl/index_bestanden/Page5017.htm
(Op de laatste site is het weggevallen door verkeerde opmaak: Als je de tekst selecteert (Met Control + A en dan de tekst kopieert in een tekstbestandje kan je het wel lezen)
Ik meende dat Scenic niet biologisch is. (Wil hiermee niet zeggen dat de pellet niet goed is ofzo!)
Scenic in Amerika zegt dat ze wel human grade zijn maar niet biologisch.
Weet iemand wat nu waar is? Gebruiken ze wél of geen biologische producten? (Biologische producten zijn niet voor niets duurder en het lijkt mij dat een ondernemer de meest economische manier van produceren gebruikt. Het komt erg vreemd op mij over dat er -duurdere- biologische producten gebruikt worden en daar dan niets mee gedaan wordt.) |
Dinsdag 25 November 2008 8:55 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Mmm vreemd. Ik dacht ook altijd dat Scenic niet biologisch was; zou mij ook erg interesseren om er achter te komen hoe het nu echt zit. Want dat is zowat het enige punt die mij weerhoudt om geen feestelijke ode's aan Scenic te schrijven... (eeeh dat en het knalrood kleurtje van de ontlasting ) want anders ben ik er helemaal tevreden over. |
Zondag 7 December 2008 2:20 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hmm, wat ik me afvraag, van paprika (rode natuurlijk) krijgen ze toch ook rode ontlasting  |
Zondag 7 December 2008 5:32 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hahaha dat klopt Sarah! Dat is de eerste keer wel stressen.
Scenic heeft inmiddels geantwoord op mijn vervolg mail.
Ze zeggen dat hun producten wel van de hoogste kwaliteit zijn (daar twijfel ik niet aan!) wat betekent (volgens Scenic USA) dat ze vrij zijn van pesticiden en hormonen. (Maar wie houdt daar toezicht op? Zo kan ik ook wel vanalles gaan beweren...)
Ze gaan van ieder ingrediënt de bron na en doen dit liever dan op zoek gaan naar 'alleen maar' biologische ingrediënten omdat die biologische ingrediënten niet voldoen aan hun eisen.
Ze sluiten af met 'de ingrediënten kunnen wel biologisch zijn maar zijn niet als zodanig geregistreerd. |
Zondag 7 December 2008 8:55 pm |
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Heb ook altijd begrepen dat scenic niet bioligisch is!
Dat rood komt, naar wat ik heb begrepen, uit garnalen, en dat komt inderdaad weer terug in de ontlasting. Dat heeft me ook een tijd tegen gehouden om scenic te gaan geven. Toen ik begreep dat het geen kunstmatige kleur was, ben ik overstag gegaan.
Hier word het trouwens bijzonder goed gegeten. En ze doen het er ook erg goed op! Veel energie!  |
Zondag 7 December 2008 9:03 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Fijn dat het zo goed wordt gegeten! Ik had gezien dat ze wat grotere pellets hebben en ook staafjes. Misschien ga ik die een keer halen en dan pak ik ze in. Staafjes kan je toch wat beter 'verwerken'.
Heb je dat van Scenic zelf, dat over die kleurstof? |
Zondag 7 December 2008 9:10 pm |
|
|
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Heb ik van Thiely of Ed de moor. De leverancier van Scenic in Nederland. |
Zondag 7 December 2008 9:14 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ik heb sinds een tijdje ook scenic in huis voor Jos. Jos begon me zijn Harrisons weer overal naartoe te gooien. Sorry maar dat betaal ik niet meer als hij ze niet eet. Wil best het allerbeste betalen voor mijn dieren maar hij moet ze eten, anders heeft hij er ook niks aan. De scenic eet hij, alleen is Jos blijkbaar een gaai die snel iets moe is, heb hem nu ondertussen wel 2 weken positief op scenic, de eerste test lukte niet zo goed. Mocht ik merken dat hij ze niet meer eet geef ik weer een tijd Harrison. Kan nooit zo slecht zijn als geen pellets eten volgens mij. |
Zondag 7 December 2008 10:13 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Dit is dus het probleem dat we hebben bij veel diervoeders.
Op de grondstoffen staat nl dat het biologisch is, maar de fabrikant van bv scenic vraagt niet het keurmerk aan voor zijn product.
antwoord van partij voor de dieren
Biologische producten zijn in Nederland aangeduid met het EKO keurmerk. Producten mogen dit Europees erkende keurmerk alleen dragen als zij aan Europese richtlijnen voor biologische productie voldoen. Deze richtlijnen houden onder anderen in dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt mogen worden. De controle op de naleving van deze richtlijnen wordt uitgevoerd door SKAL. Alle bedrijven die zijn gecertificeerd, staan bij SKAL geregistreerd. Alleen dan mag men de naam biologisch gebruiken. In andere landen gelden andere keurmerken die oevrigens wel aan dezelfde Europese richtlijnen dienen te voldoen |
Zondag 7 December 2008 11:54 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Cosch
Heb ik van Thiely of Ed de moor. De leverancier van Scenic in Nederland.
Zijn zij echt de leveranciers van Scenic? Dat wist ik niet. |
Maandag 8 December 2008 9:55 am |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Sarah
Ik heb sinds een tijdje ook scenic in huis voor Jos. Jos begon me zijn Harrisons weer overal naartoe te gooien. Sorry maar dat betaal ik niet meer als hij ze niet eet. Wil best het allerbeste betalen voor mijn dieren maar hij moet ze eten, anders heeft hij er ook niks aan. De scenic eet hij, alleen is Jos blijkbaar een gaai die snel iets moe is, heb hem nu ondertussen wel 2 weken positief op scenic, de eerste test lukte niet zo goed. Mocht ik merken dat hij ze niet meer eet geef ik weer een tijd Harrison. Kan nooit zo slecht zijn als geen pellets eten volgens mij.
Gooide Jos weer met z'n pellets? Hij at ze toch vorige keer netjes op zonder ze alle kanten op te smijten?
Hoeveel geef je hem per keer? Geef je hem voor de hele dag? |
Maandag 8 December 2008 9:56 am |
|
|
Sarah
Moderator

Ja, hij had het alweer een maandje ongeveer dat hij ze de hele tijd rondgooide. Ik zie er gewoon geen patroon in, zelfs als ik in de keuken ben hoor ik het, zit ik langs hem in de zetel dan nog deed hij het, zat ik hier aan de computer dat hij me zag maar geen aandacht kreeg, deed hij het ook. Nee, de portie was telkens maar een pellet of 5 maximum, tenzij we naar mijn ouders gingen de hele dag maar anders kan ik altijd bijvullen dus daar kan het niet aan liggen, ook nu met de scenic krijgt hij maar een aantal pellets.  |
Maandag 8 December 2008 9:59 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hai Marieke.. Ik meen dat er voor papegaaienvoer geen keurmerk is. Wel voor honden en kattenvoer. (zoals Yarrah)
Maar in de VS is er volgens mij wel een keurmerk, want anders had Harrisons het ook niet gehad. Vind het eerlijk gezegd niet zo handig om dure ingrediënten te gaan kopen en dan vervolgens niets daarmee te doen. Klinkt niet echt economisch.  |
Maandag 8 December 2008 10:01 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
(Het is niet het probleem van, knalrode ontlasting = kunstmatige kleurstof; ik heb hier ook alle soorten en kleuren gehad als gevolg van puut natuurlijke voeding, inderdaad paprika, kersen, granaatappel... maar zo'n voorzichtig geplaatst knalrood hoopje op bvb. een wit officieel document of witte laken doet ook wonderen )
De Scenic eten ze hier trouwens ook heeel goed. Aswan is zelfs gestopt met soppen, en dat is een compliment van de hoogste soort. Jeetje mina, ik kon mijn ogen niet geloven. En inmiddels is het weer bijna 2 weken, en ze heeft haar geweldige gewoonte nog niet her-opgepakt. |
Maandag 8 December 2008 10:05 am |
|
|
Sarah
Moderator

Niet te hard roepen Shi, die grijsjes hebben vaak nogal eens de gewoonte te hervallen in die "leuke" spelletjes  |
Maandag 8 December 2008 10:08 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:49 pm
|
|
|
|
|